Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania środowiskowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska |
C-2 | Poznanie norm obowiazujących w Uni Europejskiej i w Polsce |
C-3 | Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania środowiskiem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu | 2 |
T-A-2 | Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie | 2 |
T-A-3 | Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie | 2 |
T-A-4 | Raport oceny oddziaływania na środowisko | 2 |
T-A-5 | Kolokwium | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem | 1 |
T-W-2 | Ogólny model systemu zarządzania środowiskiem | 1 |
T-W-3 | Modele i strategie zarządzania środowiskiem | 2 |
T-W-4 | Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem | 1 |
T-W-5 | Systemy zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 oraz EMAS | 3 |
T-W-6 | Narzędzia zarządzania środowiskiem | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie | 1 |
T-W-8 | Ocena oddziaływania na środowisko - procedura | 1 |
T-W-9 | Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu | 2 |
T-W-10 | Rachunek sozoekonomiczny | 3 |
T-W-11 | Kolokwium | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do kolokwium | 8 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 12 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27a_W05 Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i w Polsce | ICHP_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C27a_W17 potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego | ICHP_1A_W17 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27a_U11 Student potrafi wykonać i zinterpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko | ICHP_1A_U11 | — | — | C-2, C-3 | T-A-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-2, M-3 | S-2 |
ICHP_1A_C27a_U12 Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym | ICHP_1A_U12 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27a_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | ICHP_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27a_W05 Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i w Polsce | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska | |
4,0 | Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko | |
4,5 | Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko | |
5,0 | Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko | |
ICHP_1A_C27a_W17 potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu: potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem | |
3,5 | Student potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy wybranego systemu | |
4,0 | Student potrafi wymienić i opisać systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu | |
4,5 | Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać niektóre korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu | |
5,0 | Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu, potrafi wymienić różnice w systemach zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie i gminie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27a_U11 Student potrafi wykonać i zinterpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko | 2,0 | Student nie zna podstawowych informacji dotyczących systemów zarządzania środowiskiem |
3,0 | Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem | |
3,5 | Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem | |
4,0 | Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem oraz analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko | |
4,5 | Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko, potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne | |
5,0 | Student potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne oraz wykonać samodzielnie rachunek sozoekonomiczny wybranego przedsięwzięcia | |
ICHP_1A_C27a_U12 Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym | 2,0 | Student nie potrafi obliczyć prostych zadań dotyczących rozkładu zanieczyszczeń w środowisku |
3,0 | Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych na rozkład zanieczyszczeń w środowisku | |
3,5 | Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład | |
4,0 | Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenie | |
4,5 | Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenia zanieczyszczeń w określonej odległości w powietrzu, wodzie i gruncie. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać zadania i wyciągnąć odpowiednie wniosku dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27a_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. |
3,0 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu. | |
3,5 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady. | |
4,0 | Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów. | |
4,5 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski. | |
5,0 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją A. Tabora, Zarządzanie środowiskiem ISO 14000, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
- B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod redakcją D. Szaniawskiej, Wybrane zagadnienia ochrony środowiska, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001