Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Biomechanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomechanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Ignaczak <Wojciech.Ignaczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mechaniki ciała stałego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami badań materiałów, wykorzystywanych w medycynie regeneracyjnej i ortopedii, pod kątem ich właściwości mechanicznych. |
C-2 | Poznananie podstawowych modeli przenoszenia naprężeń w materiałach. |
C-3 | Zapoznanie studenta z wymaganiami mechanicznymi stawianymi materiałom stosowanym w medycynie. |
C-4 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami obliczeniowymi dotyczącymi analizowania i interpretacji wyników badań mechanicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie materiałów do badań mechanicznych z wykorzystaniem technik przetwórczych wytłaczania, wtrysku i termoformowania | 4 |
T-L-3 | Wstęp do mechaniki ciała stałego oraz ocena podstawowych parametrów mechanicznych biomateriałów w próbie quasi-statycznego rozciągania, zginania i ściskania | 5 |
T-L-4 | Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. I Próby kontrolne i test degradacji | 5 |
T-L-5 | Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. I Badanie | 5 |
T-L-6 | Badania zmęczeniowe elastomerów termoplastycznych o potencjalnym zastosowaniu w implantach stawowych metodą SILT i SLT. Cz. II Ocena parametrów mechanicznych po badanach zmęczeniowych. | 5 |
T-L-7 | Wpływ warunków kontrolowanej degradacji enzymatycznej na właściwości mechaniczne biodegradowalnych poliestrów. Cz. II Badania materiałów po testach degradacji. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do mechaniki ośrodków ciągłych | 2 |
T-W-2 | Lepkosprężystość i modele fenomenologiczne | 3 |
T-W-3 | Budowa i właściwości mechaniczne tkanek miękkich | 3 |
T-W-4 | Budowa i właściwości mechaniczne tkanek twardych | 3 |
T-W-5 | Budowa i właściwości mechaniczne tkanek mięśniowych | 3 |
T-W-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowywanie się studenta do zaliczenia | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia labooratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z przegiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Wejściówka przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Pytania otwarte, zadania problemowe, obliczenia matematyczne |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B16_W01 Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące mechaniki ciała stałego, potrafi przewidywać rozkład naprężeń mechanicznych w obrębie obciążanych materiałów i rozumie wpływ sposobu ich przenoszenia w obrębie elementów ruchomych. | IwM_1A_W01, IwM_1A_W06, IwM_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4, S-5, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B16_U01 Przygotowuje metodę pomiarową oraz dobiera warunki pomiaru pozwalające w sposób powtarzalny wyznaczyć profil mechaniczny różnych materiałów. | IwM_1A_U01, IwM_1A_U02, IwM_1A_U07, IwM_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-5, S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B16_K01 Angażuje się w pracę w zespole badawczym, w odpowiedzialny sposób zarządza i wykorzystuje sprzęt laboratoryjny, w sposób rzetelny wykonuje powierzone mu zadania. | IwM_1A_K01, IwM_1A_K02, IwM_1A_K04 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-1, S-5, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B16_W01 Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące mechaniki ciała stałego, potrafi przewidywać rozkład naprężeń mechanicznych w obrębie obciążanych materiałów i rozumie wpływ sposobu ich przenoszenia w obrębie elementów ruchomych. | 2,0 | Student nie rozumie treści przedmiotu, mylnie stosuje pojęcia z zakresu biomechaniki, nie potrafi w sposób logiczny wyjaśniać problemów. |
3,0 | Student wykazuje częściowe zrozumienie treści przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu biomechaniki, miejscami popełnia błędy logiczne podczas wyjasniania problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | Student wykazuje zrozumienie treści przedmiotu w stopniu znaczącym, potrafi posługiwać się większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, błędy logiczne podczas wyjasniania problemów zdarzają się sporadycznie. | |
4,5 | ||
5,0 | Student rozumie treść przedmiotu, potrafi posługiwać się zdecydowaną większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, nie popełnia błędów logicznych podczas wyjasniania problemów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B16_U01 Przygotowuje metodę pomiarową oraz dobiera warunki pomiaru pozwalające w sposób powtarzalny wyznaczyć profil mechaniczny różnych materiałów. | 2,0 | Student nie rozumie treści przedmiotu, mylnie stosuje pojęcia z zakresu biomechaniki, nie potrafi w sposób logiczny wyjaśniać problemów, nie potrafi zastosować narzędzi matematycznych do obliczania nawet najprostszych zależności fizycznych. |
3,0 | Student wykazuje częściowe zrozumienie treści przedmiotu, potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu biomechaniki, miejscami popełnia błędy logiczne podczas wyjasniania problemów, potrafi obliczyć tylko podstaowowe zależności fizyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | Student wykazuje zrozumienie treści przedmiotu w stopniu znaczącym, potrafi posługiwać się większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, błędy logiczne podczas wyjasniania problemów i zdarzają się sporadycznie, zadania obliczeniowe nie sprawiają mu większych problemów. | |
4,5 | ||
5,0 | Student rozumie treść przedmiotu, potrafi posługiwać się zdecydowaną większością pojęć z zakresu biomechaniki w sposób biegły, nie popełnia błędów logicznych podczas wyjasniania problemów, biegle posługuje się aparatem matematycznym podczas wyznaczania parametrów mechanicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B16_K01 Angażuje się w pracę w zespole badawczym, w odpowiedzialny sposób zarządza i wykorzystuje sprzęt laboratoryjny, w sposób rzetelny wykonuje powierzone mu zadania. | 2,0 | Student nie angażuje się w pracę zespołu, nie potrafi wykorzystać zaplecza aparaturowego do rozwiązywania najprostszych problemów dotytczących mechaniki ciała stałego. |
3,0 | Student angażuje się w pracę zespołu w sposób zadowalający, do poprawnego wykorzystania zaplecza aparaturowego, do rozwiązywania problemów dotytczących mechaniki ciała stałego, potrzebuje jednak pomocy prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | Student jest zaaangażowany w pracę zespołu nad rozwiązywaniem problemów dotyczących mechaniki ciała stałego w sposób znaczący. Powierzone zadania wykonuje samodzielnie, błędy i trudności w pracy pojawiają się sporadycznie. | |
4,5 | ||
5,0 | Student jest zaaangażowany w pracę zespołu nad rozwiązywaniem problemów dotyczących mechaniki ciała stałego w sposób znaczący. Powierzone zadania wykonuje samodzielnie rzetelnie, sprawnie, bez żadnych zastrzeżeń. |
Literatura podstawowa
- Będziński R., Biomechanika, Oficyna wydawnicza Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-89687-61-6
- Mrozowski J., Awracjewicz J., Podstawy biomechaniki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004, ISBN 83-7283-116-5
- Będziński R., Biomechanika inżynierska. Wybrane zagadnienia., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997, ISBN 83-7085-240-8
Literatura dodatkowa
- Tejszerska D., Świtoński A., Gzik M., Biomechanika narządu ruchu człowieka, Instytut Technologi Eksploatacji, Radom-Gliwice, 2011