Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii i zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekonomii i zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania.
C-2Opanowanie wiedzy w zakresie podstaw ekonomii oraz marketingu i strategii marketingowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie organizacji; typy struktur organizacyjnych; analiza przypadku.3
T-W-2Zarządzanie i jego funkcje.2
T-W-3Role i umiejętności kierownika; analiza przypadku.2
T-W-4Kierowanie, a przywództwo.1
T-W-5Style przewodzenia.2
T-W-6Teorie i modele motywowania; koszty braku motywacji.2
T-W-7Komunikacja w organizacji. Konflikty w organizacji oraz metody ich rozwiązywania.2
T-W-8Zaliczenie pisemne.1
T-W-9Istota koncepcji marketingowej. Marketing mix i jego elementy. Marketing dóbr konsumpcyjnych i marketing dóbr przemysłowych.2
T-W-10Rynek – jego elementy. Segmentacja i typologia strony popytowej rynku. System informacji rynkowej. Analiza rynku. Badania marketingowe. Modele zachowań nabywców. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania działań marketingowych.2
T-W-11Strategia marketingowa firmy. Formułowanie misji przedsiębiorstwa. Rynkowy cykl życia produktu. Asortyment produktów i analiza "portfolio”. Polityka produktu. Przesłanki rozwoju nowych produktów. Polityka cen. Dystrybucja produktów.3
T-W-12Reklama i promocja sprzedaży. Działania promocyjne: istota promocji. Ocena działań marketingowych.2
T-W-13Od marketingu 1.0 do 4.0. Elementy marketingu 4.0.3
T-W-14Elementy strategii przedsiębiorstw. Definiowanie misji przedsiębiorstwa. Różnice pomiędzy decyzjami operacyjnymi a strategicznymi. Modele strategiczne.2
T-W-15Zaliczenie pisemne.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Uczestnictwo w zaliczeniu pisemnym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia28
A-W-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_A02_W01
Student definiuje pojęcie organizacji z uwzględnieniem cech organizacji, więzi organizacyjnych, budowy struktury hierarchicznej; charakteryzuje typy struktur organizacyjnych, wymienia argumenty na rzecz/przeciwko zastosowania danego typu struktury organizacyjnej.
IMiN_1A_W09C-1T-W-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2
IMiN_1A_A02_W02
Student definiuje funkcje zarządzania. Podaje różnicę pomiędzy zarządzaniem, a kierowaniem.
IMiN_1A_W09C-1T-W-2M-2, M-3S-1, S-2
IMiN_1A_A02_W03
Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierowników, dostrzega różnice i podobieństwa pomiędzy kierowaniem a przywództwem, wymienia i charakteryzuje style przewodzenia.
IMiN_1A_W10C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2
IMiN_1A_A02_W04
Wymienia narzędzia motywowania, czynniki motywujące, opisuje wybrane teorie oraz modele motywowania, przewiduje zagrożenia związane z brakiem motywacji.
IMiN_1A_W10C-1T-W-6M-2, M-3S-1, S-2
IMiN_1A_A02_W05
Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji w organizacji. Wskazuje sposoby rozwiązywania konfliktów.
IMiN_1A_W10C-1T-W-7M-2, M-3S-1, S-2
IMiN_1A_A02_W06
Student zna podstawy uwarunkowań ekonomicznych rozwoju nowych produktów, strategii marketingowych, polityki cenowej i dystrybucji produktów
IMiN_1A_W09C-2T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_A02_W01
Student definiuje pojęcie organizacji z uwzględnieniem cech organizacji, więzi organizacyjnych, budowy struktury hierarchicznej; charakteryzuje typy struktur organizacyjnych, wymienia argumenty na rzecz/przeciwko zastosowania danego typu struktury organizacyjnej.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_A02_W02
Student definiuje funkcje zarządzania. Podaje różnicę pomiędzy zarządzaniem, a kierowaniem.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_A02_W03
Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierowników, dostrzega różnice i podobieństwa pomiędzy kierowaniem a przywództwem, wymienia i charakteryzuje style przewodzenia.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_A02_W04
Wymienia narzędzia motywowania, czynniki motywujące, opisuje wybrane teorie oraz modele motywowania, przewiduje zagrożenia związane z brakiem motywacji.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_A02_W05
Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji w organizacji. Wskazuje sposoby rozwiązywania konfliktów.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_A02_W06
Student zna podstawy uwarunkowań ekonomicznych rozwoju nowych produktów, strategii marketingowych, polityki cenowej i dystrybucji produktów
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin, Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Kotler, Philip, Marketing, Rebis, Poznań, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński, Andrzej Krzysztof, Zarządzanie: teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Kotler, Philip, Marketing 4.0: era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
  3. Stoner, James Arthur Finch, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
  4. E. Masłyk-Musiał, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  5. Masłyk-Musiał, Ewa, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  6. Bielski, Marcin, Organizacje : istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2001
  7. Drucker, Peter Ferdinand, Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie organizacji; typy struktur organizacyjnych; analiza przypadku.3
T-W-2Zarządzanie i jego funkcje.2
T-W-3Role i umiejętności kierownika; analiza przypadku.2
T-W-4Kierowanie, a przywództwo.1
T-W-5Style przewodzenia.2
T-W-6Teorie i modele motywowania; koszty braku motywacji.2
