Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Kotły i wymienniki ciepła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kotły i wymienniki ciepła | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu termodynamiki, siłowni okrętowych oraz pomp. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o budowie i podstawowych obliczeniach wymienników ciepła i kotłów oraz umiejętności doboru wymienników dla siłowni okrętowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia cieplne i hydrauliczne wymienników ciepła. | 3 |
T-A-2 | Metodyka doboru chłodnic, skraplaczy i podgrzewaczy | 3 |
T-A-3 | Obliczenia wartości opałowej, zapotrzebowania powietrza do spalania oraz składu spalin. | 3 |
T-A-4 | Sprawność kotła i straty cieplne. Bilans kotła. | 2 |
T-A-5 | Obliczenia cieplne powierzchni wymiany ciepła w kotle. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w chłodnicy płaszczowo rurowej. | 3 |
T-L-2 | Identyfikacja elementów składowych kotła VX. | 3 |
T-L-3 | Przygotowanie wody do zasilania kotłów. | 2 |
T-L-4 | Sporządzanie bilansu cieplnego wodnego kotła gazowego. | 2 |
T-L-5 | Analiza składu spalin | 2 |
T-L-6 | Badania układów regulacji poziomu wody i ciśnienia w kotle. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja wymienników ciepła. Równania wymiany ciepła i bilansu energii dla wymiennika. | 3 |
T-W-2 | Rozkład temperatur wzdłuż powierzchni wymiany ciepła. | 2 |
T-W-3 | Przegląd konstrukcji okrętowych wymienników ciepła. | 3 |
T-W-4 | Zasada pracy kotła. Podstawowe wskaźniki charakteryzujące kotły, | 3 |
T-W-5 | Klasyfikacja kotłów okrętowych. Typy kotłów okrętowych i ich charakterystyka. | 6 |
T-W-6 | Elementy konstrukcyjne kotłów okrętowych. | 3 |
T-W-7 | Armatura, osprzęt kotłowy i aparatura kontrolno-pomiarowa. Automatyzacja kotłów okrętowych. | 3 |
T-W-8 | Rozmieszczenie i zamocowanie kotłów na statku. Zagadnienia eksploatacyjne. | 3 |
T-W-9 | Modelowanie matematyczne kotłów. Charakterystyki statyczne i dynamiczne kotłów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i źródeł internetowych | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład infomacyjny, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych, test z treści ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-11_W01 Ma wiedzę w zakresie wymiany ciepła i zna różnorodne źródła ciepła oraz sposoby ich wykorzystania w technice okrętowej w szczególnosci w zakresie niezbędnym do zrozumienia budowy i działania kotłów i wymienników ciepła. Ma także wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska morskiego na kotły i wymienniki ciepła i zna sposoby zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska morskiego. | O_1A_W08, O_1A_W14, O_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-11_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych kotłów i wymienników ciepła, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiedznie wymienniki a także zna podstawy ich eksploatacji. | O_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-11_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji kotłów i wymienników ciepła, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | O_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-5, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-11_W01 Ma wiedzę w zakresie wymiany ciepła i zna różnorodne źródła ciepła oraz sposoby ich wykorzystania w technice okrętowej w szczególnosci w zakresie niezbędnym do zrozumienia budowy i działania kotłów i wymienników ciepła. Ma także wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska morskiego na kotły i wymienniki ciepła i zna sposoby zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska morskiego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-11_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych kotłów i wymienników ciepła, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiedznie wymienniki a także zna podstawy ich eksploatacji. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-11_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji kotłów i wymienników ciepła, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Perepeczko A. Górski Z, Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomocnicze, Trademar, Gdynia, 2010
- Balcerski A., Siłownie okrętowe, Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1986
- Perepeczko A., Okrętowe kotły parowe, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979
Literatura dodatkowa
- Nowak W, Teoria rekuperatorów, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1993