Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia polimerów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna, nieorganiczna, organiczna, matematyka i znajomość zagadnień fizyki w zakresie programu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami dotyczącymi polimerów i tworzyw sztucznych, w tym charakterystyki fizykochemicznej tych materiałów. |
C-2 | Zaprezentowanie fundamentów teoretycznych procesów polimeryzacji i ich wykorzystania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Polimery i tworzywa sztuczne - wstęp historyczny, podstawowe pojęcia i definicje, nomenklatura | 2 |
T-W-2 | Budowa chemiczna i strukturalna substancji wielkocząsteczkowych | 2 |
T-W-3 | Elementy charakterystyki fizykochemicznej polimerów (ciężar cząsteczkowy, stopień polimeryzacji, stopień krystaliczności, przemiany fazowe) | 2 |
T-W-4 | Mechanizm: - polimeryzacja rodnikowa; - inicjatory polimeryzacji i środki pomocnicze w syntezie polimerów; | 3 |
T-W-5 | Metody i techniki polimeryzacji: polimeryzacja blokowa (w masie); - polimeryzacja w zawiesinie; - polimeryzacja w emulsji; - polimeryzacja w rozpuszczalniku (homogeniczna i strąceniowa) | 2 |
T-W-6 | Mechanizmy- polimeryzacja anionowa; - polimeryzacja kationowa | 2 |
T-W-7 | Mechanizmy, metody i techniki polimeryzacji: polikondensacja; poliaddycja | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomosci |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C12_W01 Student zna i rozumie wybrane zagadnienia z chemii polimerów, obejmujące budowę, właściwości oraz główne mechanizmy syntezy polimerów | TCH_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C12_U01 Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią polimerów | TCH_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_1A_C12_U02 Student potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych | TCH_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C12_K01 Student jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania | TCH_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C12_W01 Student zna i rozumie wybrane zagadnienia z chemii polimerów, obejmujące budowę, właściwości oraz główne mechanizmy syntezy polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie chemii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C12_U01 Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym potrafi wykorzystać wiedzą w zakresie chemii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C12_U02 Student potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym potrafi zaplanować syntezę polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C12_K01 Student jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób umiarkowany jest gotów ocenic swoją wiedzę w zakresie chemii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szlezyngier, Tworzywa Sztuczne, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 2012, 3, tomy 1-3
- Pielichowski, Jan., Chemia polimerów W, WNT, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Saechtling H., Tworzywa sztuczne. Poradnik, WNT, Warszawa, 2007, 5, ISBN 978-83-204-3354-8
- Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Królikowski W., Czub P., Pielichowski J., Ostrysz R., Nienasycone zywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010
- Rościszewski P., Zielecka M., Silikony własciowści i zastosowanie, WNT, Warszawa, 2004
- Obłój-Muzaj M., Świerz-Motysia B., Szablowska B., Polichlorek winylu, WNT, Warszawa, 2007