Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Historia i geografia transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia i geografia transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>, Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>, Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu na tle wspólczesnej sytuacji geopolitycznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rola transportu w rozwoju cywilizacji. Szlaki komunikacyjne. Geneza i rozwój. Uwarunkowania społeczne. | 5 |
T-W-2 | Historia transportu lądowego, wodnego i powietrznego. | 9 |
T-W-3 | Współrzędne geograficzne. Określenie lokalizacji. Systemy pozycjonowania. | 2 |
T-W-4 | Morza i oceany. Najważniejsze cieśniny i kanały. Ważniejsze odkrycia geograficzne. | 2 |
T-W-5 | Zasoby surowców i drogi ich przewozu. Rejony niebezpieczne dla żeglugi. Piractwo morskie. | 2 |
T-W-6 | Drogi wodne i ważniejsze porty Świata i Europy. Ogólna charakterystyka Bałtyku. | 2 |
T-W-7 | Sieć dróg samochodowych i kolejowych Europy. Przejścia graniczne. | 4 |
T-W-8 | Bazy naukowe w Antarktydzie i ich zaopatrzenie. Dynamika wzrostu ludności Świata. Procesy migracyjne. | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładu. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie publikacji z zakresu związanego z tematami wykładów. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C02_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i geografii przewozów ludzi i ładunków oraz swiatowej infrastruktury transportowej | LO_1A_W10, LO_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C02_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji oraz z zakresu wyznaczenia optymalnych tras przewozu. | LO_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C02_K01 Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w zakresie historii i geografii transportu oraz określić prioritety przy planowaniu działań w zakresie logistyki | LO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C02_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju transportu i geografii przewozów ludzi i ładunków oraz swiatowej infrastruktury transportowej | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii transportu. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych. | |
4,5 | Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz podstawowych uwarunkowań społecznych związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma podstawową wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych. | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu historii i geografii transportu oraz różnych uwarunkowań związanych z rozwojem transportu i logistyki. Ma rozwiniętą wiedzę w zakresie istotnych dla rozwoju transportu wynalazków technicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C02_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji oraz z zakresu wyznaczenia optymalnych tras przewozu. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji. |
3,0 | Student posiada umiejętności kojarzenia podstawowych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji. | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji. | |
4,0 | Student posiada podstawowe umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych. | |
4,5 | Student posiada dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ istotnych czynników społecznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrze rozwinięte umiejętności kojarzenia różnych zdarzeń z historii rozwoju transportu ze zdarzeniami towarzyszącymi rozwojowi cywilizacji, w tym umie wskazać wpływ różnych czynników społecznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C02_K01 Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w zakresie historii i geografii transportu oraz określić prioritety przy planowaniu działań w zakresie logistyki | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym. |
Literatura podstawowa
- Piskozub A., Historia transportu, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 1989
- Wielki atłas świata, Pascal, 2006
- Żaboklicka J., Babińska N., Geografia transportu, Fundacja rozwoju WSM w Szczecinie, Szczecin, 2001
- Taylor Z., Geografia transportu i jej wkład do teorii geografii, Przegląd geograficzny, 2000, 72, 4, s. 491-508
- Filin S., Ile mórz jest na świecie?, Судоходство, 2007, 12
- Tołkacz L., Szanse rozwoju żeglugi śródlądowej, Petro-Trans, 2007
Literatura dodatkowa
- Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata. Tłum. z angielskiego, PWN, Warszawa, 2002