Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Biomechanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomechanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Ignaczak <Wojciech.Ignaczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,20,60zaliczenie
wykładyW3 15 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mechaniki ciała stałego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań materiałów, wykorzystywanych w medycynie regeneracyjnej i ortopedii, pod kątem ich właściwości mechanicznych.
C-2Poznananie podstawowych modeli przenoszenia naprężeń w materiałach.
C-3Zapoznanie studenta z wymaganiami mechanicznymi stawianymi materiałom stosowanym w medycynie.
C-4Zapoznanie studenta z zagadnieniami obliczeniowymi dotyczącymi analizowania i interpretacji wyników badań mechanicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Przygotowanie materiałów do badań mechanicznych z wykorzystaniem technik przetwórczych wytłaczania, wtrysku i termoformowania4
T-L-3Wstęp do mechaniki ciała stałego oraz ocena podstawowych parametrów mechanicznych biomateriałów w próbie quasi-statycznego rozciągania, zginania i ściskania5
T-L-4Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. I Próby kontrolne i test degradacji5
T-L-5Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. I Badanie5
T-L-6Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. II Ocena parametrów mechanicznych po badanach zmęczeniowych.5
T-L-7Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. II Badania materiałów po testach degradacji.5
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do mechaniki ośrodków ciągłych2
T-W-2Lepkosprężystość i modele fenomenologiczne3
T-W-3Budowa i właściwości mechaniczne tkanek miękkich3
T-W-4Budowa i właściwości mechaniczne tkanek twardych3
T-W-5Budowa i właściwości mechaniczne tkanek mięśniowych3
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowywanie się studenta do zaliczenia5
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia labooratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z przegiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Wejściówka przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, obliczenia matematyczne
S-5Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B16_W01
Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące mechaniki ciała stałego, potrafi przewidywać rozkład naprężeń mechanicznych w obrębie obciążanych materiałów i rozumie wpływ sposobu ich przenoszenia w obrębie elementów ruchomych.
IwM_1A_W01, IwM_1A_W06, IwM_1A_W02C-1, C-3, C-2, C-4T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-1, S-3, S-4, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B16_U01
Przygotowuje metodę pomiarową oraz dobiera warunki pomiaru pozwalające w sposób powtarzalny wyznaczyć profil mechaniczny różnych materiałów.
IwM_1A_U01, IwM_1A_U02, IwM_1A_U07, IwM_1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-5, S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B16_K01
Angażuje się w pracę w zespole badawczym, w odpowiedzialny sposób zarządza i wykorzystuje sprzęt laboratoryjny, w sposób rzetelny wykonuje powierzone mu zadania.
IwM_1A_K01, IwM_1A_K02, IwM_1A_K04C-3, C-2, C-1, C-4T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-2, S-4, S-1, S-5, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B16_W01
Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące mechaniki ciała stałego, potrafi przewidywać rozkład naprężeń mechanicznych w obrębie obciążanych materiałów i rozumie wpływ sposobu ich przenoszenia w obrębie elementów ruchomych.
2,0Student nie rozumie treści przedmiotu, mylnie stosuje pojęcia z zakresu biomechaniki, nie potrafi w sposób logiczny wyjaśniać problemów.
3,0Student wykazuje częściowe zrozumienie treści przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu biomechaniki, miejscami popełnia błędy logiczne podczas wyjasniania problemów.
3,5
4,0Student wykazuje zrozumienie treści przedmiotu w stopniu znaczącym, potrafi posługiwać się większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, błędy logiczne podczas wyjasniania problemów zdarzają się sporadycznie.
4,5
5,0Student rozumie treść przedmiotu, potrafi posługiwać się zdecydowaną większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, nie popełnia błędów logicznych podczas wyjasniania problemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B16_U01
Przygotowuje metodę pomiarową oraz dobiera warunki pomiaru pozwalające w sposób powtarzalny wyznaczyć profil mechaniczny różnych materiałów.
