Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Operacje jednostkowe w technologii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Operacje jednostkowe w technologii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w procesach technologicznych: operacjami dynamicznymi (przepływy płynów, fluidyzacja, odpylanie filtracja), operacjami cieplnymi, dyfuzyjnymi (absorpcja, desorpcja, destylacja, rektyfikacja, ekstrakcja, krystalizacja, suszenie). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Filtracja, ekstrakcja i odparowanie w procesie oczyszczania związków powierzchniowo czynnych | 8 |
T-L-2 | Rozdzielanie mieszaniny po procesie transestryfikacji olejów roślinnych | 8 |
T-L-3 | Operacje jednostkowe w usuwaniu trwałych zanieczyszczeń organicznych ze ścieków przemysłowych | 8 |
T-L-4 | Wydzielanie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji prostej | 8 |
T-L-5 | Wydzielanie i oczyszczanie związków organicznych metodą destylacji frakcyjnej | 8 |
T-L-6 | Wyodrębnianie eugenolu z goździków metodą hydrodestylacji i jego identyfikacja metodą TLC | 8 |
T-L-7 | Wyodrębnianie kofeiny z herbaty i kawy metodami ekstrakcji ciągłej, jej oczyszczanie i identyfikacja metodą TLC | 8 |
56 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i przykłady typowych operacji jednostkowych w technologii chemicznej. Operacje dynamiczne - fluidyzacja, przepływ płynów, wirowanie, odpylanie i filtracja. Operacje cieplne - chłodzenie i ogrzewanie. Operacje dyfuzyjne - absorpcja, desorpcja,destylacja i rektyfikacja, ekstrakcja, suszenie, krystalizacja. | 4 |
T-W-2 | Magazynowanie, przenoszenie, rozdzielanie ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady rozwiązań aparaturowych. | 3 |
T-W-3 | Destylacja i rektyfikacja - równowagi roztworów dwuskładnikowych, destylacja prosta, rzutowa, frakcjonowana, rektyfikacja, destylacja cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z parą wodną. Aparaty i urządzenia w procsach destylacji i rektyfikacji. | 3 |
T-W-4 | Zasady ekstrakcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach ekstrakcji. | 2 |
T-W-5 | Procesy absorpcji i adsorpcji. Rozwiązania aparaturowe w procesach adsorpcji. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 56 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 21 |
A-L-3 | Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych | 21 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącymi zajęjęcia | 2 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na zakończenie semestru w formie pisemnej lub lub ustnej. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności w zakresie realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O03b_W01 Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe typy operacji jednostkowych w technologii chemicznej: operacje dynamiczne (mechaniczne) jak transport, rozdrabnianie, mieszanie i rozdzielanie, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, kondensacja, odparowanie i zatężanie oraz operacje dyfuzyjne jak: destylacja, rektyfikacja, absorpcja, adsorpcja, ekstrakcja, suszenie i krystalizacja. | TCH_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O03b_U01 Potrafi zaplanować realizację, analizować przebieg i dobierać parametry podstawowych typów operacji jednostkowych jak operacje dynamiczne (mechaniczne), operacje dyfuzyjne i operacje cieplne. | TCH_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O03b_K01 Wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów przy rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych podczas wprowadzanie zmian w parametrach operacji jednostkowych. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O03b_W01 Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe typy operacji jednostkowych w technologii chemicznej: operacje dynamiczne (mechaniczne) jak transport, rozdrabnianie, mieszanie i rozdzielanie, operacje cieplne jak: ogrzewanie i chłodzenie, kondensacja, odparowanie i zatężanie oraz operacje dyfuzyjne jak: destylacja, rektyfikacja, absorpcja, adsorpcja, ekstrakcja, suszenie i krystalizacja. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zdefiniować podstawowe operacje jednostkowe, występujące w technologii chemicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O03b_U01 Potrafi zaplanować realizację, analizować przebieg i dobierać parametry podstawowych typów operacji jednostkowych jak operacje dynamiczne (mechaniczne), operacje dyfuzyjne i operacje cieplne. | 2,0 | . |
3,0 | Potrafi oceniać i dobierać operacje jednostkowe do realizacji procesów technologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O03b_K01 Wykazuje chęci do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów przy rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych podczas wprowadzanie zmian w parametrach operacji jednostkowych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje w zakresie oceny przydatności operacji dyfuzyjnych, wymiany ciepła i masy w procesie technologicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bortel E., Koneczny H., Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992, pierwsze
- Płanowski A.N., Ramm W.M., Kagan S.Z., Procesy i aparaty w technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1974, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Warych J., Aparatura chemiczna i procesowa, Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, pierwsze