Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Etyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy filozofii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności |
C-2 | Umiejętność postrzegania poglądów etycznych jako składnika kultury i zasadę życia społecznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Filozoficzne podstawy etyki. Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot. Współczesna etyka jako nauka wyłaniająca się z badań psychologii społecznej. | 4 |
T-W-2 | Charakterystyka poglądów etycznych od starożytności po współczesność. | 6 |
T-W-3 | Podstawowe kierunki i stanowiska w etyce. Etyka opisowa i normatywna. | 6 |
T-W-4 | Normy i odpowiedzialność: klasyfikacje norm, kryteria etyczne i ocena etyczna - problemy z wartościowaniem, koncepcje odpowiedzialności. | 4 |
T-W-5 | Elementy psychologii i socjologii moralności (normy dojrzałości, podmiotowości i autonomii; mechanizmy psychologiczne a postawy moralne, wpływ społeczeństwa na indywidualne postawy moralne. | 5 |
T-W-6 | Dylematy etyczne? Metody rozwiązywania dylematów etycznych. | 4 |
T-W-7 | Problemy rozwoju moralnego i odpowiedzialności moralnej. | 5 |
T-W-8 | Aspekty etyczne w życiu prywatnym i zawodowym. | 6 |
T-W-9 | Problemy etyczne współczesności - światopogląd a etyka, polityka a etyka. | 4 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładu konwersacyjnego | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywnośc merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień wykładowych na podstawie pracy pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A01-2_W01 Student zna podstawową terminologię z zakresu etyki oraz zasady etyczne w odniesieniu do zachowań w strukturach społecznych | LO_1A_W20 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A01-2_U01 Student potrafi dokonać wyborów moralnych i uzasadnić swoje stanowisko etyczne | LO_1A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A01-2_K01 Student posiada kompetencje identyfikowania dylematów etycznych i ich rozwiązywania w sferze osobostej i zawodowej | LO_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A01-2_W01 Student zna podstawową terminologię z zakresu etyki oraz zasady etyczne w odniesieniu do zachowań w strukturach społecznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A01-2_U01 Student potrafi dokonać wyborów moralnych i uzasadnić swoje stanowisko etyczne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A01-2_K01 Student posiada kompetencje identyfikowania dylematów etycznych i ich rozwiązywania w sferze osobostej i zawodowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje samodzielność w podejmowaniu decyzji | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje samodzielnośc w podejmowaniu decyzji i ma świadomość swojej roli społecznej |
Literatura podstawowa
- P. Singer, Etyka praktyczna, KiW, 2007
- Z Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce, Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007
- J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wiedza Powszechna, 2001
- S. Harris, Pejzaż moralny. W jaki sposób nauka może określać wartości, CIS, 2012
Literatura dodatkowa
- A. Maclntyre, Krótka historia etyki, PWN, 2012
- M. Ossowska, O człowieku, moralności i etyce, PWN, 1983
- T. Cathcart, Dylemat wagonika, PWN, 2014