Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Prawo i europejska polityka transportowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo i europejska polityka transportowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z prawodawstwa i prawa transportowego |
W-2 | Wiedza z zakresu funkcjonowania Unii Europejskiej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami prawno-administracyjnymi regulujacymi działalność podmiotów w sektorze transportu. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport |
C-3 | Zapoznanie z założeniami, kierunkami, uwarunkowaniami i regulacjami polityki transportowej Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe elementy umów cywilno-prawnych. | 1 |
T-A-2 | Dokumenty potwierdzające zawarcie umowy przewozu. | 2 |
T-A-3 | Ustawa o czasie pracy kierowców. | 2 |
T-A-4 | Organizacja czasu pracy kierowców. | 2 |
T-A-5 | Polski system transportowy w świetle dostosowania do standardów Unii Europejskiej. | 4 |
T-A-6 | Kierunki zmian w technologiach przewozowych ładunków w aspekcie wymagań wydajnościowych i środowiskowych. | 2 |
T-A-7 | Wpływ funduszy europejskich na system transportowyw Polsce. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawa cywilnego. | 2 |
T-W-2 | Podstawowy zakres regulacji prawa transportowego. | 1 |
T-W-3 | Podstawowe dokumenty w transporcie i logistyce. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe rodzaje umów zawieranych w działalności transportowo-logistycznej. | 2 |
T-W-5 | Regulacje prawne czasu pracy kierowcy. | 4 |
T-W-6 | Ubezpieczenia w transporcie. | 2 |
T-W-7 | Cele i zadania europejskiej polityki transportowej | 2 |
T-W-8 | Podmioty i przedmioty europejskiej polityki transportowej. | 2 |
T-W-9 | Czynniki determinujce kierunki rozwoju transportu w Europie. | 2 |
T-W-10 | Białe księgi transportu. | 2 |
T-W-11 | Trendy w europejskiej polityce transportowej. | 2 |
T-W-12 | Uwarunkowania infrastrukturalne, technologiczne i środowiskowe rozwoju transportu w Europie. | 2 |
T-W-13 | Fundusze i projekty wspierające rozwój transportu w krajach Unii Europejskiej. | 3 |
T-W-14 | Założenia polityki transportowej w perspektywie długookresowej. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism branżowych | 2 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne-wykłady. |
S-2 | Ocena formująca: Studium przypadków oraz przygotowanie prezentacji tematycznej-ćwiczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_A02_W01 Student zna podstawowe ograniczenia prawno-administracyjne dla prowadzenia działalności inzynierskiej w obszerze transportu i logistyki. | LO_2A_W13 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-12, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
LO_2A_A02_W02 Student ma wiedzę z zakresu trendów rozwojowych europejskiej polityki transportowej. | LO_2A_W01, LO_2A_W10 | — | — | C-1, C-3 | T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_A02_U01 Student powinien umieć interpretować przepisy prawne i wstępnie oceniać zgodność proponowanych rozwiazań inżynierskich z prawem transportowym. | LO_2A_U01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-2 | S-2 |
LO_2A_A02_U02 Student potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prowadzenia działalności transportowej zgodnie z zasadami europejskiej polityki transportowej. | LO_2A_U10 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_A02_K02 Student ma świadomość ważności przestrzegania zasad europejskiej polityki transportowej oraz poszanowania różnorodności kultur europejskich. | LO_2A_K03 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_A02_W01 Student zna podstawowe ograniczenia prawno-administracyjne dla prowadzenia działalności inzynierskiej w obszerze transportu i logistyki. | 2,0 | Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
LO_2A_A02_W02 Student ma wiedzę z zakresu trendów rozwojowych europejskiej polityki transportowej. | 2,0 | Student nie potrafi w minimalnym zakresie zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_A02_U01 Student powinien umieć interpretować przepisy prawne i wstępnie oceniać zgodność proponowanych rozwiazań inżynierskich z prawem transportowym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
LO_2A_A02_U02 Student potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prowadzenia działalności transportowej zgodnie z zasadami europejskiej polityki transportowej. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_A02_K02 Student ma świadomość ważności przestrzegania zasad europejskiej polityki transportowej oraz poszanowania różnorodności kultur europejskich. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli |
Literatura podstawowa
- Rydzkowski W., Współczesna polityka transportowa, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2017
- Wojewódzka-Król K.,Załoga E., Transport. Tendencje zmian, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
- Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Polityka rozwoju transportu, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013
- Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WTiŁ, Warszawa, 2005
- W. Grzywacz, K. Wojewódzka-Król, W. Rydzkowski, Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego., Gdansk, 2005
Literatura dodatkowa
- Górski W., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji. Kodeks cywilny-Prawo przewozowe CMR, Warszawa, 2009
- B. Liberadzki, L. Mindur, Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski., Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Warszawa-Radom, 2007
- Biała księga transportu. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu., Bruksela, 2011
- L. Plewinski, Polska polityka transportu morskiego w dobie integracji z Unia Europejska, Szczecin, 2004