Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Silniki i maszyny okrętowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki i maszyny okrętowe | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa systemów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
W-2 | Wiadomości z podstaw oceanotechniki, silników i okrętowych układów napędowych, maszyn i instalacji okrętowych oraz podstaw projektowania napędów i siłowni okrętowych w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe dotyczące m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych. | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i główne parametry pracy silników i maszyn okrętowych. | 2 |
T-W-2 | Podstawy projektowania silników i maszyn okrętowych. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyki eksploatacyjne silników okrętowych. | 3 |
T-W-4 | Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych. | 3 |
T-W-5 | Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych. | 3 |
T-W-6 | Systemy diagnostyczne silników okrętowych. | 4 |
T-W-7 | Charakterystyki eksploatacyjne maszyn okrętowych - turbiny, pompy, sprężarki. | 4 |
T-W-8 | Charakterystyka i właściwości pracy instalacji i systemów silników okrętowych. | 4 |
T-W-9 | Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu i eksploatacji silników i maszyn okrętowych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie prac projektowych. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 18 |
A-W-3 | Udział w egzaminie. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Ćwiczenia projektowe. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac projektowych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-08_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych. | O_2A_W05, O_2A_W16, O_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-08_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych. | O_2A_U08, O_2A_U11, O_2A_U05, O_2A_U23 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-08_K01 Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | O_2A_K02, O_2A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-08_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania silników i maszyn okrętowych, charakterystyk eksploatacyjnych silników i maszyn okrętowych, warunków pracy i szczególnych stanów eksploatacyjnych silników okrętowych oraz ich systemów diagnostycznych, jak również charakterystyk i właściwości pracy instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-08_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych dotyczących m.in.: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju silnika lub maszyny okrętowej oraz opracowania ich charakterystyk eksploatacyjnych, jak również opracowania charakterystyk i właściwości pracy wybranych instalacji i systemów silników i maszyn okrętowych, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych i prawnych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-08_K01 Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
- Piotrowski I., Witkowski K., Eksploatacja okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2005
- Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
- Szcześniak J., Stępniak A., Sterowanie i eksploatacja układu napędowego statku ze śrubą nastawną, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin, 2001
- Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
- Jędrzejowski J., Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
- Włodarski J. K., Stany eksploatacyjne okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2001
- Włodarski J. K., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe: podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl