Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania i marketingu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania i marketingu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i narzędziami wykorzystywanymi w działalności marketingowej, a także nabycie umiejętności rozumienia zjawisk w otoczeniu marketingowym i tworzenia na ich podstawie koncepcji marketingowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu organizacji i zarządzania, a także nabycie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów w zarządzaniu przedsiębiorstwem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podejście systemowe w zarządzaniu | 1 |
T-A-2 | Władza i style kierowania | 1 |
T-A-3 | Struktura organizacyjna -funkcje, rodzaje i znaczenie | 1 |
T-A-4 | Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji | 1 |
T-A-5 | Planowanie i budowa strategii | 1 |
T-A-6 | Zarzadzanie zmianami, technologią i projektami | 1 |
T-A-7 | Etyka i odpowiedzialność społeczna w zarządzaniu | 1 |
T-A-8 | Pozycjonownie i różnicowanie oferty rynkowej w cyklu życia produktu | 1 |
T-A-9 | Rozpoznawanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych | 1 |
T-A-10 | Instrumenty promocji i możliwości ich zastosowania | 1 |
T-A-11 | Ocena wartości marki | 1 |
T-A-12 | Badania marketingowe | 1 |
T-A-13 | Polityka cen - technika ich ustalania i różnicowania | 1 |
T-A-14 | Pozycjonowanie produktu | 1 |
T-A-15 | Podsumowanie prezentacji i zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy zarządzania | 2 |
T-W-2 | Klasyczne koncepcje zarządzania | 2 |
T-W-3 | Funkcje i mechanizmy zarządzania | 2 |
T-W-4 | Zasoby w zarządzaniu | 2 |
T-W-5 | Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji | 2 |
T-W-6 | Formy organizacyjne przedsiebiorstw | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji | 2 |
T-W-8 | Zarządzanie strategiczne i model zarządzania strategicznego | 2 |
T-W-9 | Istota i znaczenie marketingu | 2 |
T-W-10 | Ogólne zasady i funkcje marketingu | 2 |
T-W-11 | Otoczenie marketingowe | 2 |
T-W-12 | Konsumenci i ich zachowania na rynku | 2 |
T-W-13 | Instrumenty marketingu mix | 2 |
T-W-14 | Identyfikacja segmentów rynkowych i wybór rynków docelowych | 2 |
T-W-15 | Zarządzanie marketingiem | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury innych zródeł | 17 |
A-A-3 | Praca własna | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i egzamin | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną prezentację |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B06_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczacą zarządzania w organizacjach, potrafi opisać współczesne uwarunkowania w zarządzaniu organizacjami | LO_1A_W16 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
LO_1A_B06_W02 Student zna podstawowe pojęcia marketingu, a także zna wzajemne powiązania i zależności między narzędziami marketingu oraz możliwości ich wykorzystania w kontekście działalności różnych organizacji | LO_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B06_U01 Student potrafi właściwie interpretować pojęcia dotyczące zarządzania organizacjami i z zakresu marketingu, zna ich znaczenie w zakresie logistyki, a także potrafi pracować indywidulanie i w zespole przy rozwiązywaniu problemów z zarządzania i marketingu | LO_1A_U01, LO_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-3, T-A-2, T-A-6 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B06_K01 Student potrafi ocenić pracę swoją i innych, działać indywidualnie i w zespole, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiebiorczy | LO_1A_K04, LO_1A_K06, LO_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-3, T-A-2, T-A-6 | M-1, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B06_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczacą zarządzania w organizacjach, potrafi opisać współczesne uwarunkowania w zarządzaniu organizacjami | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
LO_1A_B06_W02 Student zna podstawowe pojęcia marketingu, a także zna wzajemne powiązania i zależności między narzędziami marketingu oraz możliwości ich wykorzystania w kontekście działalności różnych organizacji | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B06_U01 Student potrafi właściwie interpretować pojęcia dotyczące zarządzania organizacjami i z zakresu marketingu, zna ich znaczenie w zakresie logistyki, a także potrafi pracować indywidulanie i w zespole przy rozwiązywaniu problemów z zarządzania i marketingu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B06_K01 Student potrafi ocenić pracę swoją i innych, działać indywidualnie i w zespole, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiebiorczy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Kramer T., Podstawy marketingu, PWE, Warszawa, 2004
- Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola., Wyd. Gebethner i Ska, Warszawa, 1994
- Altkorn J., Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, 1996
- L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2000
- P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Vong, Marketing. Podręcznik Europejski, PWE, Warszawa, 2002
- Jemielniak D., Latusek D., Zarządzanie. Teoria i praktyka od podstaw, Wyższa Szkoła Przedsiebiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa, 2005
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Kaczmarek B., Sikorski Cz., Podstawy zarządzania, Wydawnictwo Absolwent, Łódź, 1999
- Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2002