Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Oceanologia i inżynieria oceanu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceanologia i inżynieria oceanu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii okrętu, mechaniki konstrukcji oraz projektowania okrętu w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych, m.in. pływalność i stateczność, właściwości morskie, górnictwo morskie, reagowanie materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską czy oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające.6
T-A-2Modelowanie falowania i obliczenia sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy).7
T-A-3Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Fizyka środowiska morskiego: wiatr, losowy model wiatru, falowanie morskie, model falowania regularnego i nieregularnego, fale ekstremalne, prądy powierzchniowe, głębinowe i denne, pływy, temperatura wody, gęstość wody, własności optyczne wody, własności akustyczne wody, mechanika gruntu dna morskiego.6
T-W-2Chemia i biologia środowiska morskiego: skład chemiczny wody morskiej, zasolenie, organizmy żywe.4
T-W-3Zastosowania dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych - pływalność, stateczność, właściwości morskie, hydroakustyka, górnictwo morskie, reagowanie różnorodnych materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską, oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne.10
T-W-4Zagrożenia powstałe w rezultacie zrzutu wód balastowych.4
T-W-5Metody i narzędzia do badań mórz i oceanów.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Studiowanie literatury.15
A-A-3Przygotowanie do zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych uwzględniających wzajemne oddziaływanie środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów.
O_2A_W04, O_2A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy) na obiekty oceanotechniczne.
O_2A_U17C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B01_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_B01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych uwzględniających wzajemne oddziaływanie środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_B01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy) na obiekty oceanotechniczne.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_B01_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej i jej wpływu na środowisko, zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej i jej wpływie na środowisko, zagrożeniach występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A. C., Duxbury A. B., Sverdrup K. A., Oceany świata, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2002
  2. Tamulewicz J., Wody i klimat ziemi, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1968
  2. Haack H., Weltmeer Atlas, Geographisch-Kartographische Anstalt, Gotha, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające.6
T-A-2Modelowanie falowania i obliczenia sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy).7
T-A-3Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyka środowiska morskiego: wiatr, losowy model wiatru, falowanie morskie, model falowania regularnego i nieregularnego, fale ekstremalne, prądy powierzchniowe, głębinowe i denne, pływy, temperatura wody, gęstość wody, własności optyczne wody, własności akustyczne wody, mechanika gruntu dna morskiego.6
T-W-2Chemia i biologia środowiska morskiego: skład chemiczny wody morskiej, zasolenie, organizmy żywe.4
T-W-3Zastosowania dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych - pływalność, stateczność, właściwości morskie, hydroakustyka, górnictwo morskie, reagowanie różnorodnych materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską, oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne.10
T-W-4Zagrożenia powstałe w rezultacie zrzutu wód balastowych.4
T-W-5Metody i narzędzia do badań mórz i oceanów.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Studiowanie literatury.15
A-A-3Przygotowanie do zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B01_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych uwzględniających wzajemne oddziaływanie środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych, m.in. pływalność i stateczność, właściwości morskie, górnictwo morskie, reagowanie materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską czy oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-1Fizyka środowiska morskiego: wiatr, losowy model wiatru, falowanie morskie, model falowania regularnego i nieregularnego, fale ekstremalne, prądy powierzchniowe, głębinowe i denne, pływy, temperatura wody, gęstość wody, własności optyczne wody, własności akustyczne wody, mechanika gruntu dna morskiego.
T-W-2Chemia i biologia środowiska morskiego: skład chemiczny wody morskiej, zasolenie, organizmy żywe.
T-W-3Zastosowania dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych - pływalność, stateczność, właściwości morskie, hydroakustyka, górnictwo morskie, reagowanie różnorodnych materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską, oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne.
T-W-4Zagrożenia powstałe w rezultacie zrzutu wód balastowych.
T-W-5Metody i narzędzia do badań mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B01_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy) na obiekty oceanotechniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U17potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych, m.in. pływalność i stateczność, właściwości morskie, górnictwo morskie, reagowanie materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską czy oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy).
Treści programoweT-A-1Ocena oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające.
T-A-2Modelowanie falowania i obliczenia sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy).
T-W-3Zastosowania dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych - pływalność, stateczność, właściwości morskie, hydroakustyka, górnictwo morskie, reagowanie różnorodnych materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską, oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne.
T-W-4Zagrożenia powstałe w rezultacie zrzutu wód balastowych.
T-W-5Metody i narzędzia do badań mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_B01_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych, m.in. pływalność i stateczność, właściwości morskie, górnictwo morskie, reagowanie materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską czy oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy).
Treści programoweT-A-1Ocena oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające.
T-A-2Modelowanie falowania i obliczenia sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy).
T-W-3Zastosowania dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych - pływalność, stateczność, właściwości morskie, hydroakustyka, górnictwo morskie, reagowanie różnorodnych materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską, oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne.
T-W-4Zagrożenia powstałe w rezultacie zrzutu wód balastowych.
T-W-5Metody i narzędzia do badań mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej i jej wpływu na środowisko, zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej i jej wpływie na środowisko, zagrożeniach występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny