Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Automatyka chłodnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Automatyka chłodnicza | ||
Specjalność | Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka |
W-2 | Elektrotechnika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych | 6 |
T-L-2 | Algorytmy odszraniania wymienników ciepła | 4 |
T-L-3 | Programowanie sterowników PLC | 4 |
T-L-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza) | 1 |
T-W-2 | Czujniki pomiarowe w chłodnictwie | 2 |
T-W-3 | Elementy wykonawcze w chłodnictwie | 2 |
T-W-4 | Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego | 2 |
T-W-5 | Dynamika procesów chłodniczych | 2 |
T-W-6 | Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych | 1 |
T-W-7 | Sterowanie odszranianiem | 2 |
T-W-8 | Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji | 1 |
T-W-9 | Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 6 |
A-L-3 | Opracowywanie wyników | 4 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 7 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-3 | Metoda problemowa - metoda przypadków |
M-4 | Metoda programowana - z użyciem komputerów |
M-5 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | Metoda praktyczna - symulacja |
M-7 | Metoda praktyczna - metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-08_W01 Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych | O_2A_W03, O_2A_W10, O_2A_W17 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9 | M-3, M-6, M-4, M-2, M-7, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-08_U01 Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym | O_2A_U01, O_2A_U04, O_2A_U09, O_2A_U10, O_2A_U21 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9 | M-3, M-6, M-4, M-2, M-7, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-08_K01 Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi | O_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9 | M-3, M-6, M-4, M-7, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-08_W01 Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych | 2,0 | Nie posiada wiedzy na temat dynamiki procesów w chłodnictwie oraz sterowania tymi prcesami |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz liniowych układów sterowania | |
3,5 | Wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania, ma niewielkie braki w tej wiedzy | |
4,5 | Wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-08_U01 Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować procesu chłodniczego jako obiektu regulacji |
3,0 | Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji | |
3,5 | Umiejętności na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator, popełnia nieznaczne błędy | |
4,5 | Umiejętności na pozimie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-08_K01 Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi | 2,0 | Nie ma świadomości skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi |
3,0 | Ma świadomość zasdadniczych skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, pobieżnie orientuje się w metodach zapobiegania im | |
3,5 | Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im, ma niewielkie braki we wspomnianej tematyce | |
4,5 | Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im |
Literatura podstawowa
- Bonza Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wydawnictwo WSM, Gdynia, 1997
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
- Wesołowski A., Dworski F., Automatyzacja urządzeń chłodniczych, WNT, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
- Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978
- Nikończuk P., Zakrzewski B., Odszranianie w sterownikach klasycznych i dedykowanych, Chłodnictwo, Warszawa, 2004, R. 39 nr 11, s. 12
- Zakrzewski B., Nikończuk P., Algorytmy odszraniania gorącym gazem czynnika, Chłodnictwo, Warszawa, 2005, R. 40 nr 3 (2005), s. 18-23
- Nikończuk P., Zakrzewski B., Hrycyk E., Automatyzacja cyklu odszraniania oziębiaczy powietrza, Chłodnictwo, Warszawa, 2009, tom XLIV 2009 r. nr 8, s. 20-24
- Hrycyk E., Zakrzewski B., Nikończuk P., Odszranianie pomp ciepła, Chłodnictwo, Warszawa, 2011, tom XLIV 2009 r. nr 11, s. 14-20
- Nikończuk P., Zakrzewski B., Hrycyk E., Sterowniki pomp ciepła, Energia i Budynek, Warszawa, 2011, nr 10/2010, str. 30-35
- Skoczowski S., Dwustawna regulacja temperatury, WNT, Warszawa, 1977