Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Oceanologia i inżynieria oceanu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceanologia i inżynieria oceanu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii okrętu, mechaniki konstrukcji oraz projektowania okrętu w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych, m.in. pływalność i stateczność, właściwości morskie, górnictwo morskie, reagowanie materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską czy oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające. | 6 |
T-A-2 | Modelowanie falowania i obliczenia sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy). | 7 |
T-A-3 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyka środowiska morskiego: wiatr, losowy model wiatru, falowanie morskie, model falowania regularnego i nieregularnego, fale ekstremalne, prądy powierzchniowe, głębinowe i denne, pływy, temperatura wody, gęstość wody, własności optyczne wody, własności akustyczne wody, mechanika gruntu dna morskiego. | 6 |
T-W-2 | Chemia i biologia środowiska morskiego: skład chemiczny wody morskiej, zasolenie, organizmy żywe. | 4 |
T-W-3 | Zastosowania dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych - pływalność, stateczność, właściwości morskie, hydroakustyka, górnictwo morskie, reagowanie różnorodnych materiałów konstrukcyjnych w kontakcie z wodą morską, oddziaływanie organizmów żywych na materiały konstrukcyjne. | 10 |
T-W-4 | Zagrożenia powstałe w rezultacie zrzutu wód balastowych. | 4 |
T-W-5 | Metody i narzędzia do badań mórz i oceanów. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 16 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_B01_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych uwzględniających wzajemne oddziaływanie środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów. | O_2A_W04, O_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_B01_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy) na obiekty oceanotechniczne. | O_2A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_B01_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_B01_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące fizyki, chemii i biologii środowiska morskiego, zastosowań dla potrzeb projektowania i budowy okrętów i urządzeń podwodnych uwzględniających wzajemne oddziaływanie środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również zagrożeń powstałych w rezultacie zrzutu wód balastowych oraz metod i narzędzi do badań mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_B01_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z oceną oddziaływania wiatru na jednostki i konstrukcje pływające oraz modelowaniem falowania i obliczaniem sił oddziaływania środowiska morskiego (falowanie, prądy, pływy) na obiekty oceanotechniczne. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_B01_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej i jej wpływu na środowisko, zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej i jej wpływie na środowisko, zagrożeniach występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko, zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Duxbury A. C., Duxbury A. B., Sverdrup K. A., Oceany świata, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2002
- Tamulewicz J., Wody i klimat ziemi, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1968
- Haack H., Weltmeer Atlas, Geographisch-Kartographische Anstalt, Gotha, 1990