Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Sylabus przedmiotu Projektowanie osprzętu żaglowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie osprzętu żaglowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu geometrii wykreślnej. |
W-2 | Wiedza z zakresu informatyki technicznej. |
W-3 | Wiedza z zakresu podstaw hydro- i aerodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniemi dotyczącymi rodzajów i typów ożaglowania, doboru powierzchni i układu ożaglowania, projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, projektowania omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczanie charakterystyk żagli, określanie optymalnego kąta natarcia, rozwiązywanie równania Lanchestera | 2 |
T-P-2 | Współdziałanie żagli | 1 |
T-P-3 | Współpraca żagla i kadłuba jachtu | 2 |
T-P-4 | Przykłady analitycznego projektowania żagli, obliczanie rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalenie planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania, wykonanie rysunków | 2 |
T-P-5 | Zaliczenie | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i typy ożaglowania, dobór powierzchni i układu ożaglowania, projektowanie żagli, zrównoważenie żaglowe | 1 |
T-W-2 | Projektowanie omasztowania i takielunku stałego. Modele obliczeniowe | 3 |
T-W-3 | Wymiarowanie olinowania | 2 |
T-W-4 | Olinowanie ruchome, łączniki i okucia | 2 |
T-W-5 | Regulacja takielunku | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu | 8 |
A-P-2 | Przygotowanie prac projektowych | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i treści związanych z przedmiotem w internecie | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac projektowych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej słuchacza |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_05_W01 Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku | SP-PJ_10-_W04, SP-PJ_10-_W06, SP-PJ_10-_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_05_U01 Słuchacz posiada umiejetności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków | SP-PJ_10-_U08 | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-4, M-5 | S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_05_W01 Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić rodzaje i typy ożaglowania, zasady doboru powierzchni i układu ożaglowania, metody projektowania żagli i zrównoważenia żaglowego, omasztowania i takielunku stałego, olinowania i jego wymiarowania oraz regulacji takielunku | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_05_U01 Słuchacz posiada umiejetności wyznaczania charakterystyk żagli i określania optymalnego kąta natarcia, współdziałania żagli oraz współpracy żagla i kadłuba jachtu, jak również projektowania żagli, obliczania rozkładu ciśnień na żaglu i linii prądu, ustalania planu zewnętrznego ożaglowania i olinowania oraz wykonywania rysunków | 2,0 | Słuchacz nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej |
3,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową | |
3,5 | Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń | |
4,5 | Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń; ponadto słuchacz potrafi analizowac oraz dyskutować o uzyskanych wynikach | |
5,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjetych założeń; ponadto słuchacz potrafi analizowac oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Hammitt A. G., Technical Yacht Design, Van Nostrand Reinhold, Nowy Jork, 1975
- Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1996, Wydania aktualizowane, www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/przepisy-klasyfikacyjne.html
Literatura dodatkowa
- Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997