Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Logistyka ładunkow wrażliwych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Logistyka ładunkow wrażliwych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie organizacji transportu, przeładunków i przechowywania żywności przy użyciu różnych galęzi transportu |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru odpowiednich metod logistycznych oraz zasadniczych maszyn i urządzeń przeznaczonych do transportu i przechowywania żywności. |
C-3 | Nabycie świadomości popularyzacji nabytej wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bilans cieplny komory z ładunkiem wrażliwym. Analiza składowych bilansu dla różnych obiektów i ładunków. | 3 |
T-A-2 | Analiza wpływu warunków klimatycznych na jednostki ładunkowe i środki transportu. | 9 |
T-A-3 | Analiza zagrożeń i bezpieczeństwa transportu wybranych ładunków wrażliwych. | 2 |
T-A-4 | Podsumowanie i usystematyzowanie zagadnień. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza i klasyfikacja czynników, wpływajacych na wraźliwość ładunków. | 4 |
T-W-2 | Podstawowe ogniwa łańcucha logistycznego ładunków wrażliwych na temperaturę i wilgoć. Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. | 2 |
T-W-3 | Statek jako ogniwo łańcucha logistycznego. Jednostki morskie do przewozów ładunków wrażliwych. Organizacja przewozu oraz za- i wyładunku ładunków. | 2 |
T-W-4 | Jednostki rybackie: wyposażenie i organizacja procesów technologicznych, w tym wstępne schładzanie i zamrażanie ryb. | 2 |
T-W-5 | Przewóz ładunków wraźliwych w kontenerach. Typy kontenerów: budowa, wymagania PRS. | 4 |
T-W-6 | Organizacja przewozów kontenerów na statkach. Obsługiwanie kontenerów na terenie portu. | 4 |
T-W-7 | Środki transportu lądowego ładunków wrażliwych. | 3 |
T-W-8 | Pojęcie dystrybucji ładunków wrażliwych. Cele i funkcje dystrybucji. Środki transportu stosowane w miejskiej i międzymiastowej dystrybucji ładunków. | 2 |
T-W-9 | Przechowywanie wybranych ładunków wrażliwych w magazynach i centrach logistycznych. | 2 |
T-W-10 | Sklep jako ogniwo łańcucha logistycznego. Warunki przechowywania wybranych ładunków wrażliwych w sklepach. Szafy chłodnicze i zamrażalnicze. Lady, witryny, regały, mini-barki, wytwornice lodu, ochładzacze napojów. Meble chłodnicze. | 3 |
T-W-11 | Systemy zapewnienia kontrolowanych warunków temperaturowych. Scentralizowane systemy chłodzenia w hipermarketach. Auto-sklepy, wagony restauracyjne i ich wyposażenie chłodnicze. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 1 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu.Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. Wprzypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdań z zadań obliczeniowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C22-2_W01 Student definiuje podstawowe problemy i sposoby ich rozwiązania w zakresie organizacji łańcucha żywnościowego przy zastosowaniu odpowiednich środków transportu | LO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C22-2_U01 Student analizuje przydatność metod logistycznych oraz środków transportu i przechowywania pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa i jakości ładunków wraźliwych | LO_2A_U07 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_2A_C22-2_K01 Student nabędzie świadomość roli społecznej absolwenta uczelni oraz zrozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy w zakresie transportu ładunków wraźliwych | LO_2A_K03 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C22-2_W01 Student definiuje podstawowe problemy i sposoby ich rozwiązania w zakresie organizacji łańcucha żywnościowego przy zastosowaniu odpowiednich środków transportu | 2,0 | Mniej niż 5,5 uzyskanych punktów |
3,0 | Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów | |
3,5 | Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów | |
4,0 | Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów | |
4,5 | Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów | |
5,0 | Powyżej 9,4 uzykanych punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C22-2_U01 Student analizuje przydatność metod logistycznych oraz środków transportu i przechowywania pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa i jakości ładunków wraźliwych | 2,0 | Student nie potrafi opisać podstawowe własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych |
3,0 | Student potrafi opisać wazniejsze podstawowe własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych | |
3,5 | Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości i cech analizowanych łańcuchów logistycznych | |
4,0 | Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości i cech analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę | |
4,5 | Student potrafi opisać prawie wszystkie własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę | |
5,0 | Student potrafi opisać wszystkie własciwości i cechy analizowanych łańcuchów logistycznych i określić ich rolę |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_2A_C22-2_K01 Student nabędzie świadomość roli społecznej absolwenta uczelni oraz zrozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy w zakresie transportu ładunków wraźliwych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne wymagane przez efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje kreatywność | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje kreatywność i ma świadomość swej roli |
Literatura podstawowa
- Gaziński B (Red.), Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport – wydanie II rozszerzone, Systherm - Technik, Poznan, 2013
- Semenov I. N. (red.), Filina L., Kotowska I., Pluciński M., Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowane Łańcuchy Transportowe, Difin, Warszawa, 2008
- Studzinski A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania., Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
- Zwierzycki W., Bieńczak K. (Red.), Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis, Poznań, 2006
- Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
- Bonca Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
- Adam Owsicki, Sergiy Filin, Samochodowy transport chłodniczy: doświadczenia polskie, Cholod, nr 7, s. 20-24., 2007
- Czumak I.G., Transport i przechowywanie owoców tropikalnych, Refprintinfo, Odessa, 2004
- Filin S., Podstawy technologii chłodniczej bananów, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, n 12, s. 451-456., 2003
Literatura dodatkowa
- Filina-Dawidowicz L., Wienconek K., Wybrane zagadnienia związane z przewozami ładunków szybko psujących się na terenie Unii Europejskiej, Logistyka nr 4, s. 57-60., 2013
- Filin S., Technika i technologia produkcji sztucznego lodu, Masta, Gdańsk, 2006
- Filina-Dawidowicz L., Kaup M., Koncepcja rzeczno-morskich przewozów ładunków szybko psujących się w warunkach europejskich, Technika Transportu Szynowego, n. 10, s. 3107-3116., 2013
- Filin S., Owsicki A., Zakrzewski B., Badania stacjonarnych chłodziarek termoelektrycznych, Zapol, Szczecin, 2010
- Postan M.Ya., Filina-Dawidowicz L., Dynamiczny model optymalizacyjny procesu planowania zapasów i dostaw zróżnicowanych asortymentowo produktów szybko psujących się. Praca zbiorowa pod redakcją Iouria N. Semenova i Anny Wiktorowskiej-Jasik pt. „Transport w regionie Pomorza Zachodniego”, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013