2,0Student nie rozumie treści przedmiotu, mylnie stosuje pojęcia z zakresu biomechaniki, nie potrafi w sposób logiczny wyjaśniać problemów, nie potrafi zastosować narzędzi matematycznych do obliczania nawet najprostszych zależności fizycznych.
3,0Student wykazuje częściowe zrozumienie treści przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu biomechaniki, miejscami popełnia błędy logiczne podczas wyjasniania problemów, potrafi obliczyć tylko podstaowowe zależności fizyczne.
3,5
4,0Student wykazuje zrozumienie treści przedmiotu w stopniu znaczącym, potrafi posługiwać się większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, błędy logiczne podczas wyjasniania problemów i zdarzają się sporadycznie, zadania obliczeniowe nie sprawiają mu większych problemów.
4,5
5,0Student rozumie treść przedmiotu, potrafi posługiwać się zdecydowaną większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, nie popełnia błędów logicznych podczas wyjasniania problemów, biegle posługuje się aparatem matematycznym podczas wyznaczania parametrów mechanicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B16_K01
Angażuje się w pracę w zespole badawczym, w odpowiedzialny sposób zarządza i wykorzystuje sprzęt laboratoryjny, w sposób rzetelny wykonuje powierzone mu zadania.
2,0Student nie angażuje się w pracę zespołu, nie potrafi wykorzystać zaplecza aparaturowego do rozwiązywania najprostszych problemów dotytczących mechaniki ciała stałego.
3,0Student angażuje się w pracę zespołu w sposób zadowalający, do poprawnego wykorzystania zaplecza aparaturowego, do rozwiązywania problemów dotytczących mechaniki ciała stałego, potrzebuje jednak pomocy prowadzącego.
3,5
4,0Student jest zaaangażowany w pracę zespołu nad rozwiązywaniem problemów dotyczących mechaniki ciała stałego w sposób znaczący. Powierzone zadania wykonuje samodzielnie, błędy i trudności w pracy pojawiają się sporadycznie.
4,5
5,0Student jest zaaangażowany w pracę zespołu nad rozwiązywaniem problemów dotyczących mechaniki ciała stałego w sposób znaczący. Powierzone zadania wykonuje samodzielnie rzetelnie, sprawnie, bez żadnych zastrzeżeń.

Literatura podstawowa

  1. Będziński R., Biomechanika, Oficyna wydawnicza Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-89687-61-6
  2. Mrozowski J., Awracjewicz J., Podstawy biomechaniki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, ISBN 83-7283-116-5
  3. Będziński R., Biomechanika inżynierska. Wybrane zagadnienia., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997, ISBN 83-7085-240-8

Literatura dodatkowa

  1. Tejszerska D., Świtoński A., Gzik M., Biomechanika narządu ruchu człowieka, Instytut Technologi Eksploatacji, Radom-Gliwice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Przygotowanie materiałów do badań mechanicznych z wykorzystaniem technik przetwórczych wytłaczania, wtrysku i termoformowania4
T-L-3Wstęp do mechaniki ciała stałego oraz ocena podstawowych parametrów mechanicznych biomateriałów w próbie quasi-statycznego rozciągania, zginania i ściskania5
T-L-4Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. I Próby kontrolne i test degradacji5
T-L-5Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. I Badanie5
T-L-6Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. II Ocena parametrów mechanicznych po badanach zmęczeniowych.5
T-L-7Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. II Badania materiałów po testach degradacji.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do mechaniki ośrodków ciągłych2
T-W-2Lepkosprężystość i modele fenomenologiczne3
T-W-3Budowa i właściwości mechaniczne tkanek miękkich3
T-W-4Budowa i właściwości mechaniczne tkanek twardych3
T-W-5Budowa i właściwości mechaniczne tkanek mięśniowych3
T-W-6Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowywanie się studenta do zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B16_W01Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące mechaniki ciała stałego, potrafi przewidywać rozkład naprężeń mechanicznych w obrębie obciążanych materiałów i rozumie wpływ sposobu ich przenoszenia w obrębie elementów ruchomych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: elementów logiki, elementów algebry i algebry liniowej, statystyki matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych
IwM_1A_W06Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości surowców, materiałów i biomateriałów wykorzystywanych w przemyśle medycznym
IwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań materiałów, wykorzystywanych w medycynie regeneracyjnej i ortopedii, pod kątem ich właściwości mechanicznych.
C-3Zapoznanie studenta z wymaganiami mechanicznymi stawianymi materiałom stosowanym w medycynie.
C-2Poznananie podstawowych modeli przenoszenia naprężeń w materiałach.
C-4Zapoznanie studenta z zagadnieniami obliczeniowymi dotyczącymi analizowania i interpretacji wyników badań mechanicznych.
Treści programoweT-L-4Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. I Próby kontrolne i test degradacji
T-L-7Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. II Badania materiałów po testach degradacji.
T-L-3Wstęp do mechaniki ciała stałego oraz ocena podstawowych parametrów mechanicznych biomateriałów w próbie quasi-statycznego rozciągania, zginania i ściskania
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-2Przygotowanie materiałów do badań mechanicznych z wykorzystaniem technik przetwórczych wytłaczania, wtrysku i termoformowania
T-L-6Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. II Ocena parametrów mechanicznych po badanach zmęczeniowych.
T-L-5Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. I Badanie
T-W-1Wprowadzenie do mechaniki ośrodków ciągłych
T-W-2Lepkosprężystość i modele fenomenologiczne
T-W-4Budowa i właściwości mechaniczne tkanek twardych
T-W-3Budowa i właściwości mechaniczne tkanek miękkich
T-W-5Budowa i właściwości mechaniczne tkanek mięśniowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia labooratoryjne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-3Ocena formująca: Wejściówka przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, obliczenia matematyczne
S-5Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z przegiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie treści przedmiotu, mylnie stosuje pojęcia z zakresu biomechaniki, nie potrafi w sposób logiczny wyjaśniać problemów.
3,0Student wykazuje częściowe zrozumienie treści przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu biomechaniki, miejscami popełnia błędy logiczne podczas wyjasniania problemów.
3,5
4,0Student wykazuje zrozumienie treści przedmiotu w stopniu znaczącym, potrafi posługiwać się większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, błędy logiczne podczas wyjasniania problemów zdarzają się sporadycznie.
4,5
5,0Student rozumie treść przedmiotu, potrafi posługiwać się zdecydowaną większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, nie popełnia błędów logicznych podczas wyjasniania problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B16_U01Przygotowuje metodę pomiarową oraz dobiera warunki pomiaru pozwalające w sposób powtarzalny wyznaczyć profil mechaniczny różnych materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią w medycynie – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
IwM_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień inżynierskich i technicznych
IwM_1A_U07Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować materiały/biomateriały oraz określić ich podstawowe właściwości
IwM_1A_U08Absolwent potrafi zaplanować i zrealizować procesy wytwarzania wybranych materiałów i biomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami badań materiałów, wykorzystywanych w medycynie regeneracyjnej i ortopedii, pod kątem ich właściwości mechanicznych.
C-2Poznananie podstawowych modeli przenoszenia naprężeń w materiałach.
C-3Zapoznanie studenta z wymaganiami mechanicznymi stawianymi materiałom stosowanym w medycynie.
C-4Zapoznanie studenta z zagadnieniami obliczeniowymi dotyczącymi analizowania i interpretacji wyników badań mechanicznych.
Treści programoweT-L-6Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. II Ocena parametrów mechanicznych po badanach zmęczeniowych.
T-L-5Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. I Badanie
T-L-7Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. II Badania materiałów po testach degradacji.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-4Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. I Próby kontrolne i test degradacji
T-L-2Przygotowanie materiałów do badań mechanicznych z wykorzystaniem technik przetwórczych wytłaczania, wtrysku i termoformowania
T-L-3Wstęp do mechaniki ciała stałego oraz ocena podstawowych parametrów mechanicznych biomateriałów w próbie quasi-statycznego rozciągania, zginania i ściskania
T-W-2Lepkosprężystość i modele fenomenologiczne
T-W-1Wprowadzenie do mechaniki ośrodków ciągłych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia labooratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, obliczenia matematyczne
S-3Ocena formująca: Wejściówka przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z przegiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie treści przedmiotu, mylnie stosuje pojęcia z zakresu biomechaniki, nie potrafi w sposób logiczny wyjaśniać problemów, nie potrafi zastosować narzędzi matematycznych do obliczania nawet najprostszych zależności fizycznych.
3,0Student wykazuje częściowe zrozumienie treści przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu biomechaniki, miejscami popełnia błędy logiczne podczas wyjasniania problemów, potrafi obliczyć tylko podstaowowe zależności fizyczne.
3,5
4,0Student wykazuje zrozumienie treści przedmiotu w stopniu znaczącym, potrafi posługiwać się większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, błędy logiczne podczas wyjasniania problemów i zdarzają się sporadycznie, zadania obliczeniowe nie sprawiają mu większych problemów.
4,5
5,0Student rozumie treść przedmiotu, potrafi posługiwać się zdecydowaną większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, nie popełnia błędów logicznych podczas wyjasniania problemów, biegle posługuje się aparatem matematycznym podczas wyznaczania parametrów mechanicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B16_K01Angażuje się w pracę w zespole badawczym, w odpowiedzialny sposób zarządza i wykorzystuje sprzęt laboratoryjny, w sposób rzetelny wykonuje powierzone mu zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K01Absolwent potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści
IwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
IwM_1A_K04Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: − przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, − dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z wymaganiami mechanicznymi stawianymi materiałom stosowanym w medycynie.
C-2Poznananie podstawowych modeli przenoszenia naprężeń w materiałach.
C-1Zapoznanie studenta z metodami badań materiałów, wykorzystywanych w medycynie regeneracyjnej i ortopedii, pod kątem ich właściwości mechanicznych.
C-4Zapoznanie studenta z zagadnieniami obliczeniowymi dotyczącymi analizowania i interpretacji wyników badań mechanicznych.
Treści programoweT-L-7Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. II Badania materiałów po testach degradacji.
T-L-6Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. II Ocena parametrów mechanicznych po badanach zmęczeniowych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-2Przygotowanie materiałów do badań mechanicznych z wykorzystaniem technik przetwórczych wytłaczania, wtrysku i termoformowania
T-L-3Wstęp do mechaniki ciała stałego oraz ocena podstawowych parametrów mechanicznych biomateriałów w próbie quasi-statycznego rozciągania, zginania i ściskania
T-L-4Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. I Próby kontrolne i test degradacji
T-L-5Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. I Badanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia labooratoryjne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z przegiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, obliczenia matematyczne
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
S-5Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Wejściówka przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie angażuje się w pracę zespołu, nie potrafi wykorzystać zaplecza aparaturowego do rozwiązywania najprostszych problemów dotytczących mechaniki ciała stałego.
3,0Student angażuje się w pracę zespołu w sposób zadowalający, do poprawnego wykorzystania zaplecza aparaturowego, do rozwiązywania problemów dotytczących mechaniki ciała stałego, potrzebuje jednak pomocy prowadzącego.
3,5
4,0Student jest zaaangażowany w pracę zespołu nad rozwiązywaniem problemów dotyczących mechaniki ciała stałego w sposób znaczący. Powierzone zadania wykonuje samodzielnie, błędy i trudności w pracy pojawiają się sporadycznie.
4,5
5,0Student jest zaaangażowany w pracę zespołu nad rozwiązywaniem problemów dotyczących mechaniki ciała stałego w sposób znaczący. Powierzone zadania wykonuje samodzielnie rzetelnie, sprawnie, bez żadnych zastrzeżeń.