Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka odpadami
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy konstrukcyjne aparatów i urządzeń.
W-2Podstawy projektowania.
W-3Elementy fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student osiagnie ogólną wiedzę w zakresie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia ludzi oraz środowiska naturalnego. Pozna szczególnie zasady zapobiegania powstawania odpadów oraz ich proekologiczne unieszkodliwienie.
C-2Student zapoznanie się z techniczną stronę utylizacji odpadów oraz podstawowymi wzorami dotyczaacymi projektowania wybranych sposobów gospodarki odpadami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu składowiska odpadów lub ciągu procesu kompostowania odpadów. Wybór symulacyjnej (lub z jednostek osiedleńczych) bazy danych.1
T-P-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne).Obliczenie masy odpadów oraz niezbędnych wskaźników.1
T-P-3Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie geometrii składowiska odpadów lub ciągu technologicznego kompostownia.2
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie konfiguracji składowiska odpadów lub obiektów technicznych ciągu kompostowni.2
T-P-5Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Omówienie elementów niezbędnych do funkcjonowaniu składowiska odpadów lub liniii technologicznej kompostowni.3
T-P-6Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie problemów eksploatacji, zaplecza socjalnego oraz zespołu obsługi.2
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.2
T-P-8Analiza projektu poprawionego (konsultacje indywidualne).2
15
wykłady
T-W-1Statystyka odpadów. Syndrom NIMBY. Podział odpadów według sektorów gospodarki. Dane liczbowe. Ogólne charakterystyki odpadów orzemysłowych, komunalnych oraz osadów ściekowych i uzdatniania wody. Podstawowe pojęcia w gospodarce odpadami. Metody minimalizacji odpadów.2
T-W-2Metody unieszkodliwiania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwienia odpadów. Logistyczny system gospodarki odpadami stałymi. Szczególne zasady gospodarowania niektórymi rodzajami odpadów. Decyzje i odpowiedzialność personalna. Gospodarka odpadami w świetle dyrektyw WE.2
T-W-3Systemy wspomagania decyzji w gospodarce odpadami. Problemy unieszkodłiwiania odpadów. Model decyzyjny. Modele matematyczne oszacowań powstawania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwiania odpadów.2
T-W-4Analiza techniczna odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Składowanie odpadów. Zasady przydzielenia odpadów na składowiska. Klasyfikacja składowisk. Zasady i kryteria wyboru lokalizacji składowisk. Obliczenia geometrii składowiska odpadów.3
T-W-5Zjawiska na składowiskach odpadów. Komponety zagrożenia ekologicznego. Zagospodarowanie składowisk odpadów. Rekultywacja przy użyciu odpadów. Bilas wodny wysypiska odpadów. Modele systemu gospodarki odpadami.2
T-W-6Kompostowanie odpadów. Elementy biotechnologii i kinetyki rozkładu substancji. Fazy temperaturowe. Systemy technologioczne kompostowni. Jakość kompostu. Czynniki decydujęce o jakości kompostu. Obliczenia urządzeń.3
T-W-7Recykling. Recykling materiałowy i energetyczny. Obciążenie środowiska. Operacje techniczne. Bilans materiałowy i energetyczny recyklingu. Schemat życia materiału opakowaniowego. Porządkowanie rynku recyklingu odpadów opakowaniowych. Podstawowe mozliwości odzysku meteriału z odpadów. Utylizacja opon.3
T-W-8Utylizacja termiczna odpadów. Decyzje za i przeciw budowy spalarni. Podstawowe metody utylizacji termicznej odpadów. Instalacje termicznego unieszkadliwiania odpadów. Dioksyny i furany. Źródła. Analiza. Ocena toksyczności. Zapobieganie powstawaniu dioksyn. Nowoczesne instalacje.3
T-W-9Zestalanie odpadów. Wymagania. Mechanizmy. Badania laboratoryjne.1
T-W-10Monitoring gospodarki odpadami. Cele i zadania. Elementy monitoringu. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nowoczesne koncepcje gospodarki odpadami. Schematy SIGOP. Schematy organizacji i zarządzania. Schematy odpowiedzialności.2
T-W-11Odpady ściekowe. Powstawanie odpadów. Badania fizyko-chemiczne. Urządzenie do przeróbki osadów ściekowych. WKF. Termiczne niszczenie osadów ściekowych. Przeróbka osadów śsciekowych.3
T-W-12Przegląd technik niszczenia odpadów z wybranych procesów fizycznych i chemicznych (fosfogipsy, odpady z rtecią, odpady paleniskowe, z hut żelaza, złomu sprzętu elektrotechnicznego, odpady z metalami ciężkimi, z zakładów mięsnych). Mogilniki.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach (konsultacjach, zajęcia audytoryjne).15
A-P-2Realizacja projektu oraz poprawa (ewentualna).9
A-P-3Konsultacje1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przrygotowanie do sprawdzianu.18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Projekt (Konsultacje, zajęcia audytoryjne).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie treści tekstowej projektu oraz rysunków z uwzględnieniem wag.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-09_W04
Student osiągnie ogólną wiedzę w zakresie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia ludzi oraz środowiska naturalnego. Pozna szczególnie zasady zapobiegania powstawania odpadów oraz ich proekologiczne unieszkodliwienie.
