Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przechowalnictwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki, z uwzględnieniem termodynamiki w zakresie podstaw wymiany ciepła. |
W-2 | Elementarne pojęcia z zakresu chemii oraz funkcjonowania mikroorganizmów (na poziomie szkoły średniej). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania i transportu w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy procesu tranportu i przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania dostosowane do treści wykładów, obejmujące: wyznaczanie parametrów fizycznych produktu żywnościowego, obliczanie podstawowych parametrów procesów schładzania i zamrażania żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe bilansu cieplnego komory chłodniczej. | 13 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego. | 3 |
T-W-2 | Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe. Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania. | 8 |
T-W-3 | Charakterystyka współczesnych technik zamrażania żywności. | 3 |
T-W-4 | Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym. | 4 |
T-W-5 | Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw, metody i środki wytwarzania CA i MA. komory gazozczelne. | 5 |
T-W-6 | Opakowania i oznakowanie żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach. | 3 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo żywności i systemy jakości zaplanowanej – zarys ogólny. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć. | 17 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych. | 8 |
A-W-4 | Opracowanie pracy kontrolnej. | 4 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie pracy kontrolnej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji w trakcie zajęć zadań obliczeniowych oraz wykonania zadań domowych. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C39-1_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach. | LO_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C39-1_U01 Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. | LO_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C39-1_K01 Student ma swiadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w zakresie przechowywania i transportu żywności | LO_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C39-1_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa. |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana. | |
4,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne. | |
5,0 | Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C39-1_U01 Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia błędy merytoryczne. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, jednak popełnia drobne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C39-1_K01 Student ma swiadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w zakresie przechowywania i transportu żywności | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym. |
Literatura podstawowa
- Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
- Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, 1999
- Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2000
- Postolski J., Prawie wszystko o ... technologii chłodniczej żywności. Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, Cykl artykułów opublikowanych w latach 2003-2009 w czasopiśmie Technika chłodnicza i klimatyzacyjna.
- Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, 2003
- Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, Poznań, 2003
- PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
- PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany
Literatura dodatkowa
- Kondratowicz J., Kościelak E., Nowe tendencje w systemach pakowania żywności przechowywanej w niskich temperaturach. Część 1. Chłodnictwo, 2005, nr 7, s. 36-40
- Krala L., Mokrosińska K., Transport chłodniczy oraz przechowywanie owowców i warzyw w kontrolowanej i modyfikowanej atmosferze. Przemysł spożywczy, 1996, nr 5, s. 26-30
- Turlejska H., Zasady GHP / GMP oraz system HACCP jako narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Poradnik dla przedsiębiorcy, FAPA, Warszawa, 2003, [dostęp 20 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.fapa.org.pl/gfx/okladki/HACCPzasady.pdf
- Kozioł J., Uogólnione zależności obliczeniowe wybranych właściwości fizycznych produktów w technologach chłodniczych. Chłodnictwo, 2011, nr: 10, 11, części 1 (s. 32-35), część 2 (s. 28-29)
- PN-R-75200:1993. Owoce i warzywa. Zasady i techniki przechowywania w atmosferze kontrolowanej, PKN, Warszawa, 1993