Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Phase Transformations & Microstructure of Materials:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Phase Transformations & Microstructure of Materials | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fundamentals of mathematics, physics and chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To gain the knowledge, skills and competences in the area of phase transformations and microstructure of engineering materials |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Determination of diffusion coefficients and activation energy | 5 |
T-A-2 | Isothermal and non-isothermal crystallization process of polymers – analysis and interpretation of DSC thermograms | 3 |
T-A-3 | The glass transition temperature – analysis and interpretation of DSC thermograms | 2 |
T-A-4 | Study of temperature phase transitions in TiO2– analysis and interpretation of XRD diffractograms and Raman spectra | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Measurement and prediction of phase transformation kinetics | 5 |
T-L-2 | Ferrous alloys: steels, Cast Irons | 5 |
T-L-3 | Nonferrous alloys: Copper, Aluminum, Titanium, Magnesium and Its Alloys | 5 |
T-L-4 | Heat treatment of alloys | 5 |
T-L-5 | Crystallization from the melt of semicrystalline polymers | 5 |
T-L-6 | Glass transition temperature of different polymers - DSC and DMA | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dislocations and Strengthening Mechanisms; Characteristics of Dislocations; Slip Systems; Slip in Single Crystals; Plastic Deformation of Polycrystalline Materials; Deformation by Twinning; Strengthening by Grain Size Reduction; Solid-Solution Strengthening; Strain Hardening; Recovery Recrystallization; Grain Growth | 4 |
T-W-2 | Development of microstructure in iron–carbon alloys | 2 |
T-W-3 | Microstructural and Property Changes in Iron–Carbon Alloys (Pearlite; Bainite; Spheroidite; Martensite; Time temperature transformation diagrams) | 4 |
T-W-4 | Modeling of mass transfer process in phase transformation | 3 |
T-W-5 | Modeling of heat transfer process in phase transformation | 3 |
T-W-6 | Nucleation theory, including solid-state nucleation (homogeneous and heterogeneous) | 3 |
T-W-7 | Crystallites growth and morphology of polymeric materials | 3 |
T-W-8 | Molecular orientation during drawing and shearing | 2 |
T-W-9 | Flow-Induced Crystallization in Stiff-Chain Aromatic Polymers | 3 |
T-W-10 | Thermal phase transitions in polymers | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in recitations | 15 |
A-A-2 | preparing of written reports | 10 |
A-A-3 | self-study of the literature | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | parcitpation in laboratory exercises | 30 |
A-L-2 | individual study of literature | 10 |
A-L-3 | consultations | 5 |
A-L-4 | preparing written reports | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | parcitpation in lectures | 30 |
A-W-2 | Individual literature studies | 8 |
A-W-3 | Consultations | 3 |
A-W-4 | preparing for tests | 20 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | lectures with presentation |
M-2 | subject discussion during lectures and laboratories |
M-3 | self studies |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: written completion of lectures and laboratories |
S-2 | Ocena formująca: laboratory reports |
S-3 | Ocena formująca: student activity during laboratories and discussion |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C11_W01 The student has the knowledge of common aspect of phase transformations and microstructure in engineering materials | MSE_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C11_U01 The student has the knowledge of common aspect of phase transformations and microstructure characterization of engineering materials | MSE_1A_U07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-1, T-A-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C11_K01 The student is aware of the importance of phase transformations and microstructure in engineering materials | MSE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-L-1, T-A-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C11_W01 The student has the knowledge of common aspect of phase transformations and microstructure in engineering materials | 2,0 | |
3,0 | Positive grade of the final test (more than 55% correct answers) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C11_U01 The student has the knowledge of common aspect of phase transformations and microstructure characterization of engineering materials | 2,0 | |
3,0 | Positive grade of the final test (more than 55% correct answers) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C11_K01 The student is aware of the importance of phase transformations and microstructure in engineering materials | 2,0 | |
3,0 | Positive grade of the final test (more than 55% correct answers) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. D. Callister, D. G. Rethwisch, Materials Science and Engineering An introduction, Wiley, 2014
- M. DeGraef and M. E. McHenry, Structure of Materials: An Introduction to Crystallography, Diffraction, and Symmetry, Cambridge University Press, NY, 2007
- W. Massa, Crystal Structure Determination, Springer, New York, NY, 2004
- M. Ashby, K. Johnson, Materials and Design, The Art and Science of Material Selection in Product Design, Third Edition, Elsevier, 2014