ICHP_2A_W04, ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W05C-1T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-09_U01
Student zapozna się z techniczną stroną utylizacji odpadów oraz podstawowymi wzorami dotyczącymi projektowania wybranych sposobów gospodarki odpadami.
ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U11, ICHP_2A_U01C-2T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-P-7, T-P-1, T-P-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-09_K01
Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02C-1, C-2T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-P-7, T-P-1, T-P-6M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-09_W04
Student osiągnie ogólną wiedzę w zakresie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia ludzi oraz środowiska naturalnego. Pozna szczególnie zasady zapobiegania powstawania odpadów oraz ich proekologiczne unieszkodliwienie.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczacej problemów gospodarki odpadami, to jest nie jest wstanie wyjaśnić elmentarnych problemów w trym zakresie.
3,0Student posiada ogólnikową wiedzę odnośnie problemów obejmujacych główne sposoby gospodarki odpadami jak również ograniczona informację odnośnie stronu technicznej realizacji gospodarki odpadami.
3,5Student posiada wiedzę odnośnie głównych sposobów gospodarki odpadami oraz ogólnikowe informacje o elementach problemach technicznych gospodarki odpadami.
4,0Studen posiada wiedzę pozwalająca teoretycznie oceniać efekty rożnych sposobów gospodarki odpadami oraz porównywać ich efektywność.
4,5Student posiada wiedzę pozwalającaana teoretycznai praktyczną ocenę sposobów gospodarki odpadami wraz z możwością dyskusyjnego tworzenia systemów gospodarki odpadami z wybranych konkretnych linii produkcyjnych.
5,0Student posiada wiedzę pozwalająca na swobodne dyskusyjne omawianie sposobów gospodarki odpadami z uwzględnieniewm praktycznej możliwości ich realizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-09_U01
Student zapozna się z techniczną stroną utylizacji odpadów oraz podstawowymi wzorami dotyczącymi projektowania wybranych sposobów gospodarki odpadami.
2,0Student nie potrafił zrealizować projektu.
3,0Student potrafił zrealizować projekt. Projekt zawiera wymagane obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy są mało informacyjne.
3,5Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są słabo informacyjne.. W opisie projektu podano wyrywkową informację o urządzeniach i aparatach wykorzystanych do realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadami.
4,0Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są wystarczajaco informacyjne.. W opisie projektu podano wyrywkową informację o technicznych problemach `występujących podczas realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadami.
4,5Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są informacyjne.. W opisie projektu podano zestaw i skrócony opis technicznej strony realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadami.
