Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Socjologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o społeczeństwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstaw wiedzy socjologicznej w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych. |
C-2 | Przedstawienie podstawowych technik i metod badawczych służących do identyfikacji i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu zjawisk społecznych. Praktyczne zastosowanie socjologii. | 4 |
T-W-2 | Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. | 4 |
T-W-3 | Kultura i jej elementy składowe. | 3 |
T-W-4 | Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. | 3 |
T-W-5 | Grupy społeczne. Rodzina i społeczność jako przedmiot badań socjologii. Dychotomia miasto-wieś. Współczesna wieś i miasto, charakterystyka czynników wzrostu, rozwoju i upadku, więzi społeczne, style życia. | 6 |
T-W-6 | Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. | 4 |
T-W-7 | Zmiana społeczna. Marginalizacja, bezrobocie i pauperyzacja jako negatywne skutki szybkich przemian społecznych. | 5 |
T-W-8 | Świadomość społeczna, elementy składowe oraz sposób kształtowania. | 3 |
T-W-9 | Dynamika procesów społeczno-gospodarczych. Najważniejsze zjawiska społeczne współczesnego świata: globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów. | 6 |
T-W-10 | Ład społeczny i ład ekonomiczny. Instytucjonalny wymiar funkcjonowania społeczeństwa. | 5 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji | 12 |
A-W-4 | Konsultacje | 8 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność metytoryczna podczas wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotownie prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A01-1_W01 Student zna zasady funkcjonowania człowieka w danej w strukturze społecznej | LO_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
LO_1A_A01-1_W016 Student ma podstawową wiedzę niezbedną do rozumienia istoty zjawisk i procesów społecznych oraz ich wpływu na zachowania społeczeństw. | LO_1A_W16 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A01-1_U01 Posiada umiejętność rozumienia ia analizowania wybranych zjwisk społecznych | LO_1A_U16 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_A01-1_K01 Student potrafi odgrywać różne role społeczne stosownie do swojego statusu społecznego. | LO_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A01-1_W01 Student zna zasady funkcjonowania człowieka w danej w strukturze społecznej | 2,0 | Student nie wykazuje elememtarnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje podstawową wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przesłanki powstania konkretnych zjawisk społecznych | |
LO_1A_A01-1_W016 Student ma podstawową wiedzę niezbedną do rozumienia istoty zjawisk i procesów społecznych oraz ich wpływu na zachowania społeczeństw. | 2,0 | Student nie wykazuje elememtarnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje podstawową wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę wymaganą przez efekt kształcenia uzupełnioną o wiedzę literaturową i praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A01-1_U01 Posiada umiejętność rozumienia ia analizowania wybranych zjwisk społecznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje i wyjaśnia problemy wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przebieg konkretnych zjawisk społecznych | |
5,0 | Student wykazuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi wyjaśnić przesłanki powstania konkretnych zjawisk społecznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_A01-1_K01 Student potrafi odgrywać różne role społeczne stosownie do swojego statusu społecznego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi opisać zmnienność zjawisk społecznych | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych wymaganych przez efekt kształcenia oraz potrafi opisać i wyjaśnić przyczyny zmnienności zjawisk społecznych |
Literatura podstawowa
- P. Sztompka, Socjologia, ZNAK, Kraków, 2012
- A. Karwińska, Odkrywanie socjologii. Podrecznik dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 2008
- D. Walczak-Duraj, Socjologia dla ekonomistów, PWN, 2010
Literatura dodatkowa
- B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
- E. Babbie, Istota socjologii, PWN, Warszawa, 2007
- A. Giddens, P. W. Sutton, Socjologia, PWN, Warszawa, 2012