T-W-7Komunikacja w organizacji. Konflikty w organizacji oraz metody ich rozwiązywania.2
T-W-8Zaliczenie pisemne.1
T-W-9Istota koncepcji marketingowej. Marketing mix i jego elementy. Marketing dóbr konsumpcyjnych i marketing dóbr przemysłowych.2
T-W-10Rynek – jego elementy. Segmentacja i typologia strony popytowej rynku. System informacji rynkowej. Analiza rynku. Badania marketingowe. Modele zachowań nabywców. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania działań marketingowych.2
T-W-11Strategia marketingowa firmy. Formułowanie misji przedsiębiorstwa. Rynkowy cykl życia produktu. Asortyment produktów i analiza "portfolio”. Polityka produktu. Przesłanki rozwoju nowych produktów. Polityka cen. Dystrybucja produktów.3
T-W-12Reklama i promocja sprzedaży. Działania promocyjne: istota promocji. Ocena działań marketingowych.2
T-W-13Od marketingu 1.0 do 4.0. Elementy marketingu 4.0.3
T-W-14Elementy strategii przedsiębiorstw. Definiowanie misji przedsiębiorstwa. Różnice pomiędzy decyzjami operacyjnymi a strategicznymi. Modele strategiczne.2
T-W-15Zaliczenie pisemne.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Uczestnictwo w zaliczeniu pisemnym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia28
A-W-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_A02_W01Student definiuje pojęcie organizacji z uwzględnieniem cech organizacji, więzi organizacyjnych, budowy struktury hierarchicznej; charakteryzuje typy struktur organizacyjnych, wymienia argumenty na rzecz/przeciwko zastosowania danego typu struktury organizacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W09Absolwent zna i rozumie podstawowe problemy współczesnej cywilizacji oraz ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań zawodowych związanych z inżynierią materiałów i nanomateriałów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz informacji naukowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania.
Treści programoweT-W-1Pojęcie organizacji; typy struktur organizacyjnych; analiza przypadku.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_A02_W02Student definiuje funkcje zarządzania. Podaje różnicę pomiędzy zarządzaniem, a kierowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W09Absolwent zna i rozumie podstawowe problemy współczesnej cywilizacji oraz ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań zawodowych związanych z inżynierią materiałów i nanomateriałów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz informacji naukowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania.
Treści programoweT-W-2Zarządzanie i jego funkcje.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_A02_W03Student wymienia i charakteryzuje role oraz umiejętności kierowników, dostrzega różnice i podobieństwa pomiędzy kierowaniem a przywództwem, wymienia i charakteryzuje style przewodzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W10Absolwent zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania.
Treści programoweT-W-3Role i umiejętności kierownika; analiza przypadku.
T-W-4Kierowanie, a przywództwo.
T-W-5Style przewodzenia.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_A02_W04Wymienia narzędzia motywowania, czynniki motywujące, opisuje wybrane teorie oraz modele motywowania, przewiduje zagrożenia związane z brakiem motywacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W10Absolwent zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania.
Treści programoweT-W-6Teorie i modele motywowania; koszty braku motywacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_A02_W05Student wyjaśnia znaczenie efektywnej komunikacji w organizacji. Wskazuje sposoby rozwiązywania konfliktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W10Absolwent zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania.
Treści programoweT-W-7Komunikacja w organizacji. Konflikty w organizacji oraz metody ich rozwiązywania.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_A02_W06Student zna podstawy uwarunkowań ekonomicznych rozwoju nowych produktów, strategii marketingowych, polityki cenowej i dystrybucji produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W09Absolwent zna i rozumie podstawowe problemy współczesnej cywilizacji oraz ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań zawodowych związanych z inżynierią materiałów i nanomateriałów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz informacji naukowej
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy w zakresie podstaw ekonomii oraz marketingu i strategii marketingowych.
Treści programoweT-W-9Istota koncepcji marketingowej. Marketing mix i jego elementy. Marketing dóbr konsumpcyjnych i marketing dóbr przemysłowych.
T-W-10Rynek – jego elementy. Segmentacja i typologia strony popytowej rynku. System informacji rynkowej. Analiza rynku. Badania marketingowe. Modele zachowań nabywców. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania działań marketingowych.
T-W-11Strategia marketingowa firmy. Formułowanie misji przedsiębiorstwa. Rynkowy cykl życia produktu. Asortyment produktów i analiza "portfolio”. Polityka produktu. Przesłanki rozwoju nowych produktów. Polityka cen. Dystrybucja produktów.
T-W-12Reklama i promocja sprzedaży. Działania promocyjne: istota promocji. Ocena działań marketingowych.
T-W-13Od marketingu 1.0 do 4.0. Elementy marketingu 4.0.
T-W-14Elementy strategii przedsiębiorstw. Definiowanie misji przedsiębiorstwa. Różnice pomiędzy decyzjami operacyjnymi a strategicznymi. Modele strategiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym
3,5
4,0
4,5
5,0