Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Sylabus przedmiotu Właściwości paliw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości paliw | ||
Specjalność | Transport paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw wykorzystywanych w układach funkcjonalnych środków transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wiadomości wstępne dotyczące zajęć laboratoryjnych, zakres, zasady bezpieczeństwa zajęć laboratoryjnych i BHP, sposoby sporządzanie sprawozdań, sposoby oceny | 2 |
T-L-2 | Pomiar gęstości produktów ropiopochodnych | 2 |
T-L-3 | Pomiar lepkości produktów ropopochodnych | 2 |
T-L-4 | Pomiar temperatury zapłonu produktów ropopochodnych | 2 |
T-L-5 | Kalkulacja ilości paliwa przyjmowanego na statek z wykorzystaniem programu Bunker Master (DNV) | 2 |
T-L-6 | Operacje bunkrowania paliw i olejów smarowych na statek ( symulator siłowni okrętowych) | 4 |
T-L-7 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka produktów ropopochodnych wykorzystywanych w środkach transportu lądowego i wodnego, pochodzenie, skład i klasyfikacja | 4 |
T-W-2 | Klasyfikacja paliw, normy paliwowe - paliwa płynne, LPG,CNG | 4 |
T-W-3 | Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania | 4 |
T-W-4 | Prezentacja wiadomości dotyczących wybranych paliw | 2 |
T-W-5 | Podsumowanie wiadomości, zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie instrukcji | 6 |
A-L-3 | Archiwizacja i opracowanie wyników badań laboratoryjnych | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej ( czasopisma, internet) | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające |
S-3 | Ocena formująca: Na podstawie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-01_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną wiedzę dotyczącą paliw | TR_2A_W03, TR_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
TR_2A_D3-01_W02 Student ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą doboru i eksploatacji paliw stosowanych w środkach transportu lądowego i wodnego | TR_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-01_U01 Student potrafi ocenić, na podstawie parametrów fizykochemicznych przydatność paliw do zasilania urządzeń wykorzystywanych w środkach transportu | TR_2A_U13 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
TR_2A_D3-01_U02 Student potrafi oceniść jakość paliwa będącego w eksploatacji | TR_2A_U10, TR_2A_U21 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-01_K01 Student potrafi określić i ziterpretować właściwości paliw i ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego | TR_2A_K08, TR_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
TR_2A_D3-01_K02 Student potrafi określić warunki ograniczające wpływ paliw na środowisko naturalne | TR_2A_K08, TR_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-01_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną wiedzę dotyczącą paliw | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
TR_2A_D3-01_W02 Student ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą doboru i eksploatacji paliw stosowanych w środkach transportu lądowego i wodnego | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-01_U01 Student potrafi ocenić, na podstawie parametrów fizykochemicznych przydatność paliw do zasilania urządzeń wykorzystywanych w środkach transportu | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym | |
TR_2A_D3-01_U02 Student potrafi oceniść jakość paliwa będącego w eksploatacji | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-01_K01 Student potrafi określić i ziterpretować właściwości paliw i ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli | |
TR_2A_D3-01_K02 Student potrafi określić warunki ograniczające wpływ paliw na środowisko naturalne | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Urbański P., Paliwa i smary, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1997
- MARINETEK; The SINTEF Group, Fuel oil handbook, Norwegian Marine Technology Reaearch Institute, Trondheim, 1990, 1
- Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej -, Paliwa płynne i produkty smarowe w gospodarce morskiej, Centrum Szkolenia EXPLONAFT, 1999
Literatura dodatkowa
- DNV Petroleum Services, Marine Fuel Management from the World Leaders, DNV, 1995, 1