Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Eksploatacja systemów chłodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja systemów chłodniczych
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,60,29zaliczenie
wykładyW2 30 1,70,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,70,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczania obiegów chłodniczych, doboru urządzeń i trybów ich eksploatacji
C-2Ukształtowanie umiejętności realizacji zadań obliczeniowych w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru zasadniczych elementów składowych sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz przeprowadzania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzenia chłodniczego.
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych realizowanych w technice chłodniczej oraz interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania właściwych wnioski.
C-5Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników.
C-6Ukształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach i systemach stosowanych w transporcie żywności.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.13
T-L-3Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.7
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.9
30
wykłady
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.3
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.3
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.2
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych4
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe stosowane w okrętowych instalacjach chłodniczych4
T-W-6Regulacja temperatury w komorach chłodniczych.2
T-W-7Procesy szronienia i odszraniania parowników. Metody odszraniania2
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.3
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.3
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.3
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i udział w opracowywaniu sprawozdań.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.5
41
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie6
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody podające: objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji zadań obliczeniowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-4Ocena formująca: Obserwacja realizacji pomiarów.
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania
S-6Ocena formująca: Ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-7Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.
S-8Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-03_W01
Ma wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oraz zasad eksploatacji urządzeń chłodniczych
TR_2A_W04, TR_2A_W11, TR_2A_W13C-1T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-03_U01
Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych
TR_2A_U13, TR_2A_U21C-1T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-1
TR_2A_D4-03_U02
Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13C-2T-L-4, T-A-1, T-A-2M-4, M-3S-3, S-2, S-5
TR_2A_D4-03_U03
Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego.
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13C-3T-L-2M-4, M-3S-8
TR_2A_D4-03_U04
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
TR_2A_U09C-4T-L-3, T-L-4M-4S-8, S-5, S-4
TR_2A_D4-03_U05
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
TR_2A_U05C-5T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-5S-6, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K08, TR_2A_K01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-1
TR_2A_D4-03_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_2A_K04C-6T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-4, M-5S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-03_W01
Ma wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oraz zasad eksploatacji urządzeń chłodniczych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-03_U01
Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt.
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
TR_2A_D4-03_U02
Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
TR_2A_D4-03_U03
Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego.
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją lub dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, jednak popełnia przy realizacji tych zadań szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, jednak popełnia przy realizacji tych zadań nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, jednak popełnia przy realizacji tych zadań drobne błędy merytoryczne.
4,5Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, popełniając przy realizacji tych zadań jedynie drobne pomyłki, bez żadnego błędu merytorycznego.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać bezbłędnej analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego.
TR_2A_D4-03_U04
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
3,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań.
TR_2A_D4-03_U05
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny przedmiotu rozważań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D4-03_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Швецов Г.М., Ладин Н.В., Судовые холодильные установки. (Podręcznik), Транспорт, Москва, 1986
  3. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  4. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Wyd. PS, Szczecin, 1987
  5. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
  6. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe: podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  7. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Red. T.Fodemski, Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze. Poradnik. Wydanie piąte, WNT, Warszawa, 1999
  2. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
  3. Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001
  4. PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
  5. Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach i systemach stosowanych w transporcie żywności.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.13
T-L-3Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.7
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.9
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.3
T-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.3
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.2
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych4
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe stosowane w okrętowych instalacjach chłodniczych4
T-W-6Regulacja temperatury w komorach chłodniczych.2
T-W-7Procesy szronienia i odszraniania parowników. Metody odszraniania2
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.3
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.3
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i udział w opracowywaniu sprawozdań.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.5
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie6
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_W01Ma wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oraz zasad eksploatacji urządzeń chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczania obiegów chłodniczych, doboru urządzeń i trybów ich eksploatacji
Treści programoweT-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych
T-W-7Procesy szronienia i odszraniania parowników. Metody odszraniania
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe stosowane w okrętowych instalacjach chłodniczych
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Regulacja temperatury w komorach chłodniczych.
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_U01Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczania obiegów chłodniczych, doboru urządzeń i trybów ich eksploatacji
Treści programoweT-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych
T-W-7Procesy szronienia i odszraniania parowników. Metody odszraniania
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe stosowane w okrętowych instalacjach chłodniczych
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Regulacja temperatury w komorach chłodniczych.
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt.
3,0Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt.
3,5Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów.
4,0Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
4,5Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty.
5,0Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_U02Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności realizacji zadań obliczeniowych w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.
T-A-1Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach i systemach stosowanych w transporcie żywności.
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji zadań obliczeniowych.
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_U03Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru zasadniczych elementów składowych sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz przeprowadzania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzenia chłodniczego.
Treści programoweT-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją lub dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, jednak popełnia przy realizacji tych zadań szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, jednak popełnia przy realizacji tych zadań nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, jednak popełnia przy realizacji tych zadań drobne błędy merytoryczne.
4,5Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego, popełniając przy realizacji tych zadań jedynie drobne pomyłki, bez żadnego błędu merytorycznego.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz dokonać bezbłędnej analizy i oceny działania sprężarkowego urządzenia chłodniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_U04Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych realizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych realizowanych w technice chłodniczej oraz interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania właściwych wnioski.
Treści programoweT-L-3Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-8Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Obserwacja realizacji pomiarów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
3,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_U05Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników.
Treści programoweT-L-3Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody podające: objaśnienie.
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny przedmiotu rozważań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia na innych kierunkach i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczania obiegów chłodniczych, doboru urządzeń i trybów ich eksploatacji
Treści programoweT-W-2Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych.
T-W-4Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych
T-W-7Procesy szronienia i odszraniania parowników. Metody odszraniania
T-W-5Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe stosowane w okrętowych instalacjach chłodniczych
T-W-3Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego.
T-W-8Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.
T-W-1Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur.
T-W-6Regulacja temperatury w komorach chłodniczych.
T-W-9Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-03_K02Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w grupie.
Treści programoweT-L-3Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody podające: objaśnienie.
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.