Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z zakresu procesów logistycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu normalizacji.
C-2Uświadomienie roli jakości wyrobów i usług w życiu społecznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wskaźników jakości.3
T-A-2Pojęcie zmiennej losowej w odniesienu do zagadnień obejmujących procesy logistyczne.2
T-A-3Analiza i obliczenia wskaźników niezawodności (miary liczbowe i funkcyjne).6
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością.3
T-A-5Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i istota jakości.2
T-W-2Jakość techniczno-rynkowa2
T-W-3Łańcuch jakości.3
T-W-4Jakość w logistyce.2
T-W-5Problemy jakości w działanich logistycznych.2
T-W-6Podstawy zarządzania jakością procesów logistycznych.4
T-W-7Pojęcie normalizacji i jej rola w procesach logistycznych.2
T-W-8Normy ISO9000.4
T-W-9Doskonalenie systemu zarządzania jakością w logistyce.2
T-W-10Niezawodność wyrobów i usług logistycznych.3
T-W-11Podstawy analizy niezawodności.2
T-W-12Zaliczenie formy zajęć.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia9
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C17_W01
Student ma wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
LO_1A_W10, LO_1A_W14, LO_1A_W15, LO_1A_W03, LO_1A_W16, LO_1A_W18, LO_1A_W01C-2, C-1T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C17_U01
Student potrafi analizować wskaźniki jakości i dokonywać ich krytycznej oceny.
LO_1A_U01, LO_1A_U07, LO_1A_U10C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C17_K01
Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę.
LO_1A_K02C-2T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C17_W01
Student ma wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych na poziomie dobrym. Rozumie istotę stosowania norm ISO9000.
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych na poziomie dobrym. W pełni rozumie istotę stosowania norm ISO9000.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych na poziomie bardzo dobrym. Rozumie istotę stosowania norm ISO9000. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie ww. problematyką

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C17_U01
Student potrafi analizować wskaźniki jakości i dokonywać ich krytycznej oceny.
2,0Student nie potrafi analizować wskaźników jakości.
3,0Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie elementarnym.
3,5Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie dostatecznym.
4,0Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi w pełni krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości.
5,0Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie bardzo dobrym. Wykazuje ponadprzecietne zainteresowanie i umiejętności w zakresie poruszanych zagadnień.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C17_K01
Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę.
2,0Student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy.
3,0Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę na poziomie elementarnym.
3,5Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę na poziomie dostatecznym.
4,0Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi w pełni krytycznie ocenić posiadaną wiedzę.
5,0Student potrafi w pełni krytycznie ocenić posiadaną wiedzę. Wykazuje ponadprzecięciętne kompetencje w zakresie objętym efektem kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  2. Łunarski J., Zarządzanie jakością w logistyce, Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
  3. Normy ISO, 9000:2006, 9001:2009, 9004:2010, 19011:2012, ISO

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wskaźników jakości.3
T-A-2Pojęcie zmiennej losowej w odniesienu do zagadnień obejmujących procesy logistyczne.2
T-A-3Analiza i obliczenia wskaźników niezawodności (miary liczbowe i funkcyjne).6
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością.3
T-A-5Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i istota jakości.2
T-W-2Jakość techniczno-rynkowa2
T-W-3Łańcuch jakości.3
T-W-4Jakość w logistyce.2
T-W-5Problemy jakości w działanich logistycznych.2
T-W-6Podstawy zarządzania jakością procesów logistycznych.4
T-W-7Pojęcie normalizacji i jej rola w procesach logistycznych.2
T-W-8Normy ISO9000.4
T-W-9Doskonalenie systemu zarządzania jakością w logistyce.2
T-W-10Niezawodność wyrobów i usług logistycznych.3
T-W-11Podstawy analizy niezawodności.2
T-W-12Zaliczenie formy zajęć.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C17_W01Student ma wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W10ma pogłębioną wiedzę z zakresu spedycji i zarządzania łańcuchem dostaw, w tym flotą do przewozu różnych rodzajów ładunków
LO_1A_W14ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi zapewnienia bezpieczeństwa w logistyce, w tym w zakresie analizy ryzyka w łańcuchu dostaw
LO_1A_W15ma pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania i organizacji procesów logistycznych, w tym logistyki zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz normalizacji i zarządzania jakością w logistyce
LO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
LO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
LO_1A_W18ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
LO_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki wyższej i statystyki w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania problemów oraz opisu procesów logistycznych
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie roli jakości wyrobów i usług w życiu społecznym.
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu normalizacji.
Treści programoweT-W-2Jakość techniczno-rynkowa
T-W-10Niezawodność wyrobów i usług logistycznych.
T-W-7Pojęcie normalizacji i jej rola w procesach logistycznych.
T-W-3Łańcuch jakości.
T-W-6Podstawy zarządzania jakością procesów logistycznych.
T-W-1Pojęcie i istota jakości.
T-W-8Normy ISO9000.
T-W-11Podstawy analizy niezawodności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych na poziomie dobrym. Rozumie istotę stosowania norm ISO9000.
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych na poziomie dobrym. W pełni rozumie istotę stosowania norm ISO9000.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu zarządzanią jakością procesów logistycznych na poziomie bardzo dobrym. Rozumie istotę stosowania norm ISO9000. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie ww. problematyką
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C17_U01Student potrafi analizować wskaźniki jakości i dokonywać ich krytycznej oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
LO_1A_U10potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w transporcie, logistyce i spedycji.
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie roli jakości wyrobów i usług w życiu społecznym.
Treści programoweT-A-1Analiza wskaźników jakości.
T-A-2Pojęcie zmiennej losowej w odniesienu do zagadnień obejmujących procesy logistyczne.
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością.
T-A-3Analiza i obliczenia wskaźników niezawodności (miary liczbowe i funkcyjne).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować wskaźników jakości.
3,0Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie elementarnym.
3,5Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie dostatecznym.
4,0Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi w pełni krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości.
5,0Student potrafi krytycznie analizować wybrane wskaźniki jakości na poziomie bardzo dobrym. Wykazuje ponadprzecietne zainteresowanie i umiejętności w zakresie poruszanych zagadnień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C17_K01Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie roli jakości wyrobów i usług w życiu społecznym.
Treści programoweT-W-2Jakość techniczno-rynkowa
T-W-10Niezawodność wyrobów i usług logistycznych.
T-W-7Pojęcie normalizacji i jej rola w procesach logistycznych.
T-W-3Łańcuch jakości.
T-W-6Podstawy zarządzania jakością procesów logistycznych.
T-W-1Pojęcie i istota jakości.
T-W-8Normy ISO9000.
T-W-11Podstawy analizy niezawodności.
T-A-1Analiza wskaźników jakości.
T-A-2Pojęcie zmiennej losowej w odniesienu do zagadnień obejmujących procesy logistyczne.
T-A-3Analiza i obliczenia wskaźników niezawodności (miary liczbowe i funkcyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowujący.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy.
3,0Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę na poziomie elementarnym.
3,5Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę na poziomie dostatecznym.
4,0Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi w pełni krytycznie ocenić posiadaną wiedzę.
5,0Student potrafi w pełni krytycznie ocenić posiadaną wiedzę. Wykazuje ponadprzecięciętne kompetencje w zakresie objętym efektem kształcenia.