Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo łańcuchów dostaw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo łańcuchów dostaw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,70,40zaliczenie
wykładyW3 30 1,30,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat łańcuchów dostaw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami oraz metodami zapewnienia bezpieczeństwa w łańcuchach dostaw
C-2Ukształtowanie umiejętności prawidłowego doboru zabezpieczeń fizycznych i proceduralnych dla wybranych łańcuchów dostaw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza studiów przypadków i najlepszych praktyk z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw5
T-A-2Ćwiczenia i zadania z zakresu identyfikacji zagrożeń i wyboru działań i rozwiązań technicznych poprawiających bezpieczeństwo w określonym łańcuchu dostaw10
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie z celem przedmiotu i zasadami zaliczenia, wymaganiami i literaturą1
T-W-2Typy łańcuchów dostaw w kontekście zakłóceń i bezpieczeństwa1
T-W-3Wizerunek operatora logistycznego, wymagania wobec partnerów gospodarczych1
T-W-4Rodzaje zagrożeń w łańcuchu dostaw. Zagrożenia przy realizacji procesów transportowo-logistycznych: terroryzm, piractwo, kradzieże, nielegalne przekraczanie granicy, fałszerstwa towarów, cyberprzestępczość9
T-W-5Sposoby i narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowych łańcuchów dostaw. Fizyczne środki bezpieczeństwa: kontrola dostępu do ładunku, bezpieczeństwo personelu, ochrona fizyczna ładunku5
T-W-6Rola automatyzacji, systemów informatycznych w zapewnieniu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw2
T-W-7Zabezpieczenia proceduralne i szkolenia personelu1
T-W-8Normy i narzędzia pozwalające zabezpieczyć ciągłość działania łańcucha dostaw6
T-W-9Standardy bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw2
T-W-10Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdań na zadane tematy z ćwiczeń3
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia audytoryjne prowadzone w celu nabycia praktycznych umiejętności wykonywane na rzeczywistych przykładach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu na podstawie pisemnego zaliczenia
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie osiągniętych efektów
S-3Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie sprawozdań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C20-1_W01
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw
LO_2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C20-1_U01
Student potrafi dobrać zabezpieczenia fizyczne i proceduralne dla wybranych łańcuchów dostaw
LO_2A_U07, LO_2A_U08C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C20-1_K01
Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje
LO_2A_K02, LO_2A_K05C-2T-A-1, T-A-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C20-1_W01
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C20-1_U01
Student potrafi dobrać zabezpieczenia fizyczne i proceduralne dla wybranych łańcuchów dostaw
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C20-1_K01
Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. ISO 28000:2007 – System zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw
  2. ISO 26000:2010 – Wytyczne społecznej odpowiedzialności
  3. ISO 22301:2012 – System zarządzania ciągłością działania
  4. SQAS (Safety and Quality Assessment System) – System badania i oceny bezpieczeństwa oraz jakości
  5. Inicjatywy Bezpieczeństwa Kontenerowego (CSI)
  6. C-TAPT – Customs-Trade Partnership Against Terrorism
  7. Certyfikaty TAPA (Technology Asset Protection Association)
  8. ISPS (International Ship and Port Facility Security Code) – Międzynarodowy Kodeks Ochrony Statku i Obiektu Portowego
  9. ISO 31000:2009 Zarządzanie ryzykiem
  10. ISO/IEC 27001 – Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
  11. Tundys B., Rzeczycki A., Drobiazgiewicz J., Decyzje strategiczne w łańcuchach dostaw, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków; Legionowo, 2018
  12. Praca zbiorowa pod red. B. Ocickiej, Technologie mobilne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  13. Jażdżewska-Gutta M., Znaczenie bezpieczeństwa dla funkcjonowania międzynarodowych łańcuchów dostaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2019
  14. Kuck J., Nowoczesność, efektywność i bezpieczeństwo współczesnej logistyki, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2014
  15. Szymonik A., Bielecki B., Bezpieczeństwo systemu logistycznego w nowoczesnym zarządzaniu, Di-fin, Warszawa, 2015
  16. Huczek M., Bezpieczeństwo łańcucha dostaw, ZN WSH Zarządzanie, 4, s. 119-129, 2015
  17. Jałowiec T., Dębicka E., Zagrożenia dla współczesnych łańcuchów logistycznych, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, z. 117, s. 85-95, 2017
  18. Zamiar Z., Bezpieczeństwo i ryzyko w transporcie, Logistyka, 4, s. 6983-6992, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Bozarth C., Handfield R.B., Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, One Press, Warszawa, 2007
  2. Stolarski J., Śliżewska J., Śliżewski P., Organizacja transportu, AU.32: podręcznik do nauki zawodu technik logistyk. Część 1, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2018
  3. Stochaj J., Stolarski J., Śliżewska J., Śliżewski P., Organizacja transportu, AU.32: podręcznik do nauki zawodu technik logistyk. Część 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2018
