Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne technologie energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne technologie energetyczne
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,00,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie
projektyP3 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i mechaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej niekonwencjonalnych technologii energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15
projekty
T-P-1Projekt instalacji grzewczej z kolektorem słonecznym.10
T-P-2Projekt mikrosiłowni wiatrowej.5
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.3
T-W-2Energia rzek. Eelektrownie wodne, mała energetyka wodna.3
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych (energia pływów, energia fal, energia prądów morskich, energia wynikająca z różnic zasolenia, energia termiczna mórz i oceanów).6
T-W-4Energia geotermiczna.3
T-W-5Energetyka wiatrowa.6
T-W-6Energetyka słoneczna (kolektory słoneczne, stawy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne).3
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.3
T-W-8Ogniwa paliwowe.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie obliczeń i opracowanie redakcyjne10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, Weryfikacja poprawności wykonania zadania projektowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-10_W01
MA poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw stosowania niekonwencjonalnych technologii energetycznych z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska morskiego.
O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W11C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-10_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych technologii energetycznych stosowanych w oceanotechnice na podstawie których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego oceanotechnicznego systemu energetycznego.
O_2A_U01, O_2A_U08C-1T-A-1, T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-10_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu niekonwencjonalnych technologii energetycznych na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska morskiego.
O_2A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-10_W01
MA poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw stosowania niekonwencjonalnych technologii energetycznych z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska morskiego.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-10_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych technologii energetycznych stosowanych w oceanotechnice na podstawie których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego oceanotechnicznego systemu energetycznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-10_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu niekonwencjonalnych technologii energetycznych na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska morskiego.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  2. Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Larminie J., Dicks A., Fuel Cell Systems Explained, John Wiley& Sons Ltd, 2011
  2. Barbir F., PEM Fuel Cells, Theory and Practice, Elsevier, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt instalacji grzewczej z kolektorem słonecznym.10
T-P-2Projekt mikrosiłowni wiatrowej.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.3
T-W-2Energia rzek. Eelektrownie wodne, mała energetyka wodna.3
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych (energia pływów, energia fal, energia prądów morskich, energia wynikająca z różnic zasolenia, energia termiczna mórz i oceanów).6
T-W-4Energia geotermiczna.3
T-W-5Energetyka wiatrowa.6
T-W-6Energetyka słoneczna (kolektory słoneczne, stawy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne).3
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.3
T-W-8Ogniwa paliwowe.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie obliczeń i opracowanie redakcyjne10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-10_W01MA poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw stosowania niekonwencjonalnych technologii energetycznych z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska morskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W11posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie szeroko pojętej oceanotechniki oraz kierunków pokrewnych, m.in. inżynierii materiałowej, energetyki czy mechaniki i budowy maszyn
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej niekonwencjonalnych technologii energetycznych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
T-W-7Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa.
T-W-6Energetyka słoneczna (kolektory słoneczne, stawy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne).
T-W-5Energetyka wiatrowa.
T-W-2Energia rzek. Eelektrownie wodne, mała energetyka wodna.
T-W-8Ogniwa paliwowe.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych (energia pływów, energia fal, energia prądów morskich, energia wynikająca z różnic zasolenia, energia termiczna mórz i oceanów).
T-W-4Energia geotermiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, Weryfikacja poprawności wykonania zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-10_U01Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych technologii energetycznych stosowanych w oceanotechnice na podstawie których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego oceanotechnicznego systemu energetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U08potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, maszyny czy obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej niekonwencjonalnych technologii energetycznych.
Treści programoweT-A-1Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach.
T-P-1Projekt instalacji grzewczej z kolektorem słonecznym.
T-P-2Projekt mikrosiłowni wiatrowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, Weryfikacja poprawności wykonania zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D2-10_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu niekonwencjonalnych technologii energetycznych na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska morskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej niekonwencjonalnych technologii energetycznych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, Weryfikacja poprawności wykonania zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli