Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Automatyka chłodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka chłodnicza
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,33zaliczenie
projektyP1 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych6
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła4
T-L-3Programowanie sterowników PLC4
T-L-4Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja14
T-P-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)1
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie2
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie2
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego2
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych2
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych1
T-W-7Sterowanie odszranianiem2
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji1
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium6
A-L-3Opracowywanie wyników4
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna7
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
M-5Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda praktyczna - symulacja
M-7Metoda praktyczna - metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-08_W01
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych
O_2A_W03, O_2A_W10, O_2A_W17C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9M-3, M-6, M-4, M-2, M-7, M-1, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-08_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym
O_2A_U01, O_2A_U04, O_2A_U09, O_2A_U10, O_2A_U21C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9M-3, M-6, M-4, M-2, M-7, M-1, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-08_K01
Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi
O_2A_K02C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-9M-3, M-6, M-4, M-7, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-08_W01
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych
2,0Nie posiada wiedzy na temat dynamiki procesów w chłodnictwie oraz sterowania tymi prcesami
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz liniowych układów sterowania
3,5Wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania, ma niewielkie braki w tej wiedzy
4,5Wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-08_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym
2,0Nie potrafi zidentyfikować procesu chłodniczego jako obiektu regulacji
3,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji
3,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator, popełnia nieznaczne błędy
4,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-08_K01
Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi
2,0Nie ma świadomości skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi
3,0Ma świadomość zasdadniczych skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, pobieżnie orientuje się w metodach zapobiegania im
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im, ma niewielkie braki we wspomnianej tematyce
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im

Literatura podstawowa

  1. Bonza Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wydawnictwo WSM, Gdynia, 1997
  2. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
  3. Wesołowski A., Dworski F., Automatyzacja urządzeń chłodniczych, WNT, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978
  3. Nikończuk P., Zakrzewski B., Odszranianie w sterownikach klasycznych i dedykowanych, Chłodnictwo, Warszawa, 2004, R. 39 nr 11, s. 12
  4. Zakrzewski B., Nikończuk P., Algorytmy odszraniania gorącym gazem czynnika, Chłodnictwo, Warszawa, 2005, R. 40 nr 3 (2005), s. 18-23
  5. Nikończuk P., Zakrzewski B., Hrycyk E., Automatyzacja cyklu odszraniania oziębiaczy powietrza, Chłodnictwo, Warszawa, 2009, tom XLIV 2009 r. nr 8, s. 20-24
  6. Hrycyk E., Zakrzewski B., Nikończuk P., Odszranianie pomp ciepła, Chłodnictwo, Warszawa, 2011, tom XLIV 2009 r. nr 11, s. 14-20
  7. Nikończuk P., Zakrzewski B., Hrycyk E., Sterowniki pomp ciepła, Energia i Budynek, Warszawa, 2011, nr 10/2010, str. 30-35
  8. Skoczowski S., Dwustawna regulacja temperatury, WNT, Warszawa, 1977

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych6
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła4
T-L-3Programowanie sterowników PLC4
T-L-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja14
T-P-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)1
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie2
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie2
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego2
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych2
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych1
T-W-7Sterowanie odszranianiem2
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji1
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium6
A-L-3Opracowywanie wyników4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna7
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-08_W01Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W17ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie
Treści programoweT-L-3Programowanie sterowników PLC
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja
T-W-7Sterowanie odszranianiem
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie
Metody nauczaniaM-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-6Metoda praktyczna - symulacja
M-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-7Metoda praktyczna - metoda projektowa
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-5Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin
S-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat dynamiki procesów w chłodnictwie oraz sterowania tymi prcesami
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz liniowych układów sterowania
3,5Wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania, ma niewielkie braki w tej wiedzy
4,5Wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-08_U01Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U21potrafi zaprojektować urządzenia i instalacje chłodnicze i klimatyzacyjne wykorzystywane w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie
Treści programoweT-L-3Programowanie sterowników PLC
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja
T-W-7Sterowanie odszranianiem
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie
Metody nauczaniaM-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-6Metoda praktyczna - symulacja
M-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-7Metoda praktyczna - metoda projektowa
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-5Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin
S-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować procesu chłodniczego jako obiektu regulacji
3,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji
3,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator, popełnia nieznaczne błędy
4,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-08_K01Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie
Treści programoweT-L-3Programowanie sterowników PLC
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja
T-W-7Sterowanie odszranianiem
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie
Metody nauczaniaM-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-6Metoda praktyczna - symulacja
M-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
M-7Metoda praktyczna - metoda projektowa
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin
S-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi
3,0Ma świadomość zasdadniczych skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, pobieżnie orientuje się w metodach zapobiegania im
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im, ma niewielkie braki we wspomnianej tematyce
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im