Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Ship and Offshore Structural Design

Sylabus przedmiotu Maritime transport:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Elective 1
Przedmiot Maritime transport
Specjalność Ship and Offshore Structural Design
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ship Design

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami funkcjonowania transportu morskiego, w szczególności obsługą statków i ładunków w portach morskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analysis of characteristics of cargo transported by ships. Advantages and disadvantages of selected transportation strategies.6
T-A-2Analysis of port infrastructure, equipment and services range on chosen seaport example.8
T-A-3Final assessment of students’ achievements.1
15
wykłady
T-W-1Technical and operational parameters of ships. Liner and tramp shipping. Types of transportation strategies.3
T-W-2Cargo types in maritime transport. Safety problems in maritime cargo transport. Documents in maritime transport, standard trade terms Incoterms.5
T-W-3Seaports classification, port infrastructure and equipment. Characteristics of services provided in seaports (ship services, cargo services etc.). Phases of ship service in seaport area. Seaport operating parameters.7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Classes15
A-A-2Homework10
25
wykłady
A-W-1Classes15
A-W-2Homework35
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników egzaminu (wykłady).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajeciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O11_2A_D4-06-4_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania transportu morskiego, rozumie wpływ różnych uwarunkowań na proces obsługi statków i ładunków w portach morskich.
O11_2A_W07, O11_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O11_2A_D4-06-4_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu funkcjonowania transportu morskiego.
O11_2A_U07, O11_2A_U01, O11_2A_U04, O11_2A_U11C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O11_2A_D4-06-4_K01
Student potrafi dokonać analizy przydzielonego zadania w zakresie funkcjonowania transportu morskiego, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
O11_2A_K02, O11_2A_K05C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O11_2A_D4-06-4_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania transportu morskiego, rozumie wpływ różnych uwarunkowań na proces obsługi statków i ładunków w portach morskich.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O11_2A_D4-06-4_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu funkcjonowania transportu morskiego.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O11_2A_D4-06-4_K01
Student potrafi dokonać analizy przydzielonego zadania w zakresie funkcjonowania transportu morskiego, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i ma świadomość odpowiedzialności.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, ma świadomość odpowiedzialności i wykazuje przedsiębiorczość.

Literatura podstawowa

  1. Bichou K., Szyliowicz J. S., Zamparini L. (Editors), Maritime Transport Security. Issues, Challenges and National Policies., EE Elgar., 2014
  2. Weintrit A., Neumann T., Marine Navigation and Safety of Sea Transportation: Maritime Transport & Shipping., CRC Press, 2013
  3. Burns M. G., Port Management and Operations., CRC Press, 2014
  4. Christopher K., Port Security Management (second edition)., CRC Press, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Parameswaran B., The Liberalization of Maritime Transport Services. With Special Reference to the WTO/GATS Framework., Springer, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analysis of characteristics of cargo transported by ships. Advantages and disadvantages of selected transportation strategies.6
T-A-2Analysis of port infrastructure, equipment and services range on chosen seaport example.8
T-A-3Final assessment of students’ achievements.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technical and operational parameters of ships. Liner and tramp shipping. Types of transportation strategies.3
T-W-2Cargo types in maritime transport. Safety problems in maritime cargo transport. Documents in maritime transport, standard trade terms Incoterms.5
T-W-3Seaports classification, port infrastructure and equipment. Characteristics of services provided in seaports (ship services, cargo services etc.). Phases of ship service in seaport area. Seaport operating parameters.7
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Classes15
A-A-2Homework10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Classes15
A-W-2Homework35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO11_2A_D4-06-4_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania transportu morskiego, rozumie wpływ różnych uwarunkowań na proces obsługi statków i ładunków w portach morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO11_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O11_2A_W08ma podstawową wiedzę dotyczącą organizacji, marketingu i zarządzania, w tym zarządzania jakością, niezbędną do kreowania celów rynkowych przedsiębiorstwa oraz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie właściwym dla oceanotechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami funkcjonowania transportu morskiego, w szczególności obsługą statków i ładunków w portach morskich.
Treści programoweT-W-1Technical and operational parameters of ships. Liner and tramp shipping. Types of transportation strategies.
T-W-2Cargo types in maritime transport. Safety problems in maritime cargo transport. Documents in maritime transport, standard trade terms Incoterms.
T-W-3Seaports classification, port infrastructure and equipment. Characteristics of services provided in seaports (ship services, cargo services etc.). Phases of ship service in seaport area. Seaport operating parameters.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników egzaminu (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO11_2A_D4-06-4_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wybrany temat z zakresu funkcjonowania transportu morskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO11_2A_U07potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
O11_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O11_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O11_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami funkcjonowania transportu morskiego, w szczególności obsługą statków i ładunków w portach morskich.
Treści programoweT-A-3Final assessment of students’ achievements.
T-A-1Analysis of characteristics of cargo transported by ships. Advantages and disadvantages of selected transportation strategies.
T-A-2Analysis of port infrastructure, equipment and services range on chosen seaport example.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO11_2A_D4-06-4_K01Student potrafi dokonać analizy przydzielonego zadania w zakresie funkcjonowania transportu morskiego, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO11_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O11_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami funkcjonowania transportu morskiego, w szczególności obsługą statków i ładunków w portach morskich.
Treści programoweT-A-3Final assessment of students’ achievements.
T-A-1Analysis of characteristics of cargo transported by ships. Advantages and disadvantages of selected transportation strategies.
T-A-2Analysis of port infrastructure, equipment and services range on chosen seaport example.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajeciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i ma świadomość odpowiedzialności.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, ma świadomość odpowiedzialności i wykazuje przedsiębiorczość.