Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Technologie rozwojowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie rozwojowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmem rozwoju technologii wraz z postępem cywilizacyjnym, aktualnymi trendami i ich uwarunkowaniami ekonomiczno-społecznymi. Przekazanie wiedzy na temat obecnie wykorzystywanych technologii w budownictwie obiektów oceanotechnicznych.
C-2Wykształcenie umiejętności analizy technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz organizowania wiedzy w technologicznych bazach danych.
C-3Uświadomienie studentom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza dokumentacji technicznej statków pod kątem różnorodności konstrukcyjnej detali, stosowanych technik obróbki i montażu oraz podziału prefabrykacyjnego.4
T-A-2Projektowanie technologii grupowych na podstawie zadanych marszrut technologicznych produktów.5
T-A-3Określanie technologiczności zadanych produktów w określonych systemach produkcyjnych.4
T-A-4Dyskusja wyników zadań domowych.2
15
wykłady
T-W-1Rys historyczny postępu technicznego, rozwoju technologii i metod organizacji produkcji. Historia budownictwa okrętowego. Technologie szkutnicze.3
T-W-2Współczesne technologie obróbcze i montażowe - charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji. Tendencje rozwojowe technologii. Rozwój robotyzacji i technik sztucznej inteligencji. Zagadnienia inwestycji. Wdrażanie innowacji technologicznych.4
T-W-3Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na zakres stosowania i wydajność. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.5
T-W-4Technologiczność produktu. Miary technologiczności.2
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zadania domowe.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen z zadań domowych i za aktywność na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C02_W01
Student zna mechanizmy rozwoju technologii w kontekście postępu cywilizacyjnego, potrafi scharakteryzować aktualne trendy i ich uwarunkowania ekonomiczno-społeczne. Student zna technologie obecnie wykorzystywane w budownictwie obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_W11C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C02_U01
Student potrafi dokonać analizy standardowych i innowacyjnych technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz zorganizować wiedzę w postaci technologicznej bazy danych.
O_2A_U08, O_2A_U13, O_2A_U14, O_2A_U12C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C02_K01
Student jest świadom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa.
O_2A_K02, O_2A_K07C-3T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C02_W01
Student zna mechanizmy rozwoju technologii w kontekście postępu cywilizacyjnego, potrafi scharakteryzować aktualne trendy i ich uwarunkowania ekonomiczno-społeczne. Student zna technologie obecnie wykorzystywane w budownictwie obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C02_U01
Student potrafi dokonać analizy standardowych i innowacyjnych technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz zorganizować wiedzę w postaci technologicznej bazy danych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C02_K01
Student jest świadom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
  2. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa, 2003
  3. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  4. Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
  5. Mikulczyński T., Automatyzacja procesów produkcyjnych. Metody modelowania procesów, WNT, Warszawa, 2006
  6. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
  7. Zdanowicz R., Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Allen R. D. G., Ekonomia matematyczna, PWN, Warszawa, 1961
  2. Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
  3. Clark W., Wykresy Gantta, Fundusz Wydawniczy Komitetu Wykonawczego Zrzeszeń N.O.P., Warszawa, 1925
  4. Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
  5. Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  6. Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
  7. Lem S., Summa technologiae, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1984, 4
  8. Lilley S., Ludzie, maszyny, historia, PWN, Warszawa, 1958
  9. Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., Siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
  10. Zbichorski Z., Wykresy Gantta, Ministerstwo Przemysłu - Biblioteka Gospodarcza, Warszawa, 1947

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza dokumentacji technicznej statków pod kątem różnorodności konstrukcyjnej detali, stosowanych technik obróbki i montażu oraz podziału prefabrykacyjnego.4
T-A-2Projektowanie technologii grupowych na podstawie zadanych marszrut technologicznych produktów.5
T-A-3Określanie technologiczności zadanych produktów w określonych systemach produkcyjnych.4
T-A-4Dyskusja wyników zadań domowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny postępu technicznego, rozwoju technologii i metod organizacji produkcji. Historia budownictwa okrętowego. Technologie szkutnicze.3
T-W-2Współczesne technologie obróbcze i montażowe - charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji. Tendencje rozwojowe technologii. Rozwój robotyzacji i technik sztucznej inteligencji. Zagadnienia inwestycji. Wdrażanie innowacji technologicznych.4
T-W-3Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na zakres stosowania i wydajność. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.5
T-W-4Technologiczność produktu. Miary technologiczności.2
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C02_W01Student zna mechanizmy rozwoju technologii w kontekście postępu cywilizacyjnego, potrafi scharakteryzować aktualne trendy i ich uwarunkowania ekonomiczno-społeczne. Student zna technologie obecnie wykorzystywane w budownictwie obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W11posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie szeroko pojętej oceanotechniki oraz kierunków pokrewnych, m.in. inżynierii materiałowej, energetyki czy mechaniki i budowy maszyn
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmem rozwoju technologii wraz z postępem cywilizacyjnym, aktualnymi trendami i ich uwarunkowaniami ekonomiczno-społecznymi. Przekazanie wiedzy na temat obecnie wykorzystywanych technologii w budownictwie obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-4Technologiczność produktu. Miary technologiczności.
T-W-3Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na zakres stosowania i wydajność. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.
T-W-2Współczesne technologie obróbcze i montażowe - charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji. Tendencje rozwojowe technologii. Rozwój robotyzacji i technik sztucznej inteligencji. Zagadnienia inwestycji. Wdrażanie innowacji technologicznych.
T-W-1Rys historyczny postępu technicznego, rozwoju technologii i metod organizacji produkcji. Historia budownictwa okrętowego. Technologie szkutnicze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C02_U01Student potrafi dokonać analizy standardowych i innowacyjnych technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz zorganizować wiedzę w postaci technologicznej bazy danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U08potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, maszyny czy obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
O_2A_U13potrafi dokonać analizy budowy i funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również zaproponować możliwości ich ulepszenia lub modyfikacji
O_2A_U14potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki z uwzględnieniem podejścia systemowego
O_2A_U12potrafi oszacować koszty procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji czy remontu obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również koszty inwestycyjne
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności analizy technologii pod kątem ich przydatności produkcyjnej oraz organizowania wiedzy w technologicznych bazach danych.
Treści programoweT-A-3Określanie technologiczności zadanych produktów w określonych systemach produkcyjnych.
T-A-2Projektowanie technologii grupowych na podstawie zadanych marszrut technologicznych produktów.
T-A-1Analiza dokumentacji technicznej statków pod kątem różnorodności konstrukcyjnej detali, stosowanych technik obróbki i montażu oraz podziału prefabrykacyjnego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zadania domowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C02_K01Student jest świadom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom wpływu odpowiedzialnego zarządzania wiedzą technologiczną na poziom życia społeczeństwa.
Treści programoweT-W-4Technologiczność produktu. Miary technologiczności.
T-W-3Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na zakres stosowania i wydajność. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.
T-W-2Współczesne technologie obróbcze i montażowe - charakterystyka, przykłady przemysłowe, wykorzystywane materiały, źródła energii, stopień automatyzacji. Tendencje rozwojowe technologii. Rozwój robotyzacji i technik sztucznej inteligencji. Zagadnienia inwestycji. Wdrażanie innowacji technologicznych.
T-W-1Rys historyczny postępu technicznego, rozwoju technologii i metod organizacji produkcji. Historia budownictwa okrętowego. Technologie szkutnicze.
T-A-3Określanie technologiczności zadanych produktów w określonych systemach produkcyjnych.
T-A-2Projektowanie technologii grupowych na podstawie zadanych marszrut technologicznych produktów.
T-A-1Analiza dokumentacji technicznej statków pod kątem różnorodności konstrukcyjnej detali, stosowanych technik obróbki i montażu oraz podziału prefabrykacyjnego.
T-A-4Dyskusja wyników zadań domowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - aktywność podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.