Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Siłownie jądrowe i turbinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 2
Przedmiot Siłownie jądrowe i turbinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu: termodynamiki, silników cieplnych, wymienników ciepła, pomp, sprężarek i wentylatorów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość pracy i budowy reaktorów jądrowych oraz specyfiki obiegów cieplnych siłowni jądrowych.
C-2Umiejętność obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych, znajomość sposobów poprawy ich sprawności oraz doboru podstawowych urządzeń tych siłowni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia obiegów cieplnych turboparowych.15
T-A-2Obliczenia obiegów cieplnych turbogazowych.8
T-A-3Obliczenia obiegów cieplnych w siłowniach jądrowych.5
T-A-4Zaliczenia ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Zagadnienia fizyczne w reaktorach jądrowych.2
T-W-2Klasyfikacja reaktorów energetycznych. Budowa reaktorów energetycznych. Siłownie z reaktorami wysokotemperaturowymi.3
T-W-3Sprawność energetyczna siłowni jądrowych. Obiegi cieplne siłowni jądrowych. Urządzenia pomocnicze w siłowniach jądrowych.3
T-W-4Paliwa i odpady w siłowniach jądrowych. Zagadnienia bezpieczeństwa. Współczesne tendencje w budowie reaktorów.3
T-W-5Obiegi cieplne siłowni turboparowych.2
T-W-6Obiegi cieplne siłowni turbogazowych.2
T-W-7Obiegi cieplne siłowni kombinowanych. Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.3
T-W-8Sposoby poprawy sprawności obiegów.4
T-W-9Układy cieplne siłowni turboparowych.2
T-W-10Urządzenia siłowni turboparowych.3
T-W-11Układy cieplne i urządzenia siłowni turbogazowych i kombinowanych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.28
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczeń.8
A-A-3Zaliczenia zajęć.2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw projektowania siłowni turbinowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy z zakresu zagadnień omawianych na wykładach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-3_W01
Student zna podstawy pracy reaktorów jądrowych. Zna rodzaje i cechy reaktorów energetcznych. Znane mu są obiegi termodynamiczne oraz sposoby poprawy sprawności obiegów. Znane mu są urządzenia pomocnicze siłowni turbinowych, w tym jądrowych. Znane mu są także podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa związane z eksploatacją siiłowni turbinowych ze szczególnym uwzględnieniem siłowni jądrowych.
O_2A_W16, O_2A_W02C-1, C-2T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-3_U01
Student potrafi przeprowadzić obliczenia parametrów termodynamicznych obiegów Clausiusa-Rankine'a, Braytona oraz obiegów kombinowanych. Potrafi przy projektowaniu systemu energetycznego uwzględnić zagadnienia ekonomiczne, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
O_2A_U11, O_2A_U20C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-3_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatowanego systemu energetycznego na otoczenie ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa. Rozumie konieczność działań zespołowych oraz ciążącej odpowiedzialności za wyniki tych działań.
O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K04C-2T-W-4, T-W-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-3_W01
Student zna podstawy pracy reaktorów jądrowych. Zna rodzaje i cechy reaktorów energetcznych. Znane mu są obiegi termodynamiczne oraz sposoby poprawy sprawności obiegów. Znane mu są urządzenia pomocnicze siłowni turbinowych, w tym jądrowych. Znane mu są także podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa związane z eksploatacją siiłowni turbinowych ze szczególnym uwzględnieniem siłowni jądrowych.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu danego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę z zakresu danego przedmiotu.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt ksztalcenia zakresie poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową oraz własne przemyślenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-3_U01
Student potrafi przeprowadzić obliczenia parametrów termodynamicznych obiegów Clausiusa-Rankine'a, Braytona oraz obiegów kombinowanych. Potrafi przy projektowaniu systemu energetycznego uwzględnić zagadnienia ekonomiczne, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposob zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje je do prawidłowego rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie danego efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje je do prawidłowego rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie danego efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań lub/i sposobów rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-3_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatowanego systemu energetycznego na otoczenie ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa. Rozumie konieczność działań zespołowych oraz ciążącej odpowiedzialności za wyniki tych działań.
2,0Student nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz nie rozumie związanej z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, nie potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz nie potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
3,0Student ma elementarną świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie w ograniczonym stopniu związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi w stopniu elementarnym współpracować i realizować zadania w grupie oraz potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość oraz ma pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Chmielniak T. J., Technologie energetyczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Laudyn D. i inni., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  3. Michalski R., Okrętowe siłownie turboparowe, Maszynopis powielany, ZUT WTMiT ZSiSO
  4. Szargut J., Analiza termodynamiczna i ekonomiczna w energetyce przemysłowej, WNT, Warszawa, 1983
  5. Pihowicz W., Okrętowe siłownie jądrowe z reaktorami wodnociśnieniowymi, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986
  6. Kubowski J., Nowoczesne elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2010
  7. Skorek J., Kalina J., Gazowe układy kogeneracyjne, WNT, Warszawa, 2005
  8. Kotowicz J., Elektrownie gazowo-parowe, Kaprint, Lublin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J. i inni., Racjonalizacja użytkowania energii w zakładach przemysłowych, Biblioteka Fundacji Poszanowania Energii, Warszawa, 1994
  2. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia obiegów cieplnych turboparowych.15
T-A-2Obliczenia obiegów cieplnych turbogazowych.8
T-A-3Obliczenia obiegów cieplnych w siłowniach jądrowych.5
T-A-4Zaliczenia ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia fizyczne w reaktorach jądrowych.2
T-W-2Klasyfikacja reaktorów energetycznych. Budowa reaktorów energetycznych. Siłownie z reaktorami wysokotemperaturowymi.3
T-W-3Sprawność energetyczna siłowni jądrowych. Obiegi cieplne siłowni jądrowych. Urządzenia pomocnicze w siłowniach jądrowych.3
T-W-4Paliwa i odpady w siłowniach jądrowych. Zagadnienia bezpieczeństwa. Współczesne tendencje w budowie reaktorów.3
T-W-5Obiegi cieplne siłowni turboparowych.2
T-W-6Obiegi cieplne siłowni turbogazowych.2
T-W-7Obiegi cieplne siłowni kombinowanych. Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.3
T-W-8Sposoby poprawy sprawności obiegów.4
T-W-9Układy cieplne siłowni turboparowych.2
T-W-10Urządzenia siłowni turboparowych.3
T-W-11Układy cieplne i urządzenia siłowni turbogazowych i kombinowanych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.28
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczeń.8
A-A-3Zaliczenia zajęć.2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-3_W01Student zna podstawy pracy reaktorów jądrowych. Zna rodzaje i cechy reaktorów energetcznych. Znane mu są obiegi termodynamiczne oraz sposoby poprawy sprawności obiegów. Znane mu są urządzenia pomocnicze siłowni turbinowych, w tym jądrowych. Znane mu są także podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa związane z eksploatacją siiłowni turbinowych ze szczególnym uwzględnieniem siłowni jądrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
O_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
Cel przedmiotuC-1Znajomość pracy i budowy reaktorów jądrowych oraz specyfiki obiegów cieplnych siłowni jądrowych.
C-2Umiejętność obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych, znajomość sposobów poprawy ich sprawności oraz doboru podstawowych urządzeń tych siłowni.
Treści programoweT-W-11Układy cieplne i urządzenia siłowni turbogazowych i kombinowanych.
T-W-4Paliwa i odpady w siłowniach jądrowych. Zagadnienia bezpieczeństwa. Współczesne tendencje w budowie reaktorów.
T-W-5Obiegi cieplne siłowni turboparowych.
T-W-1Zagadnienia fizyczne w reaktorach jądrowych.
T-W-7Obiegi cieplne siłowni kombinowanych. Skojarzona gospodarka energetyczna: kogeneracja i trigeneracja.
T-W-9Układy cieplne siłowni turboparowych.
T-W-10Urządzenia siłowni turboparowych.
T-W-3Sprawność energetyczna siłowni jądrowych. Obiegi cieplne siłowni jądrowych. Urządzenia pomocnicze w siłowniach jądrowych.
T-W-8Sposoby poprawy sprawności obiegów.
T-W-2Klasyfikacja reaktorów energetycznych. Budowa reaktorów energetycznych. Siłownie z reaktorami wysokotemperaturowymi.
T-W-6Obiegi cieplne siłowni turbogazowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy z zakresu zagadnień omawianych na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu danego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę z zakresu danego przedmiotu.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt ksztalcenia zakresie poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową oraz własne przemyślenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-3_U01Student potrafi przeprowadzić obliczenia parametrów termodynamicznych obiegów Clausiusa-Rankine'a, Braytona oraz obiegów kombinowanych. Potrafi przy projektowaniu systemu energetycznego uwzględnić zagadnienia ekonomiczne, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych, znajomość sposobów poprawy ich sprawności oraz doboru podstawowych urządzeń tych siłowni.
Treści programoweT-A-2Obliczenia obiegów cieplnych turbogazowych.
T-A-1Obliczenia obiegów cieplnych turboparowych.
T-A-3Obliczenia obiegów cieplnych w siłowniach jądrowych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw projektowania siłowni turbinowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposob zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje je do prawidłowego rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie danego efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje je do prawidłowego rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie danego efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań lub/i sposobów rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_O02-3_K01Student ma świadomość wpływu eksploatowanego systemu energetycznego na otoczenie ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa. Rozumie konieczność działań zespołowych oraz ciążącej odpowiedzialności za wyniki tych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obliczania obiegów cieplnych siłowni turbinowych, znajomość sposobów poprawy ich sprawności oraz doboru podstawowych urządzeń tych siłowni.
Treści programoweT-W-4Paliwa i odpady w siłowniach jądrowych. Zagadnienia bezpieczeństwa. Współczesne tendencje w budowie reaktorów.
T-W-8Sposoby poprawy sprawności obiegów.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw projektowania siłowni turbinowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz nie rozumie związanej z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, nie potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz nie potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
3,0Student ma elementarną świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie w ograniczonym stopniu związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi w stopniu elementarnym współpracować i realizować zadania w grupie oraz potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość oraz ma pełną świadomość swojej roli.