Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-2Rozbudzanie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
C-3Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kutury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-5Przeciwstawianie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm i inne) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności społecznej.
C-6Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybira jedną z dyscyplin sportowych. 2. Wykady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi zgodnie z programami nauczania.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda wykładowa: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa.
M-2Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdzian, test).

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A05-1_U01
Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznych - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybtranych dyscyplin sportowych.
LO_1A_U04, LO_1A_U15C-3, C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_A05-1_K01
Posiada umiejętności włączenia sie w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać, aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
LO_1A_K01, LO_1A_K02C-5, C-3, C-1, C-6, C-4, C-2T-A-1M-1S-1
LO_1A_A05-1_K02
Nabyte umiejętności ruchowe, techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczególnych dyscyplinach sportowych i działalności turystyczno- rekreacyjnej. Potrafi pracować i wspóldziałąć w grupie według zasad "fair play" zarówno na boisku jak i w życiu codziennym.
LO_1A_K06, LO_1A_K02C-1, C-4, C-6, C-3, C-5, C-2T-A-1M-1S-1
LO_1A_A05-1_K03
Posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej, historii sportu, przepisów dyscyplin sportowych, potrafi zorganizować i wspólorganizować imprezy sportowo- rekreacyjne i turystyczne. Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku. Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu. Pielęgnuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej.
LO_1A_K01, LO_1A_K03, LO_1A_K02C-4, C-1, C-3, C-5, C-6, C-2T-A-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A05-1_U01
Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznych - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybtranych dyscyplin sportowych.
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student posiada bardzo ogólne umiejętności techniczne z zakresu róznych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi.
3,5Student posiada podstawowe umijętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi.
4,0Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje poprawnie.
4,5Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczernia wykonuje poprawnie.
5,0Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje bez zarzutu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_A05-1_K01
Posiada umiejętności włączenia sie w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać, aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. Student nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
4,0Student potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia.
4,5Student aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku. Włącza sie w propagowanie zdrowego stylu życia. Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych.
5,0Student potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku, płci, stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.
LO_1A_A05-1_K02
Nabyte umiejętności ruchowe, techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczególnych dyscyplinach sportowych i działalności turystyczno- rekreacyjnej. Potrafi pracować i wspóldziałąć w grupie według zasad "fair play" zarówno na boisku jak i w życiu codziennym.
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student przejawia braki w zakresie postawy społecznej. Ćwiczenia wykonuje z duzymi błędami technicznymi, wykazuje małe postępy w opanowaniu prostych elementów technicznych.
3,5Student przejawia pewne braki w zakresie postawy społecznej i nie zawsze potrafi zintegrować się z grupą. Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące wybranych dyscyplin sportowych i różnych form aktywności.
4,0Student potrafi współdziałać w grupie stosując zasadę fair play. Posiada dobrą sprawność fizyczną. Z małymi błędami opanował przepisy gier sportowych.
4,5Student potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play. Indywidulanie rozwija swoje zainteresowania. Posiada wysoką sprawność fizyczną. Potrafi wybrać odpowiednią aktywność ruchową w zależności od potrzeb.Dobrze opanował technikę i założenia taktyczne oraz przepisy wybranych dyscyplin sportowych.
5,0Student potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play. Indywidualnie rozwija swoje zainteresowania i uzdoleniania sportowe. Posiada bradzo wysoką sprawność motoryczną. Bardzo dobrze opanował technikę, zna założenia taktyczne oraz przepisy dyscyplin sportowych. Posiada praktyczną umiejętność sędziowania wybranych dyscyplin sportowych.
LO_1A_A05-1_K03
Posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej, historii sportu, przepisów dyscyplin sportowych, potrafi zorganizować i wspólorganizować imprezy sportowo- rekreacyjne i turystyczne. Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku. Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu. Pielęgnuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej.
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student nie włącza się w życie sportowe Uczelni oraz nie przejawia zainteresowania róznymi formami aktywności ruchowej. Posiada minimalny zasób pojęć i wiadomości dotyczących kultury fizycznej.
3,5Student przejawia braki w postawie społecznej, stosunek do zajęć jest obojętny. Studnet nie bierze udziału w życiu sportowym Uczelni, nie włącza się i nie pomaga w organizowaniu imprez. Samodzielnie nie potrafi zastosować wiedzy o kulturze fizycznej w praktyce.
4,0Student sporadycznie bierze udział w życiu sportowym Uczelni. Pomaga w organizacji imprez sportowo- rekreacyjnych. Posiada wiadomości z kultury fizycznej a przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować tą wiedzę w praktyce.
4,5Student włącza się w organizację imprez sportowo- rekreacyjnych. Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym Uczelni. Prowadzi higieniczny i zdrowy tryb życia. Rozwija swoje zainteresowania sportowe poza zajęciami programowymi. Posiada wiedzę z zakresu kultury fizycznej i stosuje ją w praktycznym działaniu.
5,0Student potrafi podejmować różnorodne działania sportowo- rekreacyjne na rzecz spoęczności akademickiej. Indywidualnie rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia sportowe. Propaguje i prowadzi zdrowy, sportowy tryb życia. Posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie stosuje ją w praktycznym działaniu.

Literatura dodatkowa

  1. S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  2. R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  3. J. Sobota, Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocław, 1994
  4. G. Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
  5. Z. Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
  6. J. Mazurek, Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
  7. J. Grabowski, J. Szopa, Eurofit= europejski test sprawności fizycznej, AWF Kraków, Kraków, 1989
  8. K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  9. J. Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  10. J. Talaga, Sprawność fizyczna ogólna. Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
  11. J. Bahrynowicz - Fic, Właściwości ćwiczeń fizycznych, ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
  12. R. Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybira jedną z dyscyplin sportowych. 2. Wykady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi zgodnie z programami nauczania.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A05-1_U01Posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznych - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybtranych dyscyplin sportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac indywidualnych i zespołowych
LO_1A_U15rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia oraz realizacji własnego uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
Treści programoweT-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybira jedną z dyscyplin sportowych. 2. Wykady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi zgodnie z programami nauczania.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda wykładowa: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdzian, test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student posiada bardzo ogólne umiejętności techniczne z zakresu róznych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi.
3,5Student posiada podstawowe umijętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi.
4,0Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje poprawnie.
4,5Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczernia wykonuje poprawnie.
5,0Student posiada optymalne umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych, ćwiczenia wykonuje bez zarzutu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A05-1_K01Posiada umiejętności włączenia sie w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać, aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
LO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-5Przeciwstawianie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm i inne) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności społecznej.
C-3Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-6Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kutury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-2Rozbudzanie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
Treści programoweT-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybira jedną z dyscyplin sportowych. 2. Wykady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi zgodnie z programami nauczania.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda wykładowa: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdzian, test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. Student nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce.
3,5Student zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
4,0Student potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia.
4,5Student aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku. Włącza sie w propagowanie zdrowego stylu życia. Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych.
5,0Student potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku, płci, stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A05-1_K02Nabyte umiejętności ruchowe, techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczególnych dyscyplinach sportowych i działalności turystyczno- rekreacyjnej. Potrafi pracować i wspóldziałąć w grupie według zasad "fair play" zarówno na boisku jak i w życiu codziennym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kutury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-6Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-3Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-5Przeciwstawianie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm i inne) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności społecznej.
C-2Rozbudzanie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
Treści programoweT-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybira jedną z dyscyplin sportowych. 2. Wykady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi zgodnie z programami nauczania.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda wykładowa: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdzian, test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student przejawia braki w zakresie postawy społecznej. Ćwiczenia wykonuje z duzymi błędami technicznymi, wykazuje małe postępy w opanowaniu prostych elementów technicznych.
3,5Student przejawia pewne braki w zakresie postawy społecznej i nie zawsze potrafi zintegrować się z grupą. Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące wybranych dyscyplin sportowych i różnych form aktywności.
4,0Student potrafi współdziałać w grupie stosując zasadę fair play. Posiada dobrą sprawność fizyczną. Z małymi błędami opanował przepisy gier sportowych.
4,5Student potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play. Indywidulanie rozwija swoje zainteresowania. Posiada wysoką sprawność fizyczną. Potrafi wybrać odpowiednią aktywność ruchową w zależności od potrzeb.Dobrze opanował technikę i założenia taktyczne oraz przepisy wybranych dyscyplin sportowych.
5,0Student potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play. Indywidualnie rozwija swoje zainteresowania i uzdoleniania sportowe. Posiada bradzo wysoką sprawność motoryczną. Bardzo dobrze opanował technikę, zna założenia taktyczne oraz przepisy dyscyplin sportowych. Posiada praktyczną umiejętność sędziowania wybranych dyscyplin sportowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_A05-1_K03Posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej, historii sportu, przepisów dyscyplin sportowych, potrafi zorganizować i wspólorganizować imprezy sportowo- rekreacyjne i turystyczne. Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku. Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu. Pielęgnuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
LO_1A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
LO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kutury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-3Podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-5Przeciwstawianie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm i inne) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności społecznej.
C-6Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-2Rozbudzanie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
Treści programoweT-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybira jedną z dyscyplin sportowych. 2. Wykady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi zgodnie z programami nauczania.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna.
M-1Metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda wykładowa: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie. Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo- ścisła. Metoda obwodowo- stacyjna. Metoda treningowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdzian, test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Student nie włącza się w życie sportowe Uczelni oraz nie przejawia zainteresowania róznymi formami aktywności ruchowej. Posiada minimalny zasób pojęć i wiadomości dotyczących kultury fizycznej.
3,5Student przejawia braki w postawie społecznej, stosunek do zajęć jest obojętny. Studnet nie bierze udziału w życiu sportowym Uczelni, nie włącza się i nie pomaga w organizowaniu imprez. Samodzielnie nie potrafi zastosować wiedzy o kulturze fizycznej w praktyce.
4,0Student sporadycznie bierze udział w życiu sportowym Uczelni. Pomaga w organizacji imprez sportowo- rekreacyjnych. Posiada wiadomości z kultury fizycznej a przy pomocy nauczyciela potrafi zastosować tą wiedzę w praktyce.
4,5Student włącza się w organizację imprez sportowo- rekreacyjnych. Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym Uczelni. Prowadzi higieniczny i zdrowy tryb życia. Rozwija swoje zainteresowania sportowe poza zajęciami programowymi. Posiada wiedzę z zakresu kultury fizycznej i stosuje ją w praktycznym działaniu.
5,0Student potrafi podejmować różnorodne działania sportowo- rekreacyjne na rzecz spoęczności akademickiej. Indywidualnie rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia sportowe. Propaguje i prowadzi zdrowy, sportowy tryb życia. Posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie stosuje ją w praktycznym działaniu.