Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne technologie energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niekonwencjonalne technologie energetyczne | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa systemów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i mechaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania w działalności inżynierskiej niekonwencjonalnych technologii energetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania rachunkowe dotyczące tematów realizowanych na wykładach. | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt instalacji grzewczej z kolektorem słonecznym. | 10 |
T-P-2 | Projekt mikrosiłowni wiatrowej. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii. | 3 |
T-W-2 | Energia rzek. Eelektrownie wodne, mała energetyka wodna. | 3 |
T-W-3 | Energia wód morskich i oceanicznych (energia pływów, energia fal, energia prądów morskich, energia wynikająca z różnic zasolenia, energia termiczna mórz i oceanów). | 6 |
T-W-4 | Energia geotermiczna. | 3 |
T-W-5 | Energetyka wiatrowa. | 6 |
T-W-6 | Energetyka słoneczna (kolektory słoneczne, stawy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne). | 3 |
T-W-7 | Energetyczne wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. | 3 |
T-W-8 | Ogniwa paliwowe. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Wykonanie obliczeń i opracowanie redakcyjne | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 2 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z treści wykładów, Zadanie obliczeniowe do samodzielnego rozwiązania z zagadnień realizowanych na ćwiczeniach, Weryfikacja poprawności wykonania zadania projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-10_W01 MA poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw stosowania niekonwencjonalnych technologii energetycznych z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska morskiego. | O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-10_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych technologii energetycznych stosowanych w oceanotechnice na podstawie których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego oceanotechnicznego systemu energetycznego. | O_2A_U01, O_2A_U08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-10_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu niekonwencjonalnych technologii energetycznych na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska morskiego. | O_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-10_W01 MA poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw stosowania niekonwencjonalnych technologii energetycznych z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska morskiego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-10_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie niekonwencjonalnych technologii energetycznych stosowanych w oceanotechnice na podstawie których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego oceanotechnicznego systemu energetycznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-10_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na polu niekonwencjonalnych technologii energetycznych na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska morskiego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Larminie J., Dicks A., Fuel Cell Systems Explained, John Wiley& Sons Ltd, 2011
- Barbir F., PEM Fuel Cells, Theory and Practice, Elsevier, 2006