5,0Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia, rysunki i schematy (szkice), opis technicznej strony realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadam oraz zasady i wskazówki podczas hipotetycznej realizacji projektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-09_K01
Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Żygadło M., Gospodarka odpadami komunalnymi, WPŚw, Kielce, 1998
  2. Piecuch T., Termiczna utylizacja odpadów i ochrona powietrza pzred szkodliwymi składnikami spalin, WPKo, Koszalin, 1998
  3. Kempa E., Gospodarka odpadami miejskimi, Arkady, Warszawa, 1983
  4. Gomółka B., Podstawy ochrony środowiska, WPWr, Wrocław, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Lemański J., Zasady uszczelniania wysypisk, ujmowanie biogazu i odcieków, Arka Konsorcjum, Poznań, 1993
  2. Biedugnis S., Cholewiński J., Optymalizacja gospodarki odpadami, PWN, Warzsawa, 1991

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu składowiska odpadów lub ciągu procesu kompostowania odpadów. Wybór symulacyjnej (lub z jednostek osiedleńczych) bazy danych.1
T-P-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne).Obliczenie masy odpadów oraz niezbędnych wskaźników.1
T-P-3Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie geometrii składowiska odpadów lub ciągu technologicznego kompostownia.2
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie konfiguracji składowiska odpadów lub obiektów technicznych ciągu kompostowni.2
T-P-5Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Omówienie elementów niezbędnych do funkcjonowaniu składowiska odpadów lub liniii technologicznej kompostowni.3
T-P-6Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie problemów eksploatacji, zaplecza socjalnego oraz zespołu obsługi.2
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.2
T-P-8Analiza projektu poprawionego (konsultacje indywidualne).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statystyka odpadów. Syndrom NIMBY. Podział odpadów według sektorów gospodarki. Dane liczbowe. Ogólne charakterystyki odpadów orzemysłowych, komunalnych oraz osadów ściekowych i uzdatniania wody. Podstawowe pojęcia w gospodarce odpadami. Metody minimalizacji odpadów.2
T-W-2Metody unieszkodliwiania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwienia odpadów. Logistyczny system gospodarki odpadami stałymi. Szczególne zasady gospodarowania niektórymi rodzajami odpadów. Decyzje i odpowiedzialność personalna. Gospodarka odpadami w świetle dyrektyw WE.2
T-W-3Systemy wspomagania decyzji w gospodarce odpadami. Problemy unieszkodłiwiania odpadów. Model decyzyjny. Modele matematyczne oszacowań powstawania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwiania odpadów.2
T-W-4Analiza techniczna odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Składowanie odpadów. Zasady przydzielenia odpadów na składowiska. Klasyfikacja składowisk. Zasady i kryteria wyboru lokalizacji składowisk. Obliczenia geometrii składowiska odpadów.3
T-W-5Zjawiska na składowiskach odpadów. Komponety zagrożenia ekologicznego. Zagospodarowanie składowisk odpadów. Rekultywacja przy użyciu odpadów. Bilas wodny wysypiska odpadów. Modele systemu gospodarki odpadami.2
T-W-6Kompostowanie odpadów. Elementy biotechnologii i kinetyki rozkładu substancji. Fazy temperaturowe. Systemy technologioczne kompostowni. Jakość kompostu. Czynniki decydujęce o jakości kompostu. Obliczenia urządzeń.3
T-W-7Recykling. Recykling materiałowy i energetyczny. Obciążenie środowiska. Operacje techniczne. Bilans materiałowy i energetyczny recyklingu. Schemat życia materiału opakowaniowego. Porządkowanie rynku recyklingu odpadów opakowaniowych. Podstawowe mozliwości odzysku meteriału z odpadów. Utylizacja opon.3
T-W-8Utylizacja termiczna odpadów. Decyzje za i przeciw budowy spalarni. Podstawowe metody utylizacji termicznej odpadów. Instalacje termicznego unieszkadliwiania odpadów. Dioksyny i furany. Źródła. Analiza. Ocena toksyczności. Zapobieganie powstawaniu dioksyn. Nowoczesne instalacje.3
T-W-9Zestalanie odpadów. Wymagania. Mechanizmy. Badania laboratoryjne.1
T-W-10Monitoring gospodarki odpadami. Cele i zadania. Elementy monitoringu. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nowoczesne koncepcje gospodarki odpadami. Schematy SIGOP. Schematy organizacji i zarządzania. Schematy odpowiedzialności.2
T-W-11Odpady ściekowe. Powstawanie odpadów. Badania fizyko-chemiczne. Urządzenie do przeróbki osadów ściekowych. WKF. Termiczne niszczenie osadów ściekowych. Przeróbka osadów śsciekowych.3
T-W-12Przegląd technik niszczenia odpadów z wybranych procesów fizycznych i chemicznych (fosfogipsy, odpady z rtecią, odpady paleniskowe, z hut żelaza, złomu sprzętu elektrotechnicznego, odpady z metalami ciężkimi, z zakładów mięsnych). Mogilniki.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach (konsultacjach, zajęcia audytoryjne).15
A-P-2Realizacja projektu oraz poprawa (ewentualna).9
A-P-3Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przrygotowanie do sprawdzianu.18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-09_W04Student osiągnie ogólną wiedzę w zakresie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia ludzi oraz środowiska naturalnego. Pozna szczególnie zasady zapobiegania powstawania odpadów oraz ich proekologiczne unieszkodliwienie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
ICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-1Student osiagnie ogólną wiedzę w zakresie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia ludzi oraz środowiska naturalnego. Pozna szczególnie zasady zapobiegania powstawania odpadów oraz ich proekologiczne unieszkodliwienie.
Treści programoweT-W-6Kompostowanie odpadów. Elementy biotechnologii i kinetyki rozkładu substancji. Fazy temperaturowe. Systemy technologioczne kompostowni. Jakość kompostu. Czynniki decydujęce o jakości kompostu. Obliczenia urządzeń.
T-W-9Zestalanie odpadów. Wymagania. Mechanizmy. Badania laboratoryjne.
T-W-5Zjawiska na składowiskach odpadów. Komponety zagrożenia ekologicznego. Zagospodarowanie składowisk odpadów. Rekultywacja przy użyciu odpadów. Bilas wodny wysypiska odpadów. Modele systemu gospodarki odpadami.
T-W-7Recykling. Recykling materiałowy i energetyczny. Obciążenie środowiska. Operacje techniczne. Bilans materiałowy i energetyczny recyklingu. Schemat życia materiału opakowaniowego. Porządkowanie rynku recyklingu odpadów opakowaniowych. Podstawowe mozliwości odzysku meteriału z odpadów. Utylizacja opon.
T-W-10Monitoring gospodarki odpadami. Cele i zadania. Elementy monitoringu. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nowoczesne koncepcje gospodarki odpadami. Schematy SIGOP. Schematy organizacji i zarządzania. Schematy odpowiedzialności.
T-W-11Odpady ściekowe. Powstawanie odpadów. Badania fizyko-chemiczne. Urządzenie do przeróbki osadów ściekowych. WKF. Termiczne niszczenie osadów ściekowych. Przeróbka osadów śsciekowych.
T-W-8Utylizacja termiczna odpadów. Decyzje za i przeciw budowy spalarni. Podstawowe metody utylizacji termicznej odpadów. Instalacje termicznego unieszkadliwiania odpadów. Dioksyny i furany. Źródła. Analiza. Ocena toksyczności. Zapobieganie powstawaniu dioksyn. Nowoczesne instalacje.
T-W-2Metody unieszkodliwiania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwienia odpadów. Logistyczny system gospodarki odpadami stałymi. Szczególne zasady gospodarowania niektórymi rodzajami odpadów. Decyzje i odpowiedzialność personalna. Gospodarka odpadami w świetle dyrektyw WE.
T-W-1Statystyka odpadów. Syndrom NIMBY. Podział odpadów według sektorów gospodarki. Dane liczbowe. Ogólne charakterystyki odpadów orzemysłowych, komunalnych oraz osadów ściekowych i uzdatniania wody. Podstawowe pojęcia w gospodarce odpadami. Metody minimalizacji odpadów.
T-W-3Systemy wspomagania decyzji w gospodarce odpadami. Problemy unieszkodłiwiania odpadów. Model decyzyjny. Modele matematyczne oszacowań powstawania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwiania odpadów.
T-W-4Analiza techniczna odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Składowanie odpadów. Zasady przydzielenia odpadów na składowiska. Klasyfikacja składowisk. Zasady i kryteria wyboru lokalizacji składowisk. Obliczenia geometrii składowiska odpadów.
