Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym

Sylabus przedmiotu Substancje kontrolowane w chłodnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje kontrolowane w chłodnictwie
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 31 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki
W-2Podstawy chłodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.10
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.8
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.10
T-A-4zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-3_W01
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej z zakresu substancji kontrolowanych oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W10C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-3_U01
Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne z zakresu chłodnictwa, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U10C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2
TR_2A_D3-13-3_U02
Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu chłodnictwa, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U11C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2
TR_2A_D3-13-3_U03
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem chłodniczym istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U13C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-13-3_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K02C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1
TR_2A_D3-13-3_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K04C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1
TR_2A_D3-13-3_K03
Rrozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-3_W01
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej z zakresu substancji kontrolowanych oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-3_U01
Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne z zakresu chłodnictwa, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D3-13-3_U02
Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu chłodnictwa, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D3-13-3_U03
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem chłodniczym istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-13-3_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D3-13-3_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D3-13-3_K03
Rrozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski F.R., Poradnik: Domowe i handlowe urządzenie chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Normy, PN-EN 378-1,2,3,4, PKN, 2011
  3. Rozporządzenia, PEiR nr 1005/2009, 2011
  4. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
  5. Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową wraz z aktami wykonawczymi, DZ.U. nr 121 poz. 1263, 2004
  6. Zwierzycki W., Bieńczak K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Własności cieplne, chemiczne i użytkowe, I.P.P.U Masta, 2004
  2. Clodic D., Vademecum odzysku czynników chłodniczych, I.P.P.U Masta, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.10
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.8
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.10
T-A-4zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-3_W01Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej z zakresu substancji kontrolowanych oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-3_U01Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne z zakresu chłodnictwa, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-3_U02Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu chłodnictwa, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-3_U03Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem chłodniczym istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-3_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-3_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D3-13-3_K03Rrozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności serwisowania i projektowania instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi
Treści programoweT-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych
T-A-2Obliczenia steżenia substancji kontrolowanych w pomieszczeniach.
T-A-1Obliczenia wielkości napełniania substancjami kontrolowanymi instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
T-A-3Obliczenia wentylacji pomieszczeń z urządzeniami napełnionymi substancjami kontrolowanymi.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli