Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Środki transportu wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki transportu wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Rzeczycki <Arkadiusz.Rzeczycki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z materiałoznawstwa, rysunku technicznego, mechaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowa znajomość charakterystyk technicznej i eksploatacyjnej środków transportu wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prezentacja środków transportu wodnego przy nabrzeżu, w porcie i na podstawie multimedialnych materiałów dydaktycznych.5
T-A-2Linie teoretyczne, wymiary główne, współczynniki – proste ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe.3
T-A-3Szczegóły konstrukcji i wyposażenia statku - odczyt zapisu konstrukcyjnego.3
T-A-4Posługiwanie się dokumentacją z różnych etapów projektowania i remontów, dokumentacja zdawcza.3
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Statek wodny jako element sytemu transportowego. Środowisko wodne – parametry i czynniki zagrożeń.2
T-W-2Podstawowe definicje – nośność, wyporność, pojemność, CGT itd. Podział przestrzenny statku, geometria kadłuba - wymiary główne, linie teoretyczne, współczynniki pełnotliwości i stosunki wymiarów głównych.2
T-W-3Właściwości funkcjonalne, pojęcia i podstawowe parametry techniczne i bezpieczeństwa: wytrzymałość, stateczność, pływalność, niezatapialność, kołysania, sterowność.4
T-W-4Materiały do budowy statków.2
T-W-5Układy wiązań kadłuba statku.2
T-W-6Konstrukcja podstawowych rejonów kadłuba statku.4
T-W-7Wyposażenie statków - mechanizmy i zespoły konstrukcyjne pokładowe, urządzenie sterowe i kotwiczne, wyposażenie wewnętrzne kadłuba.4
T-W-8Źródła napędu statków - siłownie, układy przeniesienia napędu.2
T-W-9Proces projektowania i budowy statków wodnych – dokumentacja techniczna.2
T-W-10Towarzystwa klasyfikacyjne, instytucje morskie.2
T-W-11Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna różnych typów transportowych statków wodnych – towarowych, pasażerskich, turystycznych i innych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Zajęcia terenowe prezentujące środki transportu wodnego przy nabrzeżu i w porcie.4
A-A-3Praca własna nad zadanymi zagadnieniami.26
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studia literaturowe i praca własna w domu.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C09_W01
Absolwent ma podstawową wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi ze zrozumieniem czytać dokumentację techniczną dotyczacą środków transportu wodnego.
TR_1A_W07, TR_1A_W09, TR_1A_W10C-1T-W-11, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C09_U01
Absolwent potrafi dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
TR_1A_U13C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C09_K01
Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
TR_1A_K02C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C09_W01
Absolwent ma podstawową wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi ze zrozumieniem czytać dokumentację techniczną dotyczacą środków transportu wodnego.
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz nie potrafi w wystarczającym stopniu czytać dokumentacji technicznej dotyczącej środków transportu wodnego.
3,0Absolwent posiada pewną, z wieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz popełniając wiele istotnych błędów potrafi czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.
3,5Absolwent posiada pewną, z niewieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi, popełniając istotne błędy, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.
4,0Absolwent ma uporządkowaną z pewnymi brakami wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi, popełniając niewiele istotnych błędów, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.
4,5Absolwent ma znaczną i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego, oraz potrafi, popełniając nieznaczne błędy, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego..
5,0Absolwent ma głęboką i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz popełniając nieliczne mało istotne błędy potrafi czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C09_U01
Absolwent potrafi dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
3,0Absolwent potrafi, z dużą liczbą błedów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
3,5Absolwent potrafi, z malą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
4,0Absolwent potrafi bez zasadniczych błędów dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
4,5Absolwent potrafi, z małą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
5,0Absolwent potrafi dokonać wnikliwej identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C09_K01
Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
3,0Absolwent ma bardzo niską świadomość ważności i bardzo słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
3,5Absolwent ma niską świadomość ważności i słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
4,0Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
4,5Absolwent ma dużą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
5,0Absolwent ma głęboką świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.

Literatura podstawowa

  1. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  2. Więckiewicz W., Zarys budowy statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane WSM Gdynia, Gdynia, 1998
  3. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prezentacja środków transportu wodnego przy nabrzeżu, w porcie i na podstawie multimedialnych materiałów dydaktycznych.5
T-A-2Linie teoretyczne, wymiary główne, współczynniki – proste ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe.3
T-A-3Szczegóły konstrukcji i wyposażenia statku - odczyt zapisu konstrukcyjnego.3
T-A-4Posługiwanie się dokumentacją z różnych etapów projektowania i remontów, dokumentacja zdawcza.3
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statek wodny jako element sytemu transportowego. Środowisko wodne – parametry i czynniki zagrożeń.2
T-W-2Podstawowe definicje – nośność, wyporność, pojemność, CGT itd. Podział przestrzenny statku, geometria kadłuba - wymiary główne, linie teoretyczne, współczynniki pełnotliwości i stosunki wymiarów głównych.2
T-W-3Właściwości funkcjonalne, pojęcia i podstawowe parametry techniczne i bezpieczeństwa: wytrzymałość, stateczność, pływalność, niezatapialność, kołysania, sterowność.4
T-W-4Materiały do budowy statków.2
T-W-5Układy wiązań kadłuba statku.2
T-W-6Konstrukcja podstawowych rejonów kadłuba statku.4
T-W-7Wyposażenie statków - mechanizmy i zespoły konstrukcyjne pokładowe, urządzenie sterowe i kotwiczne, wyposażenie wewnętrzne kadłuba.4
T-W-8Źródła napędu statków - siłownie, układy przeniesienia napędu.2
T-W-9Proces projektowania i budowy statków wodnych – dokumentacja techniczna.2
T-W-10Towarzystwa klasyfikacyjne, instytucje morskie.2
T-W-11Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna różnych typów transportowych statków wodnych – towarowych, pasażerskich, turystycznych i innych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Zajęcia terenowe prezentujące środki transportu wodnego przy nabrzeżu i w porcie.4
A-A-3Praca własna nad zadanymi zagadnieniami.26
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studia literaturowe i praca własna w domu.15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C09_W01Absolwent ma podstawową wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi ze zrozumieniem czytać dokumentację techniczną dotyczacą środków transportu wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy, zastosowań i zasad doboru zasadniczych elementów maszyn, posiada wiedzę w zakresie odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn, niezbędną do czytania i wykonywania rysunków technicznych oraz wymiarowania konstrukcji w oparciu o kryteria wytrzymałościowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Podstawowa znajomość charakterystyk technicznej i eksploatacyjnej środków transportu wodnego.
