Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy transportowe w środowisku naturalnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy transportowe w środowisku naturalnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotów Termodynamika procesowa i Kinetyka procesowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką przenoszenia ciepła i masy w procesach biologicznych i biośrodowiskowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami obliczeniowymi dotyczącymi przewidywania ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym |
C-3 | Dostarczenie praktycznych zastosowań procesów transportowych w inżynieri biologicznej, biomedycznej, przetwórstwie spożywczym. kontroli środowiska i gospodarki odpadami. |
C-4 | Ukształtowanie postawy na samodzielne rozwiązywanie problemów transportu ciepła i masy w środowisku naturalnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia komputerowe współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym. | 7 |
T-A-2 | Obliczenia komputerowe współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatury). | 8 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary laboratoryjne współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym. | 6 |
T-L-2 | Pomiary laboratoryjne współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatur). | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości fizyczne i chemiczne materii: gazy, ciecze i ciała stałe. | 3 |
T-W-2 | Przenoszenie pędu, ciepła i masy. | 3 |
T-W-3 | Ruch ciepła przez przewodzenie, konwekcję, promieniowanie oraz z towarzyszącą przemianą fazową. | 8 |
T-W-4 | Równowaga i kinetyka ruchu masy. Dyfuzyjny ruch masy, dyspersyjny i konwekcyjny ruch masy. | 5 |
T-W-5 | Dyfuzyjny ruch masy w stanie ustalonym i nieustalonym. | 3 |
T-W-6 | Kinetyka reakcji chemicznych i biochemicznych. | 3 |
T-W-7 | Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie. Równowaga termodynamiczna, podstawy bilansowania procesów. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-A-2 | konsultacje | 1 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-L-2 | konsultacje | 1 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | egzamin pisemny | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny; objaśnienia i wyjaśnienia. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera |
M-3 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin ustny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne laboratorium z użyciem komputera. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09a_W01 Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym. | ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09a_U01 Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku. | ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U16, ICHP_1A_U02 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09a_K01 Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku. | ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09a_W01 Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi definiować podstawowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09a_U01 Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać typowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09a_K01 Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student jest nakierowany na samodzielne rozwiązywanie podstawowych problemów transportowych w biośrodowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Zarzycki, M. Imbierowicz , M. Stelmachowski, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska Część 2: Fizykochemiczne podstawy inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Welty, C.E. Wicks, R,E, Wilson, G. Rorrer, Fundamentals of Momentum, Heat and Mass Transfer, John Wiley Sons, 2001, New York
- A.K. Datta, Biological and Bioenvironmental Heat and Mass Transfer, Marcel Dekker, Inc., New York, 2002