Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Podstawy technik transportowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technik transportowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy dotyczącej podstaw technik transportowych. |
C-2 | Uzyskanie umiejętności analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych. |
C-3 | nabycie świadomości skutków działalności inżynierskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia z uwzględnieniem podstawowych wielkości fizycznych charakterystycznych dla obszaru transportu. | 4 |
T-A-2 | Analiza podstawowych założeń do obliczeń i doboru elementów napędów maszyn transportowych. | 4 |
T-A-3 | Analiza przykładowych charakterystyk technicznych środków transportu. | 2 |
T-A-4 | Wybrane zagadnienia obliczeniowe z zakresu technik magazynowania. | 1 |
T-A-5 | Analiza i podstawowe obliczenia w zakresie transportu pionowego. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje dotyczące transportu i środków transportu. Klasyfikacja środków transportu i przykłady. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia fizyczne w zastosowaniu do zasad działania środków transportu. | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja ładunków stałych, płynnych i gazowych. Cechy transportu osobowego. Rodzaje napędów maszyn. | 2 |
T-W-4 | Transport daleki jezdniowy: Cechy, rodzaje pojazdów samochodowych, transport ciężarowy – samochody, ciągniki, naczepy, przyczepy, pociągi drogowe. | 2 |
T-W-5 | Transport daleki kolejowy: Cechy, lokomotywy i napęd, rodzaje wagonów, klasyfikacja pojazdów i dróg kolejowych. | 2 |
T-W-6 | Transport daleki wodny: transport morski i śródlądowy – porty, typy statków morskich i śródlądowych. | 2 |
T-W-7 | Transport kombinowany: podstawowe sposoby, centra logistyczne i magazynowanie. | 1 |
T-W-8 | Transport bliski portowy i wewnątrzzakładowy. Przeładunki lo-lo i ro-ro. Urządzenia transportu bliskiego o ruchu ciągłym i przerywanym. Perspektywy rozwoju środków transportu. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach. | 6 |
A-A-3 | Utrwalenie materiału. | 12 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 12 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Utrwalenie materiału. | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny (typowe środki audiowizualne). |
M-2 | Ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C03_W01 ma wiedzę dotyczącą podstaw technik transportowych. | TR_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C03_U01 potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych. | TR_1A_U13 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C03_K01 ma świadomość skutków działalności inżynierskiej. | TR_1A_K02 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C03_W01 ma wiedzę dotyczącą podstaw technik transportowych. | 2,0 | nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw technik transportowych. |
3,0 | ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych. | |
3,5 | ma wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę środków transportu. | |
4,0 | ma wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów. | |
4,5 | ma pogłębioną wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna podsatwy ich projektowania. | |
5,0 | ma pogłębioną wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna podsatwy ich projektowania oraz trendy rozwojowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C03_U01 potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych. | 2,0 | nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych. |
3,0 | potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych. | |
3,5 | potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe. | |
4,0 | potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję). | |
4,5 | potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję i napęd). | |
5,0 | potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję i napęd) oraz zaproponować ich niekonwencjonalne zastosowanie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C03_K01 ma świadomość skutków działalności inżynierskiej. | 2,0 | nie ma świadomości skutków działalności inżynierskiej. |
3,0 | ma świadomość skutków działałności inżynierskiej. | |
3,5 | ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej. | |
4,0 | ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko. | |
4,5 | ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
5,0 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Literatura dodatkowa
- Bogdaniuk B., Massel A., Podstawy transportu kolejowego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1999
- Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Kujawy, Organizacja i technika transportu morskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 1997
- Korzeń Z., Logistyczne systemy transportu bliskiego i magazynowania, Wydawnictwo Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań, 1998, Tom I, II.
- Gronowicz J., Eksploatacja techniczna i utrzymanie samochodów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
- Dyr T., Techniki Transportowe, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1997, Skrypt uczelniany nr 13