Treści programoweT-W-11Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna różnych typów transportowych statków wodnych – towarowych, pasażerskich, turystycznych i innych.
T-W-6Konstrukcja podstawowych rejonów kadłuba statku.
T-W-2Podstawowe definicje – nośność, wyporność, pojemność, CGT itd. Podział przestrzenny statku, geometria kadłuba - wymiary główne, linie teoretyczne, współczynniki pełnotliwości i stosunki wymiarów głównych.
T-W-4Materiały do budowy statków.
T-W-7Wyposażenie statków - mechanizmy i zespoły konstrukcyjne pokładowe, urządzenie sterowe i kotwiczne, wyposażenie wewnętrzne kadłuba.
T-W-10Towarzystwa klasyfikacyjne, instytucje morskie.
T-W-3Właściwości funkcjonalne, pojęcia i podstawowe parametry techniczne i bezpieczeństwa: wytrzymałość, stateczność, pływalność, niezatapialność, kołysania, sterowność.
T-W-5Układy wiązań kadłuba statku.
T-W-9Proces projektowania i budowy statków wodnych – dokumentacja techniczna.
T-W-1Statek wodny jako element sytemu transportowego. Środowisko wodne – parametry i czynniki zagrożeń.
T-W-8Źródła napędu statków - siłownie, układy przeniesienia napędu.
T-A-3Szczegóły konstrukcji i wyposażenia statku - odczyt zapisu konstrukcyjnego.
T-A-1Prezentacja środków transportu wodnego przy nabrzeżu, w porcie i na podstawie multimedialnych materiałów dydaktycznych.
T-A-2Linie teoretyczne, wymiary główne, współczynniki – proste ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe.
T-A-4Posługiwanie się dokumentacją z różnych etapów projektowania i remontów, dokumentacja zdawcza.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz nie potrafi w wystarczającym stopniu czytać dokumentacji technicznej dotyczącej środków transportu wodnego.
3,0Absolwent posiada pewną, z wieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz popełniając wiele istotnych błędów potrafi czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.
3,5Absolwent posiada pewną, z niewieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi, popełniając istotne błędy, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.
4,0Absolwent ma uporządkowaną z pewnymi brakami wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi, popełniając niewiele istotnych błędów, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.
4,5Absolwent ma znaczną i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego, oraz potrafi, popełniając nieznaczne błędy, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego..
5,0Absolwent ma głęboką i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz popełniając nieliczne mało istotne błędy potrafi czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C09_U01Absolwent potrafi dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Podstawowa znajomość charakterystyk technicznej i eksploatacyjnej środków transportu wodnego.
Treści programoweT-A-3Szczegóły konstrukcji i wyposażenia statku - odczyt zapisu konstrukcyjnego.
T-A-1Prezentacja środków transportu wodnego przy nabrzeżu, w porcie i na podstawie multimedialnych materiałów dydaktycznych.
T-A-2Linie teoretyczne, wymiary główne, współczynniki – proste ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe.
T-A-4Posługiwanie się dokumentacją z różnych etapów projektowania i remontów, dokumentacja zdawcza.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
3,0Absolwent potrafi, z dużą liczbą błedów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
3,5Absolwent potrafi, z malą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
4,0Absolwent potrafi bez zasadniczych błędów dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
4,5Absolwent potrafi, z małą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
5,0Absolwent potrafi dokonać wnikliwej identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C09_K01Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Podstawowa znajomość charakterystyk technicznej i eksploatacyjnej środków transportu wodnego.
Treści programoweT-W-1Statek wodny jako element sytemu transportowego. Środowisko wodne – parametry i czynniki zagrożeń.
T-A-1Prezentacja środków transportu wodnego przy nabrzeżu, w porcie i na podstawie multimedialnych materiałów dydaktycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
3,0Absolwent ma bardzo niską świadomość ważności i bardzo słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
3,5Absolwent ma niską świadomość ważności i słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
4,0Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
4,5Absolwent ma dużą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.
5,0Absolwent ma głęboką świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego.