Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
Sylabus przedmiotu Drugs Technology and Pharmaceutical Process Development:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Drugs Technology and Pharmaceutical Process Development | ||
Specjalność | Modern and Green Chemical Engineering | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Introduction to chemistry, organic and inorganic chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Define important keywords and concepts |
C-2 | Know and understand processes involved in drug synthesis |
C-3 | Know and understand processes involved in formulation preparation |
C-4 | Determines the influence of the active pharmaceutical compound structure on its properties |
C-5 | Understand the importance of green chemistry in the aspect of the pharmaceutical industry |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synthesis of selected API | 10 |
T-L-2 | Preparation of pharmaceutical creams and ointments | 5 |
T-L-3 | Preparation of pharmaceutical gels | 5 |
T-L-4 | Preparation of liquid herbal dosage forms | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Process Research and Development in the Pharmaceutical Industry | 2 |
T-W-2 | Active Pharmaceutical Ingredients: Structure and Impact on Synthesis: - definitions - physicochemical considerations - common features - synthetic sequence - reactions | 5 |
T-W-3 | Development of Potential Drug Candidates | 2 |
T-W-4 | The Importance of Green Chemistry in Process Research & Development | 3 |
T-W-5 | Route Design and Selection | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in laboratory exercises | 30 |
A-L-2 | preparing for labs (readings) | 10 |
A-L-3 | preparing labs reports | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 15 |
A-W-2 | individual study of literature | 8 |
A-W-3 | consultations | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | powerpoint and whiteboard lectures |
M-2 | laboratory exercises |
M-3 | in-class discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: final writing test |
S-2 | Ocena podsumowująca: evaluation of written reports |
S-3 | Ocena formująca: continuous assesment |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C12b_W01 The student has knowledge of the processes of obtaining pharmaceutically active substances and the technology of producing pharmaceutical formulations | ChEn_2A_W01, ChEn_2A_W02 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
ChEn_2A_C12b_W02 The student knows the influence of the structure of a compound on its properties of action, knows the stages of drug development and the routes of drug administration | ChEn_2A_W01 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1 |
ChEn_2A_C12b_W03 The student knows the importance of green chemistry in pharmaceutical process research & development | ChEn_2A_W04, ChEn_2A_W05 | — | — | C-5 | T-W-4 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C12b_U01 The student can perform the synthesis and analysis of selected active pharmaceutical ingredients and pharmaceutical formulations following the instruction | ChEn_2A_U01, ChEn_2A_U02, ChEn_2A_U08 | — | — | C-3, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C12b_W01 The student has knowledge of the processes of obtaining pharmaceutically active substances and the technology of producing pharmaceutical formulations | 2,0 | |
3,0 | Student is able to describe the basic synthesis methods of selected active pharmaceutical ingredients and pharmaceutical formulation | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ChEn_2A_C12b_W02 The student knows the influence of the structure of a compound on its properties of action, knows the stages of drug development and the routes of drug administration | 2,0 | |
3,0 | The student knows the influence of selected functional groups on the properties of a compound, can list the stages of drug development and the route of drug administration | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ChEn_2A_C12b_W03 The student knows the importance of green chemistry in pharmaceutical process research & development | 2,0 | |
3,0 | The student knows the principles of green chemistry and chooses more ecological and economic processes for the synthesis of selected drugs | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C12b_U01 The student can perform the synthesis and analysis of selected active pharmaceutical ingredients and pharmaceutical formulations following the instruction | 2,0 | |
3,0 | The student can perform the synthesis and analysis of selected active pharmaceutical ingredients and pharmaceutical formulations following the instruction with the help of the teacher | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. John Blacker and Michael T. Williams, Pharmaceutical Process Development Current Chemical and Engineering Challenges, RSC Publishing, Cambridge, UK, 2011
- Gary Prager, Practical Pharmaceutical Engineering, Wiley, Hoboken, USA, 2019
- Anthony J. Hickey, David Ganderton, Pharmaceutical Process Engineering, Informa healthcare, New York, USA, 2010, 2nd ed.
Literatura dodatkowa
- Shayne Cox Gad PH.D., D.A.B.T., Pharmaceutical Manufacturing Handbook: Production and Processes, John Wiley & Sons, Inc., 2008