T-W-12Przegląd technik niszczenia odpadów z wybranych procesów fizycznych i chemicznych (fosfogipsy, odpady z rtecią, odpady paleniskowe, z hut żelaza, złomu sprzętu elektrotechnicznego, odpady z metalami ciężkimi, z zakładów mięsnych). Mogilniki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczacej problemów gospodarki odpadami, to jest nie jest wstanie wyjaśnić elmentarnych problemów w trym zakresie.
3,0Student posiada ogólnikową wiedzę odnośnie problemów obejmujacych główne sposoby gospodarki odpadami jak również ograniczona informację odnośnie stronu technicznej realizacji gospodarki odpadami.
3,5Student posiada wiedzę odnośnie głównych sposobów gospodarki odpadami oraz ogólnikowe informacje o elementach problemach technicznych gospodarki odpadami.
4,0Studen posiada wiedzę pozwalająca teoretycznie oceniać efekty rożnych sposobów gospodarki odpadami oraz porównywać ich efektywność.
4,5Student posiada wiedzę pozwalającaana teoretycznai praktyczną ocenę sposobów gospodarki odpadami wraz z możwością dyskusyjnego tworzenia systemów gospodarki odpadami z wybranych konkretnych linii produkcyjnych.
5,0Student posiada wiedzę pozwalająca na swobodne dyskusyjne omawianie sposobów gospodarki odpadami z uwzględnieniewm praktycznej możliwości ich realizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-09_U01Student zapozna się z techniczną stroną utylizacji odpadów oraz podstawowymi wzorami dotyczącymi projektowania wybranych sposobów gospodarki odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
ICHP_2A_U11potrafi weryfikować koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w inżynierii chemicznej i procesowej a w szczególności w zakresie swojej specjalności
ICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Cel przedmiotuC-2Student zapoznanie się z techniczną stronę utylizacji odpadów oraz podstawowymi wzorami dotyczaacymi projektowania wybranych sposobów gospodarki odpadami.
Treści programoweT-P-8Analiza projektu poprawionego (konsultacje indywidualne).
T-P-5Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Omówienie elementów niezbędnych do funkcjonowaniu składowiska odpadów lub liniii technologicznej kompostowni.
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie konfiguracji składowiska odpadów lub obiektów technicznych ciągu kompostowni.
T-P-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne).Obliczenie masy odpadów oraz niezbędnych wskaźników.
T-P-3Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie geometrii składowiska odpadów lub ciągu technologicznego kompostownia.
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.
T-P-1Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu składowiska odpadów lub ciągu procesu kompostowania odpadów. Wybór symulacyjnej (lub z jednostek osiedleńczych) bazy danych.
T-P-6Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie problemów eksploatacji, zaplecza socjalnego oraz zespołu obsługi.
Metody nauczaniaM-2Projekt (Konsultacje, zajęcia audytoryjne).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zalicznie treści tekstowej projektu oraz rysunków z uwzględnieniem wag.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafił zrealizować projektu.
3,0Student potrafił zrealizować projekt. Projekt zawiera wymagane obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy są mało informacyjne.
3,5Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są słabo informacyjne.. W opisie projektu podano wyrywkową informację o urządzeniach i aparatach wykorzystanych do realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadami.
4,0Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są wystarczajaco informacyjne.. W opisie projektu podano wyrywkową informację o technicznych problemach `występujących podczas realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadami.
4,5Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są informacyjne.. W opisie projektu podano zestaw i skrócony opis technicznej strony realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadami.
5,0Student zrealizował projekt. Projekt zawiera niezbędne obliczenia, rysunki i schematy (szkice), opis technicznej strony realizacji projektowanego sposobu gospodarki odpadam oraz zasady i wskazówki podczas hipotetycznej realizacji projektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-09_K01Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student osiagnie ogólną wiedzę w zakresie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia ludzi oraz środowiska naturalnego. Pozna szczególnie zasady zapobiegania powstawania odpadów oraz ich proekologiczne unieszkodliwienie.
C-2Student zapoznanie się z techniczną stronę utylizacji odpadów oraz podstawowymi wzorami dotyczaacymi projektowania wybranych sposobów gospodarki odpadami.
Treści programoweT-W-6Kompostowanie odpadów. Elementy biotechnologii i kinetyki rozkładu substancji. Fazy temperaturowe. Systemy technologioczne kompostowni. Jakość kompostu. Czynniki decydujęce o jakości kompostu. Obliczenia urządzeń.
