Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia a społeczeństwo z elementami socjologii przemysłu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia a społeczeństwo z elementami socjologii przemysłu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student musi posiadać podstawową wiedzę odnośnie chemicznej nomenklatury nieorganicznej i organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka. | 2 |
T-W-2 | Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo. | 2 |
T-W-3 | Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej. | 1 |
T-W-4 | Substancje chemiczne przyjazne i wrogie. | 2 |
T-W-5 | Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku. | 2 |
T-W-6 | Chemia w kuchni. | 2 |
T-W-7 | Chemia w medycynie. | 2 |
T-W-8 | Problematyka dostępu do czystej wody. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu i sprawdzian wiedzy | 20 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A07_W01 Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej. | KCh_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A07_U01 Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo. | KCh_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A07_K01 Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo. | KCh_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A07_W01 Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna odpowiedź na 5 pytań sprawdzianu pisemnego, złożonego z 10 pytań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A07_U01 Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna odpowiedź na 5 pytań z 10 w trakcie sprawdzianu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A07_K01 Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo. | 2,0 | |
3,0 | Pozytywna odpowiedź na 5 pytań z 10. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickells, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, Wydawnictwo Naukowo-Technoczne, Warszawa, 1999, ISBN 83-204-2488-7, Tłumaczenie: Iwo Pollo
- Allan Johansson, Czysta Technologia, Wydawnictwo Naukowo-Technoczne, Warszawa, 1997, ISBN 83-204-2119-5, Tłumaczenie: Andrzej Doniec
- John Timbrell, Paradoks Trucizn. Substancje chemiczne przyjazne i wrogie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3456-9, Tłumaczenie:Z.Witkiewicz, R.Łakomy, R.Kubica
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branży chemicznej:" Przemysł Chemiczny", "Chemik" , :Wiadomości chemiczne", 2013, Czasopisma branż pokrewnych