Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii chemicznej organicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z technologii chemicznej organicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Edyta Kucharska <edyta.makuch@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Marlena Musik <marlena.musik@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 95 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii i technologii organicznej oraz umiejętność budowania prostej aparatury do przeprowadzenia procesu; umiejętność korzystania z podstawowych programów do edycji tekstów, rysowania wzorów chemicznych i schematów blokowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ugruntowanie umiejętności budowy aparatury do przeprowadzenia procesu
C-2ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz niezbędnych do kontroli procesu i/lub charakterystyki produktu z zastosowaniem aparatury analitycznej, wydzielania i oczyszczania produktów pośrednich i produktu końcowego
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania bilansu procesu, wyznaczania wielkości technologicznych procesu, rysowania schematów blokowych procesu oraz opracowania wyników przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych.
C-4Uświadomienie konieczności rzetelnego przygotowania i realizacji zadań własnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne - szkolenie BHP, zapoznanie z zasadami realizacji zajęć, przygotowania sprawozdań i zaliczenia zajęć1
T-L-2Piroliza odpadów8
T-L-3Charakterystyka właściwości surfaktantów i wyrobów je zawierających8
T-L-4Preparatyka katalizatorów palladowych na nośniku węglowym8
T-L-5Kataliza homogeniczna - wybrane zagadnienia7
T-L-6Ciecze jonowe - sposoby syntezy, oczyszczania i analizy7
T-L-7Procesy katalityczne z wykorzystaniem cieczy jonowych, jako katalizatorów i/lub ropuszczalników7
T-L-8Bezrozpuszczalnikowe kleje samoprzylepne o niskiej lepkości sieciowane promieniami UV7
T-L-9Modyfikacja chemiczna i fizyczna spoiw klejowych i ocena właściwości7
T-L-10Izomeryzacja alfa-pinenu na wybranym katalizatorze tytanowo-silikalitowym7
T-L-11Epoksydowanie związków nienasyconych nadtlenkiem wodoru w warunkach katalizy przeniesienia międzyfazowego7
T-L-12Olejki eteryczne - otrzymywanie, oznaczanie zawartości w surowcach roślinnych oraz analiza składu7
T-L-13Hydroliza estrów i wydzielanie otrzymanych kwasów7
T-L-14Synteza eterów i ich wydzielanie z mieszaniny reakcyjnej7
95

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.95
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-L-3Przygotowanie do zajęć, w tym zapoznanie z literaturą fachową dotyczącą tematyki ćwiczenia; Opracowanie wyników z przeprowadzonych eksperymentów i przygotowanie sprawozdania3
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne i bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-2Dyskusja merytoryczna ze studentem.
M-3Instrukcje do ćwiczeń wraz z materiałem teoretycznym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta z zagadnień teoretycznych związanych z ćwiczeniem i zapoznania się z instrukcją do ćwiczenia na podstawie ustnej dyskusji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności, samodzielności studenta i poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena z pisemnej kartkówki z zagadnień związanych z ćwiczeniem
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń i terminowości złożenia sprawozdania u prowadzącego

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-1_U01
Student przeprowadza proces zgodnie z instrukcją, konstruując odpowiednio aparaturę i wykonując poszczególne operacje i procesy jednostkowe; kontroluje przebieg procesu przy uzyciu technik analitycznych, wydziela produkt z mieszaniny, oczyszcza go i charakteryzuje; sporządza bilans procesu/wylicza wielkości chararakteryzujące proces; opracowuje wyniki doświadczeń w postaci sprawozdania, analizuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
TCH_1A_U05C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-10, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-L-9, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-14, T-L-7M-2, M-1, M-3S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-1_K01
Student ma świadomość wpływu swojego zaangażowania w przygotowanie do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego, rzetelnego przeprowadzenia doświadczeń w laboratorium oraz opracowania wyników na końcowy wynik swojej pracy
TCH_1A_K02C-4T-L-6, T-L-5, T-L-10, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-L-9, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-14, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-1_U01
Student przeprowadza proces zgodnie z instrukcją, konstruując odpowiednio aparaturę i wykonując poszczególne operacje i procesy jednostkowe; kontroluje przebieg procesu przy uzyciu technik analitycznych, wydziela produkt z mieszaniny, oczyszcza go i charakteryzuje; sporządza bilans procesu/wylicza wielkości chararakteryzujące proces; opracowuje wyniki doświadczeń w postaci sprawozdania, analizuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
2,0
3,0Student przeprowadza proces z niewielkim zaangażowaniem własnym; z pomocą nauczyciela potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej/ scharakteryzować produkt. Sporządza sprawozdanie, jednak wymaga ono znaczących uzupełnień i korekt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-1_K01
Student ma świadomość wpływu swojego zaangażowania w przygotowanie do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego, rzetelnego przeprowadzenia doświadczeń w laboratorium oraz opracowania wyników na końcowy wynik swojej pracy
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w przygotowanie do ćwiczenia i jego wykonanie;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Literatura źródłowa., -, -, -, Bieżąca literatura z zakresu realizowanego tematu ćwiczeń, w tym instrukcje i materiały teoretyczne opracowane przez prowadzącego ćwiczenie; oryginalne publikacje naukowe i patenty.
