Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy oceanotechniki 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy oceanotechniki 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i z fizyki z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacji i funkcjonowania stoczni.
C-2Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.2
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.2
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.3
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.3
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.2
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.2
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.2
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.2
T-W-9Układy napędowe statków.2
T-W-10Urządzenia i wyposażenie pokładowe.2
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.2
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.2
T-W-13Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Konsultacje.15
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W21C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-8M-2, M-1, M-3S-2
O_1A_C01_W02
Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W21C-2T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane z właściwościami obiektów oceanotechnicznych oraz ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
O_1A_U02C-3T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-8M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C01_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
O_1A_K02C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-13, T-W-8M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C01_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
O_1A_C01_W02
Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C01_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane z właściwościami obiektów oceanotechnicznych oraz ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi analizować i formułować opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko
5,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko; student ponadto potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C01_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0Student nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  3. Depowski S., Kotliński R., Ruhle E., Szamałek K., Surowce mineralne mórz i oceanów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 1998
  4. Grzywaczewski S., Kolicki S., Kruszewski J., Nocoń P., Okręty i żegluga, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977
  5. Karlic S., Zarys górnictwa morskiego, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1983
  6. Szarejko J., Roguski R., Zarys budowy okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
  7. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Duron M., Rougeron R., Encyclopédie des bâteaux, Editions de la Courtille, Paris, 1978
  3. Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
  4. Subrata C., Handbook of Offshore Engineering, Volumes 1-2, Elsevier, Amsterdam, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.2
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.2
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.3
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.3
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.2
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.2
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.2
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.2
T-W-9Układy napędowe statków.2
T-W-10Urządzenia i wyposażenie pokładowe.2
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.2
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.2
T-W-13Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Konsultacje.15
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C01_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacji i funkcjonowania stoczni.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.
T-W-9Układy napędowe statków.
T-W-10Urządzenia i wyposażenie pokładowe.
T-W-13Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C01_W02Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
T-W-13Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C01_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane z właściwościami obiektów oceanotechnicznych oraz ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
T-W-9Układy napędowe statków.
T-W-10Urządzenia i wyposażenie pokładowe.
T-W-13Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi analizować i formułować opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
4,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko
5,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również potrafi ocenić efektywność metod ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko; student ponadto potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C01_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących właściwości obiektów oceanotechnicznych, środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacji i funkcjonowania stoczni.
C-2Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-11Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-12Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
T-W-9Układy napędowe statków.
T-W-13Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko
4,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny