Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do biologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do biologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biologia na poziomie szkoły ponadpodstawowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmów oraz integrowanie wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących na różnych poziomach organizacji życia. |
C-2 | Zapoznanie studentów z sposobami planowania doświaczeń biologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie doświadczeń biologicznych | 2 |
T-L-2 | Sposoby badania zmienności organizmów | 2 |
T-L-3 | Prawa dziedziczenia (I i II prawo Mendla) | 2 |
T-L-4 | Mapowanie chromosomów. | 2 |
T-L-5 | Wprowadzenie do genetyki populacyjnej | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja życia. Cechy życia. | 1 |
T-W-2 | Poziom molekularny życia (komórka, struktury komórkowe: prokariotyczne i eukariotyczne, wirusy) | 2 |
T-W-3 | Podstawowe procesy związane z komórką (cykl komórkowy, mitoza, mejoza, apoptoza, oogeneza i spermatogeneza | 2 |
T-W-4 | Struktura materiału genetycznego (replikacja, transkrypcja, translacja i sposoby regulacji ekspresji genów; podstawy biologii molekularnej | 2 |
T-W-5 | Poziom organizmalny (pojęcia: tkanki, narządy, organy, układy narządów, systemy, organizm) | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przegląd literatury przedmiotu i przygotowanie raportów | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Pogłebianie wiedzy na podstawie indywidualnej pracy z wykorzystaniem literatury naukowej | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia testowego | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podająca: wykład z prezentacją mulitedialną |
M-2 | Metody problemowe: dyskusja problemowa |
M-3 | Metoda praktyczna: pokazy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena raportów indywidualnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_U02_W01 Charakteryzuje budowę oraganizmów żywych. Wskazuje zróżnicowanie funkcjonalne organizmów na poszczególnych poziomach organizacji. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_U02_U01 Posługuje się prostymi metodami matematycznymi stosowanymi w biologii. Stosuje opis matematyczny zjawisk przyrodniczych | — | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
IwM_1A_U02_U02 Stosuje podstawowe metody statystyczne do analizy danych | — | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_U02_K01 Wykazuje gotowość wykorzystania języka naukowego w podejmowanych dyskusjach ze specjalistami z dziedzin pokrewnych | — | — | — | C-1 | T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-W-3, T-W-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_U02_W01 Charakteryzuje budowę oraganizmów żywych. Wskazuje zróżnicowanie funkcjonalne organizmów na poszczególnych poziomach organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać podstawowe cechy organizmu żywego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_U02_U01 Posługuje się prostymi metodami matematycznymi stosowanymi w biologii. Stosuje opis matematyczny zjawisk przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaplanować doświadczenie jednoczynnikowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IwM_1A_U02_U02 Stosuje podstawowe metody statystyczne do analizy danych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafii posługiwać się testem t-Studenta | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_U02_K01 Wykazuje gotowość wykorzystania języka naukowego w podejmowanych dyskusjach ze specjalistami z dziedzin pokrewnych | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się językiem naukowym w opisie podstawowych procesów na poziomie komórki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jackson Cain Minorsky Reece Urry Wasserman, Biologia Campbella, REBIS, Warszawa, 2020
- Jóźwiak Jarosław, Biologia komórki. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Edra Urban & Partner, 2020
- Jarygin Włodzimierz N., Biologia Podręcznik dla studentów kierunków medycznych, PZWL, Warszawa, 2003
- ZABŁOCKA-GODLEWSKA E., Biologia dla studentów uczelni technicznychv, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011, 1
Literatura dodatkowa
- Sienific Reports (Open Access Journal), 2021