  4. Cieśla M., Logistyka w łańcuchach dostaw: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2017
  5. Praca zbiorowa pod red. L. Mindury, Technologie transportowe, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa; Radom, 2014
  6. Praca zbiorowa pod red. A. Sobotki, Zarządzanie łańcuchami dostaw w budownictwie: wybrane metody i modele w budownictwie drogowym, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza studiów przypadków i najlepszych praktyk z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw5
T-A-2Ćwiczenia i zadania z zakresu identyfikacji zagrożeń i wyboru działań i rozwiązań technicznych poprawiających bezpieczeństwo w określonym łańcuchu dostaw10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie z celem przedmiotu i zasadami zaliczenia, wymaganiami i literaturą1
T-W-2Typy łańcuchów dostaw w kontekście zakłóceń i bezpieczeństwa1
T-W-3Wizerunek operatora logistycznego, wymagania wobec partnerów gospodarczych1
T-W-4Rodzaje zagrożeń w łańcuchu dostaw. Zagrożenia przy realizacji procesów transportowo-logistycznych: terroryzm, piractwo, kradzieże, nielegalne przekraczanie granicy, fałszerstwa towarów, cyberprzestępczość9
T-W-5Sposoby i narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowych łańcuchów dostaw. Fizyczne środki bezpieczeństwa: kontrola dostępu do ładunku, bezpieczeństwo personelu, ochrona fizyczna ładunku5
T-W-6Rola automatyzacji, systemów informatycznych w zapewnieniu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw2
T-W-7Zabezpieczenia proceduralne i szkolenia personelu1
T-W-8Normy i narzędzia pozwalające zabezpieczyć ciągłość działania łańcucha dostaw6
T-W-9Standardy bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw2
T-W-10Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdań na zadane tematy z ćwiczeń3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C20-1_W01Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod i narzędzi zapewnienia bezpieczeństwa w logistyce, w tym zarządzania ryzykiem w łańcuchach dostaw
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami oraz metodami zapewnienia bezpieczeństwa w łańcuchach dostaw
Treści programoweT-W-2Typy łańcuchów dostaw w kontekście zakłóceń i bezpieczeństwa
T-W-3Wizerunek operatora logistycznego, wymagania wobec partnerów gospodarczych
T-W-6Rola automatyzacji, systemów informatycznych w zapewnieniu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw
T-W-7Zabezpieczenia proceduralne i szkolenia personelu
T-W-8Normy i narzędzia pozwalające zabezpieczyć ciągłość działania łańcucha dostaw
T-W-9Standardy bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw
T-W-4Rodzaje zagrożeń w łańcuchu dostaw. Zagrożenia przy realizacji procesów transportowo-logistycznych: terroryzm, piractwo, kradzieże, nielegalne przekraczanie granicy, fałszerstwa towarów, cyberprzestępczość
T-W-5Sposoby i narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowych łańcuchów dostaw. Fizyczne środki bezpieczeństwa: kontrola dostępu do ładunku, bezpieczeństwo personelu, ochrona fizyczna ładunku
T-W-10Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień realizowanych w ramach formy zajęć
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu na podstawie pisemnego zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C20-1_U01Student potrafi dobrać zabezpieczenia fizyczne i proceduralne dla wybranych łańcuchów dostaw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U07potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w logistyce
LO_2A_U08potrafi formułować i kreatywnie rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, przystosowywać istniejące lub proponować nowe metody i narzędzia do ich rozwiązywania, innowacyjnie wykonywać zadania w zmieniających się warunkach
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prawidłowego doboru zabezpieczeń fizycznych i proceduralnych dla wybranych łańcuchów dostaw
Treści programoweT-A-1Analiza studiów przypadków i najlepszych praktyk z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw
T-A-2Ćwiczenia i zadania z zakresu identyfikacji zagrożeń i wyboru działań i rozwiązań technicznych poprawiających bezpieczeństwo w określonym łańcuchu dostaw
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne prowadzone w celu nabycia praktycznych umiejętności wykonywane na rzeczywistych przykładach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie osiągniętych efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C20-1_K01Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K02uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu logistyki, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
LO_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prawidłowego doboru zabezpieczeń fizycznych i proceduralnych dla wybranych łańcuchów dostaw
Treści programoweT-A-1Analiza studiów przypadków i najlepszych praktyk z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw
T-A-2Ćwiczenia i zadania z zakresu identyfikacji zagrożeń i wyboru działań i rozwiązań technicznych poprawiających bezpieczeństwo w określonym łańcuchu dostaw
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne prowadzone w celu nabycia praktycznych umiejętności wykonywane na rzeczywistych przykładach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli