Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych

Sylabus przedmiotu Analiza ciężarowa i statecznościowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza ciężarowa i statecznościowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 4 1,00,50zaliczenie
projektyP2 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki, mechaniki płynów i mechaniki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z analizą wpływu ciężaru i środka ciężkości jachtu na jego stateczność w określonych warunkach pogodowych
C-2Ukształtowanie umiejętności analizowania wpływu zmian ciężaru i środka ciężkości jachtu oraz zmian warunków pogodowych na stateczność, przechył i przegłębienie jachtu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie analizy ciężarowej1
T-P-2Obliczenie stateczności i indeksu STIX2
T-P-3Zaliczenie1
4
wykłady
T-W-1Analiza rozkładu masy, środka masy jachtu1
T-W-2Analiza stateczności jachtu1
T-W-3Stateczność dynamiczna, kąt zalewania, kąt krytyczny, kąt przewracania jachty1
T-W-4Zaliczenie1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu4
A-P-2Przygotowanie prac kontrolnych18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-3Studiowanie literatury10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji
M-4Ćwiczenia projektowe z elementami metodyki projektów i symulacji
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z zajęć projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_09_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
SP-PJ_10-_W01, SP-PJ_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_09_U01
Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
SP-PJ_10-_U04C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2M-4, M-2, M-5S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_09_W01
Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_09_U01
Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Coles A., Bruce P., Żeglowanie w trudnych warunkach, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2009
  2. Kolaszewski A., Świdwiński P., Żeglarz i sternik jachtowy, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2008
  3. Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
  4. Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Denk R., Wielka księga żeglarstwa, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1999
  2. Dziewulski J. W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1995
  3. Salecki J., Polskie jachty, Zespół Wydawniczy "Neptun", Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie analizy ciężarowej1
T-P-2Obliczenie stateczności i indeksu STIX2
T-P-3Zaliczenie1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza rozkładu masy, środka masy jachtu1
T-W-2Analiza stateczności jachtu1
T-W-3Stateczność dynamiczna, kąt zalewania, kąt krytyczny, kąt przewracania jachty1
T-W-4Zaliczenie1
4

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu4
A-P-2Przygotowanie prac kontrolnych18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-3Studiowanie literatury10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_09_W01Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Słuchacz zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące projektowania i budowy jachtów
SP-PJ_10-_W04zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z analizą wpływu ciężaru i środka ciężkości jachtu na jego stateczność w określonych warunkach pogodowych
Treści programoweT-W-1Analiza rozkładu masy, środka masy jachtu
T-W-2Analiza stateczności jachtu
T-W-3Stateczność dynamiczna, kąt zalewania, kąt krytyczny, kąt przewracania jachty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_09_U01Słuchacz posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Słuchacz posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_U04potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizowania wpływu zmian ciężaru i środka ciężkości jachtu oraz zmian warunków pogodowych na stateczność, przechył i przegłębienie jachtu
C-1Zapoznanie słuchaczy z analizą wpływu ciężaru i środka ciężkości jachtu na jego stateczność w określonych warunkach pogodowych
Treści programoweT-W-2Analiza stateczności jachtu
T-W-3Stateczność dynamiczna, kąt zalewania, kąt krytyczny, kąt przewracania jachty
T-P-1Wykonanie analizy ciężarowej
T-P-2Obliczenie stateczności i indeksu STIX
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia projektowe z elementami metodyki projektów i symulacji
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z zajęć projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Słuchacz potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań