Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Ship and Offshore Structural Design
Sylabus przedmiotu Nonlinear finite element analysis:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Elective 1 | ||
Przedmiot | Nonlinear finite element analysis | ||
Specjalność | Ship and Offshore Structural Design | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mechanika konstrukcji na poziomie zaawansowanym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy nieliniowej oraz nośności granicznej konstrukcji okrętowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Safety instructions. | 1 |
T-A-2 | Introduction to the computer codes applied during the classes. | 1 |
T-A-3 | Nonlinear elastic and elastic-plastic analysis of beams subject to compressive and transverse loading. | 2 |
T-A-4 | Nonlinear elastic and elastic-plastic analysis of plates and stiffened plates subject to compressive and transverse loading, ultimate capacity of structures. | 4 |
T-A-5 | Analysis of transient vibrations. | 2 |
T-A-6 | Analysis of thermal and mechanical processes. | 3 |
T-A-7 | Final assessment of students’ achievements. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to tensor calculus. Continuum mechanics: deformation and motion, strain measures, stress measures, conservation equations. Formulations for large displacement analysis: Total Lagrangian Formulation, Updated Lagrangian Formulation. | 2 |
T-W-2 | Constitutive equations, nonlinear elasticity, theory of plasticity. | 2 |
T-W-3 | Variational principles: formulation of nonlinear FE equations. Incremental approach. Methods of solution: incremental-iterative, Newton-Raphson, constraint equations: constant arc-length | 2 |
T-W-4 | Formulation of dynamic problems; explicit and implicit time integration, stability of solution. | 2 |
T-W-5 | Formulation of contact-impact problem: interface equations, friction models. | 2 |
T-W-6 | Nonlinear FE analysis of ship structures: beams, plates, stiffened plates. Equilibrium curves, ultimate capacity. Influence of initial deformations and stresses. Ultimate capacity. | 4 |
T-W-7 | Nonlinear analysis of shells. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Classes | 15 |
A-A-2 | Homework | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 35 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody programowane: z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników egzaminu (wykłady). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia laboratoryjne). |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-06-2_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie nieliniowej mechaniki konstrukcji, obliczeń wytrzymałościowych, metod matematycznych i metod numerycznych do formułowania, modelowania i analizy złożonych zadań z zakresu oceanotechniki i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki | O11_2A_W01, O11_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O11_2A_D4-06-2_U01 potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych według przepisów i procedur obliczeniowych, z wykorzystaniem poznanych metod i modeli matematycznych | O11_2A_U09, O11_2A_U10, O11_2A_U15, O11_2A_U19 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-4, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-06-2_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie nieliniowej mechaniki konstrukcji, obliczeń wytrzymałościowych, metod matematycznych i metod numerycznych do formułowania, modelowania i analizy złożonych zadań z zakresu oceanotechniki i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki | 2,0 | Student nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy w zakresie nieliniowej metody elementów skończonych niezbędnej dla sformułowania i rozwiązania problemów |
3,0 | Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nieliniowej metody elementów skończonych niezbędną dla rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nieliniowej metody elementów skończonych niezbędną dla rozwiązania problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nieliniowej metody elementów skończonych niezbędną dla rozwiązania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nieliniowej metody elementów skończonych niezbędną dla sformułowania i rozwiązania problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nieliniowej metody elementów skończonych niezbędną dla sformułowania i rozwiązania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O11_2A_D4-06-2_U01 potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych według przepisów i procedur obliczeniowych, z wykorzystaniem poznanych metod i modeli matematycznych | 2,0 | Student nie potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów oraz wymagań, na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów oraz wymagań, na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów oraz wymagań, na średniozaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów oraz wymagań, jak również zasad dobrej praktyki inżynierskiej, na średniozaawansowanym poziomie trudności. | |
5,0 | Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów oraz wymagań, jak również zasad dobrej praktyki inżynierskiej, na zaawansowanym poziomie trudności. |
Literatura podstawowa
- Hughes, O.,F., Ship Structural Design, The Society of Naval Architects and Marine Engineers, Jersey City, New Jersey, 1988
- Bai, Y., Marine Structural Design, Elsevier, Amsterdam, 2003
- Bathe, K.-J., Finite Element Procedures, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 1996
- Belytschko T., Liu, W.-K., Moran, B., Nonlinear Finite Element for Continua and Striuctures, John Wiley & Sons, Southern Gate, Chichester, West Sussex, 2000
Literatura dodatkowa
- Paik, J.,K., Thayamballi, A.,K., Ultimate limit state design of steel-plated structures, John Wiley and Sons, West Sussex, 2003
- Wriggers, P., Computational Contact Mechanics, John Wiley & Sons, Southern Gate, Chichester, West Sussex, 2002
- Laursen, T.,A., Computational Contact and Impact Mechanics, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2003
- Chapelle, D., Bathe, K.-J., The Finite Element Analysis of Shells - Fundamentals, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2003