Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Zrównoważona logistyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona logistyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z logistyki, zarządzania łańcuchem dostaw i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ograniczania negatywnego wpływu działalności logistycznej na środowisko oraz zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Proekologiczne systemy zarządzania w działalności logistycznej przedsiebiorstw. | 3 |
T-A-2 | Wpływ inwestycji w infrastrukturę logistyczną na środowisko naturalne | 4 |
T-A-3 | Analiza trendów rozwoju infrastruktury i środków transportu w Polsce w odniesieniu do założeń zrównoważonego rozwoju transportu. | 4 |
T-A-4 | Analiza przykładów rozwiązań stosowanych w Unii Europejskiej, dotyczących realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i założenia koncepcyjne ekorozwoju zrównoważonej logistyki. | 2 |
T-W-2 | Założenia europejskiej polityki transportowej. | 2 |
T-W-3 | Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe kierunki i działania sektora TSL dotyczące ochrony środowiska. | 2 |
T-W-5 | Proekologiczne systemy zarządzania w logistyce. | 2 |
T-W-6 | Kierunki rozwoju infrastruktury poszczególnych gałęzi transportu w Polsce w aspekcie zrównoważonej logistyki. | 4 |
T-W-7 | Ekologistyka -logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi | 4 |
T-W-8 | System odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. | 4 |
T-W-9 | Koncepcja zielonych łańcuchów dostaw. | 2 |
T-W-10 | Koncepcje zielonej logistyki -zrównoważona logistyka w miastach. | 4 |
T-W-11 | Podstawy i zasady realizacji zasad ekorozwoju w logistyce. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism branżowych | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny (metoda podająca), powiązany z dyskusją dydaktyczną oraz metody aktywizujące np studia przypadków |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne obejmujące znajomość treści wykładów oraz zalecanej literatury. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C19-2_W01 Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w działalności logistycznej oraz zna zasady rozwoju zrównoważonego. | LO_2A_W10, LO_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C19-2_U01 Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w logistyce w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. | LO_2A_U10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C19-2_K01 Student jest zorientowany na proekologiczne i zrównoważone rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny. | LO_2A_K01, LO_2A_K03, LO_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C19-2_W01 Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w działalności logistycznej oraz zna zasady rozwoju zrównoważonego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | 5 Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C19-2_U01 Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w logistyce w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C19-2_K01 Student jest zorientowany na proekologiczne i zrównoważone rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu zaawansowanym. | |
5,0 | Student wykazuje oczekiwane kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie w stopniu wysoce zaawansowanym. |
Literatura podstawowa
- Pawłowska B., Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013
- Hordyńska M., Ekologistyka i zagospodarowanie odpadów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2017
- Szymonik A., Ekologistyka, Difin, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Kielin-Maziarz J., Koncepcja zrównoważonego rozwoju w prawie Unii Europejskie, KUL, 2013
- Kabus J., Strulak-Wójcikiewicz R., Nurzyńska A., Logistyczne aspekty transportu. Innowacje. Zrównoważony rozwój. Bezpieczeństwo, Sophia, Katowice, 2016
- Blanka Tundys, Zielony łańcuch dostaw. Zarządzanie, pomiar, ocena, CeDeWu, Warszawa, 2018