Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Inżynieria chemiczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria chemiczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,80,28zaliczenie
wykładyW6 30 1,40,40egzamin
projektyP6 15 0,80,32zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość materiału z przedmiotu Inżynieria procesowa I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu termodynamiki, inżynierii reaktorów oraz automatyki w inżynierii procesowej
C-2Zapoznanie studentów z aparaturą i urządzeniami związanymi z tematyką wykładów
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie tematyki ujętej w treściach programowych wykładów
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń w zakresie podstaw projektowania wymienników ciepła i masy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obiegi termodynamiczne. Funkcje termodynamiczne. Bilans entropii.2
T-A-2Równania stanu.1
T-A-3Obliczanie własności termodynamicznych mieszanin gazowych. Parametry krytyczne.1
T-A-4Obliczanie stanów równowag fazowych.1
T-A-5Wyznaczanie równań kinetycznych na podstawie danych doświadczalnych.1
T-A-6Kinetyka reakcji złożonych. Reakcje następcze. Reakcje równoległe.1
T-A-7Obliczanie reaktorów. Reaktor zbiornikowy okresowy. Reaktor rurowy przepływowy.2
T-A-8Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe podstawowych obiektów dynamicznych.2
T-A-9Identyfikacja parametrów transmitancji zastępczej.1
T-A-10Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe regulatorów P, PI oraz PID.2
T-A-11Kolokwium zaliczające ćwiczenia.1
15
projekty
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Wymiennik ciepła. Wymiennik masy.15
15
wykłady
T-W-1Podstawy termodynamiki procesowej. Podstawowe definicje i pojęcia.2
T-W-2Termodynamiczne własności płynów. Równania stanu.2
T-W-3Przemiany i obiegi termodynamiczne dla gazów doskonałych i rzeczywistych.2
T-W-4Termodynamika roztworów i układów rzeczywistych.2
T-W-5Równowagi fazowe w wybranych procesach (absorpcja, krystalizacja, adsorpcja, suszenie).2
T-W-6Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych. Pojęcia podstawowe. Stopień przemiany. Liczba postępu reakcji. Selektywność procesu.2
T-W-7Kinetyka procesów homogenicznych. Równania kinetyczne.2
T-W-8Obliczenia reaktorów homogenicznych.2
T-W-9Obliczenia reaktorów heterogenicznych.2
T-W-10Metody projektowania reaktorów rzeczywistych.2
T-W-11Podstawy automatyki. Pojęcia podstawowe. Zastosowanie automatyki w procesach inżynierii chemicznej.2
T-W-12Przekształcenie Laplace'a i jego zastosowanie w automatyce.2
T-W-13Transmitancja operatorowa i widmowa.2
T-W-14Schematy blokowe i ich przekształcanie.2
T-W-15Regulatory i rodzaje regulatorów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3przygotowanie się do kolokwium zaliczającego ćwiczenia audytoryjne3
20
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2przygotowanie się do zajęć projektowych5
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.3
A-W-3Egzamin2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny; czas trwania egzaminu: 90 min
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: kolokwium pisemne; czas trwania: 45 min
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: Zaliczenie na podstawie przedłożonego do oceny samodzielnie wykonanego projektu; Ocena zależy od stopnia poprawności obliczeń i zgodności wykonania projektu w stosunku do ustalonych wcześniej wymagań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C13_W01
student jest w stanie zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej
KCh_1A_W11C-1, C-3, C-4T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-14, T-W-15, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
KCh_1A_C13_W02
student jest w stanie scharakteryzować typowe procesy i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle chemicznym
KCh_1A_W13C-1, C-2, C-4T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C13_U01
student potrafi krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i przemyśle chemicznym
KCh_1A_U13C-2, C-3, C-4T-A-7, T-A-8, T-W-8, T-W-9, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
KCh_1A_C13_U02
student potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty aparat używając właściwych metod
KCh_1A_U16C-4T-P-1M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C13_K01
Student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej
KCh_1A_K01C-1, C-2T-W-6, T-W-11, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C13_W01
student jest w stanie zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej
2,0
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C13_W02
student jest w stanie scharakteryzować typowe procesy i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle chemicznym
2,0
3,0student jest w stanie scharakteryzowac w stopniu podstawowym typowe procesy, urządzenia i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C13_U01
student potrafi krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i przemyśle chemicznym
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i w przemyśle chemicznym
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C13_U02
student potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty aparat używając właściwych metod
2,0
3,0student potrafi zaprojektować prosty aparat i wykonać podstawową dokumentację
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C13_K01
Student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej
2,0
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  2. Michałowski S., Wańkowicz K., Termodynamika procesowa, WNT, Warszawa, 1993
  3. Staniszewski B., Termodynamika, PWN, Warszawa, 1982
  4. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 2005
  5. Burghardt A., Bartelmus G., Inżynieria reaktorów chemicznych, Tom I i II, PWN, Warszawa, 2001
  6. Tabiś B., Zasady inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 2000
  7. Findeisen W., Technika regulacji automatycznej, PWN, Warszawa, 1969
  8. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
  9. Greblicki W., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  10. Mikulski J., Podstawy automatyki - liniowe układy regulacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Szargut j., Guzik A., Górniak H., Zadania z termodynamiki technicznej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1998
  2. Figiel W., Tal-Figiel B., Termodynamika procesowa, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  3. Kucharski S.m Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
  4. Brzózka J., Ćwiczenia z automatyki w Matlabie i Simulinku, MIKOM, Warszawa, 2011
  5. Osowski S., Cichocki A., Siwek K., Matlab w zastosowaniu do obliczeń obwodowych i przetwarzania sygnału, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obiegi termodynamiczne. Funkcje termodynamiczne. Bilans entropii.2
T-A-2Równania stanu.1
T-A-3Obliczanie własności termodynamicznych mieszanin gazowych. Parametry krytyczne.1
T-A-4Obliczanie stanów równowag fazowych.1
T-A-5Wyznaczanie równań kinetycznych na podstawie danych doświadczalnych.1
T-A-6Kinetyka reakcji złożonych. Reakcje następcze. Reakcje równoległe.1
T-A-7Obliczanie reaktorów. Reaktor zbiornikowy okresowy. Reaktor rurowy przepływowy.2
T-A-8Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe podstawowych obiektów dynamicznych.2
T-A-9Identyfikacja parametrów transmitancji zastępczej.1
T-A-10Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe regulatorów P, PI oraz PID.2
T-A-11Kolokwium zaliczające ćwiczenia.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Wymiennik ciepła. Wymiennik masy.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy termodynamiki procesowej. Podstawowe definicje i pojęcia.2
T-W-2Termodynamiczne własności płynów. Równania stanu.2
T-W-3Przemiany i obiegi termodynamiczne dla gazów doskonałych i rzeczywistych.2
T-W-4Termodynamika roztworów i układów rzeczywistych.2
T-W-5Równowagi fazowe w wybranych procesach (absorpcja, krystalizacja, adsorpcja, suszenie).2
T-W-6Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych. Pojęcia podstawowe. Stopień przemiany. Liczba postępu reakcji. Selektywność procesu.2
T-W-7Kinetyka procesów homogenicznych. Równania kinetyczne.2
T-W-8Obliczenia reaktorów homogenicznych.2
T-W-9Obliczenia reaktorów heterogenicznych.2
T-W-10Metody projektowania reaktorów rzeczywistych.2
T-W-11Podstawy automatyki. Pojęcia podstawowe. Zastosowanie automatyki w procesach inżynierii chemicznej.2
T-W-12Przekształcenie Laplace'a i jego zastosowanie w automatyce.2
T-W-13Transmitancja operatorowa i widmowa.2
T-W-14Schematy blokowe i ich przekształcanie.2
T-W-15Regulatory i rodzaje regulatorów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3przygotowanie się do kolokwium zaliczającego ćwiczenia audytoryjne3
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2przygotowanie się do zajęć projektowych5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.3
A-W-3Egzamin2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C13_W01student jest w stanie zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu termodynamiki, inżynierii reaktorów oraz automatyki w inżynierii procesowej
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie tematyki ujętej w treściach programowych wykładów
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń w zakresie podstaw projektowania wymienników ciepła i masy
Treści programoweT-W-8Obliczenia reaktorów homogenicznych.
T-W-7Kinetyka procesów homogenicznych. Równania kinetyczne.
T-W-10Metody projektowania reaktorów rzeczywistych.
T-W-9Obliczenia reaktorów heterogenicznych.
T-W-14Schematy blokowe i ich przekształcanie.
T-W-15Regulatory i rodzaje regulatorów.
T-W-2Termodynamiczne własności płynów. Równania stanu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny; czas trwania egzaminu: 90 min
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: kolokwium pisemne; czas trwania: 45 min
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: Zaliczenie na podstawie przedłożonego do oceny samodzielnie wykonanego projektu; Ocena zależy od stopnia poprawności obliczeń i zgodności wykonania projektu w stosunku do ustalonych wcześniej wymagań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest w stanie w stopniu podstawowym zaproponować właściwe metody do rozwiązania prostych zadań inżynierskich w zakresie inżynierii procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C13_W02student jest w stanie scharakteryzować typowe procesy i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu termodynamiki, inżynierii reaktorów oraz automatyki w inżynierii procesowej
C-2Zapoznanie studentów z aparaturą i urządzeniami związanymi z tematyką wykładów
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń w zakresie podstaw projektowania wymienników ciepła i masy
Treści programoweT-A-6Kinetyka reakcji złożonych. Reakcje następcze. Reakcje równoległe.
T-A-1Obiegi termodynamiczne. Funkcje termodynamiczne. Bilans entropii.
T-A-2Równania stanu.
T-A-3Obliczanie własności termodynamicznych mieszanin gazowych. Parametry krytyczne.
T-A-4Obliczanie stanów równowag fazowych.
T-A-5Wyznaczanie równań kinetycznych na podstawie danych doświadczalnych.
T-A-9Identyfikacja parametrów transmitancji zastępczej.
T-A-10Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe regulatorów P, PI oraz PID.
T-W-3Przemiany i obiegi termodynamiczne dla gazów doskonałych i rzeczywistych.
T-W-4Termodynamika roztworów i układów rzeczywistych.
T-W-5Równowagi fazowe w wybranych procesach (absorpcja, krystalizacja, adsorpcja, suszenie).
T-W-7Kinetyka procesów homogenicznych. Równania kinetyczne.
T-W-10Metody projektowania reaktorów rzeczywistych.
T-W-12Przekształcenie Laplace'a i jego zastosowanie w automatyce.
T-W-13Transmitancja operatorowa i widmowa.
T-W-15Regulatory i rodzaje regulatorów.
T-W-1Podstawy termodynamiki procesowej. Podstawowe definicje i pojęcia.
T-W-2Termodynamiczne własności płynów. Równania stanu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny; czas trwania egzaminu: 90 min
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: Zaliczenie na podstawie przedłożonego do oceny samodzielnie wykonanego projektu; Ocena zależy od stopnia poprawności obliczeń i zgodności wykonania projektu w stosunku do ustalonych wcześniej wymagań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest w stanie scharakteryzowac w stopniu podstawowym typowe procesy, urządzenia i aparaty w zakresie inżynierii procesowej stosowane w laboratorium i w przemyśle
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C13_U01student potrafi krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i przemyśle chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w laboratorium i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z aparaturą i urządzeniami związanymi z tematyką wykładów
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie tematyki ujętej w treściach programowych wykładów
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń w zakresie podstaw projektowania wymienników ciepła i masy
Treści programoweT-A-7Obliczanie reaktorów. Reaktor zbiornikowy okresowy. Reaktor rurowy przepływowy.
T-A-8Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe podstawowych obiektów dynamicznych.
T-W-8Obliczenia reaktorów homogenicznych.
T-W-9Obliczenia reaktorów heterogenicznych.
T-W-14Schematy blokowe i ich przekształcanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny; czas trwania egzaminu: 90 min
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: kolokwium pisemne; czas trwania: 45 min
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: Zaliczenie na podstawie przedłożonego do oceny samodzielnie wykonanego projektu; Ocena zależy od stopnia poprawności obliczeń i zgodności wykonania projektu w stosunku do ustalonych wcześniej wymagań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym krytycznie ocenić pod kątem inżynierii procesowej sposób funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w laboratorium i w przemyśle chemicznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C13_U02student potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty aparat używając właściwych metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U16potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty zestaw aparatury, obiekt, system lub proces służący do przeprowadzenia typowych dla chemii przemian i operacji oraz używając właściwych metod, technik i narzędzi zbudować niezbędne urządzenia i przeprowadzić zaplanowany proces
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń w zakresie podstaw projektowania wymienników ciepła i masy
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Wymiennik ciepła. Wymiennik masy.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt: Zaliczenie na podstawie przedłożonego do oceny samodzielnie wykonanego projektu; Ocena zależy od stopnia poprawności obliczeń i zgodności wykonania projektu w stosunku do ustalonych wcześniej wymagań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaprojektować prosty aparat i wykonać podstawową dokumentację
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C13_K01Student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu termodynamiki, inżynierii reaktorów oraz automatyki w inżynierii procesowej
C-2Zapoznanie studentów z aparaturą i urządzeniami związanymi z tematyką wykładów
Treści programoweT-W-6Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych. Pojęcia podstawowe. Stopień przemiany. Liczba postępu reakcji. Selektywność procesu.
T-W-11Podstawy automatyki. Pojęcia podstawowe. Zastosowanie automatyki w procesach inżynierii chemicznej.
T-W-1Podstawy termodynamiki procesowej. Podstawowe definicje i pojęcia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny; czas trwania egzaminu: 90 min
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie inżynierii procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0