T-W-9Zestalanie odpadów. Wymagania. Mechanizmy. Badania laboratoryjne.
T-W-5Zjawiska na składowiskach odpadów. Komponety zagrożenia ekologicznego. Zagospodarowanie składowisk odpadów. Rekultywacja przy użyciu odpadów. Bilas wodny wysypiska odpadów. Modele systemu gospodarki odpadami.
T-W-7Recykling. Recykling materiałowy i energetyczny. Obciążenie środowiska. Operacje techniczne. Bilans materiałowy i energetyczny recyklingu. Schemat życia materiału opakowaniowego. Porządkowanie rynku recyklingu odpadów opakowaniowych. Podstawowe mozliwości odzysku meteriału z odpadów. Utylizacja opon.
T-W-10Monitoring gospodarki odpadami. Cele i zadania. Elementy monitoringu. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nowoczesne koncepcje gospodarki odpadami. Schematy SIGOP. Schematy organizacji i zarządzania. Schematy odpowiedzialności.
T-W-11Odpady ściekowe. Powstawanie odpadów. Badania fizyko-chemiczne. Urządzenie do przeróbki osadów ściekowych. WKF. Termiczne niszczenie osadów ściekowych. Przeróbka osadów śsciekowych.
T-W-8Utylizacja termiczna odpadów. Decyzje za i przeciw budowy spalarni. Podstawowe metody utylizacji termicznej odpadów. Instalacje termicznego unieszkadliwiania odpadów. Dioksyny i furany. Źródła. Analiza. Ocena toksyczności. Zapobieganie powstawaniu dioksyn. Nowoczesne instalacje.
T-W-2Metody unieszkodliwiania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwienia odpadów. Logistyczny system gospodarki odpadami stałymi. Szczególne zasady gospodarowania niektórymi rodzajami odpadów. Decyzje i odpowiedzialność personalna. Gospodarka odpadami w świetle dyrektyw WE.
T-W-1Statystyka odpadów. Syndrom NIMBY. Podział odpadów według sektorów gospodarki. Dane liczbowe. Ogólne charakterystyki odpadów orzemysłowych, komunalnych oraz osadów ściekowych i uzdatniania wody. Podstawowe pojęcia w gospodarce odpadami. Metody minimalizacji odpadów.
T-W-3Systemy wspomagania decyzji w gospodarce odpadami. Problemy unieszkodłiwiania odpadów. Model decyzyjny. Modele matematyczne oszacowań powstawania odpadów. Kryteria ocen technologii unieszkodliwiania odpadów.
T-W-4Analiza techniczna odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Składowanie odpadów. Zasady przydzielenia odpadów na składowiska. Klasyfikacja składowisk. Zasady i kryteria wyboru lokalizacji składowisk. Obliczenia geometrii składowiska odpadów.
T-W-12Przegląd technik niszczenia odpadów z wybranych procesów fizycznych i chemicznych (fosfogipsy, odpady z rtecią, odpady paleniskowe, z hut żelaza, złomu sprzętu elektrotechnicznego, odpady z metalami ciężkimi, z zakładów mięsnych). Mogilniki.
T-P-8Analiza projektu poprawionego (konsultacje indywidualne).
T-P-5Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Omówienie elementów niezbędnych do funkcjonowaniu składowiska odpadów lub liniii technologicznej kompostowni.
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie konfiguracji składowiska odpadów lub obiektów technicznych ciągu kompostowni.
T-P-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne).Obliczenie masy odpadów oraz niezbędnych wskaźników.
T-P-3Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie geometrii składowiska odpadów lub ciągu technologicznego kompostownia.
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.
T-P-1Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu składowiska odpadów lub ciągu procesu kompostowania odpadów. Wybór symulacyjnej (lub z jednostek osiedleńczych) bazy danych.
T-P-6Zajęcia audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie problemów eksploatacji, zaplecza socjalnego oraz zespołu obsługi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Projekt (Konsultacje, zajęcia audytoryjne).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie treści tekstowej projektu oraz rysunków z uwzględnieniem wag.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.