Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Biomateriały: Wyroby medyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomateriały: Wyroby medyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,50,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z wyrobami medycznymi
C-2Zapoznanie studentów z głównymi kategoriami materiałów stosowanych do wytwarzania wyrobów medycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu doboru biomateriału do wyrobu oraz zastosowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie plastra do leczenia ran na skórze z wykorzystaniem terpenów pochodzenia naturalnego5
T-L-2Otrzymywanie mezoporowatej krzemionki do zastosowań w medycynie5
T-L-3Ferrosan Medical Devices (systemy hemostatyczne i do biopsii)5
T-L-4Demant (aparaty i implanty słuchowe)5
T-L-5Wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej10
30
wykłady
T-W-1Kategoryzacja wyrobów medycznych, ścieżka do rynku2
T-W-2Produkcja i rynek wyrobów medycznych: produkcja, sterylizacja, opakowania3
T-W-3Biomateriały do zastosowań w medycynie: metaliczne, ceramiczne i kompozytowe – właściwości, otrzymywanie i integracja z tkankami7
T-W-4Przykład: Szkła kontaktowe3
T-W-5Jednorazowe wyroby polimerowe: rękawiczki, wenflony, strzykawki, etc.2
T-W-6Materiały krzemionkowe stosowane do odbudowy struktur kostnych, tkanek i narządów, do leczenia ran, jako systemy dostarczania leków i genów, a także jako biosensory i biomarkery3
T-W-7Cewniki, instrumenty laparoskopowe, wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań15
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń12
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturą15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje2
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenia z ćw. laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-4Ocena formująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B21-2_W01
Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych
IwM_1A_W03, IwM_1A_W04, IwM_1A_W13C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B21-2_U01
Oenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą.
IwM_1A_U01, IwM_1A_U03, IwM_1A_U14C-2, C-1T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-2S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B21-2_K01
Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych.
IwM_1A_K02C-1, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-7, T-W-2, T-L-5, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B21-2_W01
Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych
2,0
3,0Student wymienia i objaśnia niektóre pojęcia związane z zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B21-2_U01
Oenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą.
2,0
3,0Student w najprostszy sposób ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B21-2_K01
Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych.
2,0
3,0Student wykazuje minimalną aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się źródłami zewnętrznymi w trakcie zajęć i przygotowania sprawozdań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red: Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak, Tom 4. Biomateriały, EXIT, Warszawa, 2016, ISBN 978-83-7837-054-3

Literatura dodatkowa

  1. B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie plastra do leczenia ran na skórze z wykorzystaniem terpenów pochodzenia naturalnego5
T-L-2Otrzymywanie mezoporowatej krzemionki do zastosowań w medycynie5
T-L-3Ferrosan Medical Devices (systemy hemostatyczne i do biopsii)5
T-L-4Demant (aparaty i implanty słuchowe)5
T-L-5Wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kategoryzacja wyrobów medycznych, ścieżka do rynku2
T-W-2Produkcja i rynek wyrobów medycznych: produkcja, sterylizacja, opakowania3
T-W-3Biomateriały do zastosowań w medycynie: metaliczne, ceramiczne i kompozytowe – właściwości, otrzymywanie i integracja z tkankami7
T-W-4Przykład: Szkła kontaktowe3
T-W-5Jednorazowe wyroby polimerowe: rękawiczki, wenflony, strzykawki, etc.2
T-W-6Materiały krzemionkowe stosowane do odbudowy struktur kostnych, tkanek i narządów, do leczenia ran, jako systemy dostarczania leków i genów, a także jako biosensory i biomarkery3
T-W-7Cewniki, instrumenty laparoskopowe, wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań15
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń12
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturą15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B21-2_W01Definiuje i tłumaczy podstawowe zagadanienia związane zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i biomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
IwM_1A_W04Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i biomateriałów w medycynie przez znajomość min. metod analitycznych w analizie medycznej i diagnostyce, metod mikroskopowych i spektroskopowych do charakterystyki materiałów/biomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
IwM_1A_W13Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z biologii, biologii molekularnej, mikrobiologii i biochemii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z głównymi kategoriami materiałów stosowanych do wytwarzania wyrobów medycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z wyrobami medycznymi
C-3Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu doboru biomateriału do wyrobu oraz zastosowania
Treści programoweT-W-4Przykład: Szkła kontaktowe
T-W-2Produkcja i rynek wyrobów medycznych: produkcja, sterylizacja, opakowania
T-W-1Kategoryzacja wyrobów medycznych, ścieżka do rynku
T-W-6Materiały krzemionkowe stosowane do odbudowy struktur kostnych, tkanek i narządów, do leczenia ran, jako systemy dostarczania leków i genów, a także jako biosensory i biomarkery
T-W-3Biomateriały do zastosowań w medycynie: metaliczne, ceramiczne i kompozytowe – właściwości, otrzymywanie i integracja z tkankami
T-W-5Jednorazowe wyroby polimerowe: rękawiczki, wenflony, strzykawki, etc.
T-W-7Cewniki, instrumenty laparoskopowe, wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i objaśnia niektóre pojęcia związane z zastosowaniem biomateriałow w wyrobach medycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B21-2_U01Oenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych, posługując się literaturą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią w medycynie – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IwM_1A_U14Absolwent potrafi korzystać z zasobów bibliograficznych, w tym przy użyciu naukowych baz danych, tj. Scopus, Web of Science, Reaxys, SciFinder (Chemical Abstract) i innych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z głównymi kategoriami materiałów stosowanych do wytwarzania wyrobów medycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z wyrobami medycznymi
Treści programoweT-L-2Otrzymywanie mezoporowatej krzemionki do zastosowań w medycynie
T-L-1Przygotowanie plastra do leczenia ran na skórze z wykorzystaniem terpenów pochodzenia naturalnego
T-L-5Wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej
T-L-4Demant (aparaty i implanty słuchowe)
T-L-3Ferrosan Medical Devices (systemy hemostatyczne i do biopsii)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w najprostszy sposób ocenia i analizuje wyniki badań laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B21-2_K01Student ma aktywną postawę do pracy zespołowej, odnoszenia się do literatury, oraz sięgania pomocy od innych, w tym prowadzących oraz pracowników naukowo-technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi konceptami związanymi z wyrobami medycznymi
C-3Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu doboru biomateriału do wyrobu oraz zastosowania
Treści programoweT-L-2Otrzymywanie mezoporowatej krzemionki do zastosowań w medycynie
T-L-1Przygotowanie plastra do leczenia ran na skórze z wykorzystaniem terpenów pochodzenia naturalnego
T-L-4Demant (aparaty i implanty słuchowe)
T-L-3Ferrosan Medical Devices (systemy hemostatyczne i do biopsii)
T-W-7Cewniki, instrumenty laparoskopowe, wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej
T-W-2Produkcja i rynek wyrobów medycznych: produkcja, sterylizacja, opakowania
T-L-5Wyroby medyczne stosowane na bloku operacyjnym i w praktyce klinicznej
T-W-1Kategoryzacja wyrobów medycznych, ścieżka do rynku
T-W-5Jednorazowe wyroby polimerowe: rękawiczki, wenflony, strzykawki, etc.
T-W-3Biomateriały do zastosowań w medycynie: metaliczne, ceramiczne i kompozytowe – właściwości, otrzymywanie i integracja z tkankami
T-W-6Materiały krzemionkowe stosowane do odbudowy struktur kostnych, tkanek i narządów, do leczenia ran, jako systemy dostarczania leków i genów, a także jako biosensory i biomarkery
T-W-4Przykład: Szkła kontaktowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-4Ocena formująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalną aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się źródłami zewnętrznymi w trakcie zajęć i przygotowania sprawozdań.
3,5
4,0
4,5
5,0