Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria bioprocesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bioprocesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja biotechnologii i inżynierii bioprocesowej. Rozwój dziedzin.2
T-W-2Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii4
T-W-3Enzymy: budowa oraz kinetyka reakcji4
T-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne2
T-W-5Opis i analiza reaktora okresowego3
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)5
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego2
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)4
T-W-9Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’)4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do ezgaminu15
A-W-3Egzamin2
A-W-4Praca własna (rozwiązywanie zagadnień, studiowanie literatury)13
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C17_W01
Absolwent zna i rozumie w podstawy analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
IMiN_1A_W01C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2
IMiN_1A_C17_W02
Absolwent zna i rozumie podział organizmów oraz podstawowe szkalki metaboliczne
IMiN_1A_W03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1S-1, S-2
IMiN_1A_C17_W03
Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny bioprocesów/bioreaktorów
IMiN_1A_W04C-1T-W-8, T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C17_U01
Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości wybranych mikroorganizmów
IMiN_1A_U07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1, S-2
IMiN_1A_C17_U02
Absolwent potrafi zaplanować i ocenić bioprocesy okresowe, ciągłe, oraz pół-ciągle.
IMiN_1A_U08C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C17_W01
Absolwent zna i rozumie w podstawy analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
2,0
3,0Absolwent zna i rozumie w podstawy analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_C17_W02
Absolwent zna i rozumie podział organizmów oraz podstawowe szkalki metaboliczne
2,0
3,0Absolwent zna i rozumie podział organizmów oraz podstawowe szkalki metaboliczne
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_C17_W03
Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny bioprocesów/bioreaktorów
2,0
3,0Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C17_U01
Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości wybranych mikroorganizmów
2,0
3,0Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości wybranych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_C17_U02
Absolwent potrafi zaplanować i ocenić bioprocesy okresowe, ciągłe, oraz pół-ciągle.
2,0
3,0Absolwent potrafi zaplanować i ocenić bioprocesy okresowe, ciągłe, oraz pół-ciągle.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Ledakowicz, Inżynieria Biochemiczna, WNT, Warszawa, 2012, https://libra.ibuk.pl/book/139338

Literatura dodatkowa

  1. L. Shuler, F. Kargi, Bioprocess engineering. Basic Concepts, PTR Prentice Hall, New Jersey, 2002, 2
  2. Colin Ratledge, Bjorn Kristiansen, Podstawy Biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011, https://libra.ibuk.pl/book/38651

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja biotechnologii i inżynierii bioprocesowej. Rozwój dziedzin.2
T-W-2Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii4
T-W-3Enzymy: budowa oraz kinetyka reakcji4
T-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne2
T-W-5Opis i analiza reaktora okresowego3
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)5
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego2
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)4
T-W-9Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’)4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do ezgaminu15
A-W-3Egzamin2
A-W-4Praca własna (rozwiązywanie zagadnień, studiowanie literatury)13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C17_W01Absolwent zna i rozumie w podstawy analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: elementów logiki, elementów algebry i algebry liniowej, statystyki matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach i procesach technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-3Enzymy: budowa oraz kinetyka reakcji
T-W-5Opis i analiza reaktora okresowego
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent zna i rozumie w podstawy analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: kinetyki enzymatycznej, wzrostu organizmów, oraz operowania bioreaktorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C17_W02Absolwent zna i rozumie podział organizmów oraz podstawowe szkalki metaboliczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-2Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii
T-W-1Definicja biotechnologii i inżynierii bioprocesowej. Rozwój dziedzin.
T-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent zna i rozumie podział organizmów oraz podstawowe szkalki metaboliczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C17_W03Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny bioprocesów/bioreaktorów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W04Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i nanomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)
T-W-9Wydzielanie i oczyszczanie produktów (‘down-stream processing’)
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i nanomateriałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C17_U01Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości wybranych mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U07Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości materiałów i nanomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-2Podstawy biologii dla inżyniera: podział/taksonomia oraz budowa organizmów, Centralny Dogmat Biologii
T-W-4Podstawowe szlaki metaboliczne
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości wybranych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C17_U02Absolwent potrafi zaplanować i ocenić bioprocesy okresowe, ciągłe, oraz pół-ciągle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U08Absolwent potrafi zaplanować i zrealizować procesy wytwarzania wybranych materiałów i nanomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-5Opis i analiza reaktora okresowego
T-W-6Opis i analiza reaktora ciągłego (bilansy masy)
T-W-7Opis i analiza reaktora pół-ciągłego
T-W-8Aspekty praktyczne w prowadzeniu bioreaktorów (’scale-up’, sterylizacja, immobilizacja)
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Absolwent potrafi zaplanować i ocenić bioprocesy okresowe, ciągłe, oraz pół-ciągle.
3,5
4,0
4,5
5,0