  2. A.I. Vogel, Preparatyka organiczna., PWN, Warszawa, 2018
  3. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej., PWN, WNT, Warszawa, 2020
  4. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
  5. W. Zieliński, A. Rajca (red), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych., WNT, Warszawa, 1995
  6. Witkiewicz z., Wardencki W., Malinowska I., Chromatografia cieczowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019, 1
  7. Kiemle D. J., Silverstein R.M., Webster F.X., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2021, 2
  8. Wardencki W., Witkiewicz Z., Chromatografia gazowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 1, formaty: mobi i ePub

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne - szkolenie BHP, zapoznanie z zasadami realizacji zajęć, przygotowania sprawozdań i zaliczenia zajęć1
T-L-2Piroliza odpadów8
T-L-3Charakterystyka właściwości surfaktantów i wyrobów je zawierających8
T-L-4Preparatyka katalizatorów palladowych na nośniku węglowym8
T-L-5Kataliza homogeniczna - wybrane zagadnienia7
T-L-6Ciecze jonowe - sposoby syntezy, oczyszczania i analizy7
T-L-7Procesy katalityczne z wykorzystaniem cieczy jonowych, jako katalizatorów i/lub ropuszczalników7
T-L-8Bezrozpuszczalnikowe kleje samoprzylepne o niskiej lepkości sieciowane promieniami UV7
T-L-9Modyfikacja chemiczna i fizyczna spoiw klejowych i ocena właściwości7
T-L-10Izomeryzacja alfa-pinenu na wybranym katalizatorze tytanowo-silikalitowym7
T-L-11Epoksydowanie związków nienasyconych nadtlenkiem wodoru w warunkach katalizy przeniesienia międzyfazowego7
T-L-12Olejki eteryczne - otrzymywanie, oznaczanie zawartości w surowcach roślinnych oraz analiza składu7
T-L-13Hydroliza estrów i wydzielanie otrzymanych kwasów7
T-L-14Synteza eterów i ich wydzielanie z mieszaniny reakcyjnej7
95

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.95
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-L-3Przygotowanie do zajęć, w tym zapoznanie z literaturą fachową dotyczącą tematyki ćwiczenia; Opracowanie wyników z przeprowadzonych eksperymentów i przygotowanie sprawozdania3
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_D02-1_U01Student przeprowadza proces zgodnie z instrukcją, konstruując odpowiednio aparaturę i wykonując poszczególne operacje i procesy jednostkowe; kontroluje przebieg procesu przy uzyciu technik analitycznych, wydziela produkt z mieszaniny, oczyszcza go i charakteryzuje; sporządza bilans procesu/wylicza wielkości chararakteryzujące proces; opracowuje wyniki doświadczeń w postaci sprawozdania, analizuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U05Absolwent potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Ugruntowanie umiejętności budowy aparatury do przeprowadzenia procesu
C-2ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz niezbędnych do kontroli procesu i/lub charakterystyki produktu z zastosowaniem aparatury analitycznej, wydzielania i oczyszczania produktów pośrednich i produktu końcowego
C-3Ukształtowanie umiejętności sporządzania bilansu procesu, wyznaczania wielkości technologicznych procesu, rysowania schematów blokowych procesu oraz opracowania wyników przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych.
Treści programoweT-L-6Ciecze jonowe - sposoby syntezy, oczyszczania i analizy
T-L-1Zajęcia organizacyjne - szkolenie BHP, zapoznanie z zasadami realizacji zajęć, przygotowania sprawozdań i zaliczenia zajęć
T-L-5Kataliza homogeniczna - wybrane zagadnienia
T-L-10Izomeryzacja alfa-pinenu na wybranym katalizatorze tytanowo-silikalitowym
T-L-13Hydroliza estrów i wydzielanie otrzymanych kwasów
T-L-12Olejki eteryczne - otrzymywanie, oznaczanie zawartości w surowcach roślinnych oraz analiza składu
T-L-11Epoksydowanie związków nienasyconych nadtlenkiem wodoru w warunkach katalizy przeniesienia międzyfazowego
T-L-9Modyfikacja chemiczna i fizyczna spoiw klejowych i ocena właściwości
T-L-3Charakterystyka właściwości surfaktantów i wyrobów je zawierających
T-L-8Bezrozpuszczalnikowe kleje samoprzylepne o niskiej lepkości sieciowane promieniami UV
T-L-2Piroliza odpadów
T-L-4Preparatyka katalizatorów palladowych na nośniku węglowym
T-L-14Synteza eterów i ich wydzielanie z mieszaniny reakcyjnej
T-L-7Procesy katalityczne z wykorzystaniem cieczy jonowych, jako katalizatorów i/lub ropuszczalników
Metody nauczaniaM-2Dyskusja merytoryczna ze studentem.
M-1Ćwiczenia laboratoryjne i bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-3Instrukcje do ćwiczeń wraz z materiałem teoretycznym
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń i terminowości złożenia sprawozdania u prowadzącego
S-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta z zagadnień teoretycznych związanych z ćwiczeniem i zapoznania się z instrukcją do ćwiczenia na podstawie ustnej dyskusji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności, samodzielności studenta i poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena z pisemnej kartkówki z zagadnień związanych z ćwiczeniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przeprowadza proces z niewielkim zaangażowaniem własnym; z pomocą nauczyciela potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej/ scharakteryzować produkt. Sporządza sprawozdanie, jednak wymaga ono znaczących uzupełnień i korekt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_D02-1_K01Student ma świadomość wpływu swojego zaangażowania w przygotowanie do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego, rzetelnego przeprowadzenia doświadczeń w laboratorium oraz opracowania wyników na końcowy wynik swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie konieczności rzetelnego przygotowania i realizacji zadań własnych
Treści programoweT-L-6Ciecze jonowe - sposoby syntezy, oczyszczania i analizy
T-L-5Kataliza homogeniczna - wybrane zagadnienia
T-L-10Izomeryzacja alfa-pinenu na wybranym katalizatorze tytanowo-silikalitowym
T-L-13Hydroliza estrów i wydzielanie otrzymanych kwasów
T-L-12Olejki eteryczne - otrzymywanie, oznaczanie zawartości w surowcach roślinnych oraz analiza składu
T-L-11Epoksydowanie związków nienasyconych nadtlenkiem wodoru w warunkach katalizy przeniesienia międzyfazowego
T-L-9Modyfikacja chemiczna i fizyczna spoiw klejowych i ocena właściwości
T-L-3Charakterystyka właściwości surfaktantów i wyrobów je zawierających
T-L-8Bezrozpuszczalnikowe kleje samoprzylepne o niskiej lepkości sieciowane promieniami UV
T-L-2Piroliza odpadów
T-L-4Preparatyka katalizatorów palladowych na nośniku węglowym
T-L-14Synteza eterów i ich wydzielanie z mieszaniny reakcyjnej
T-L-7Procesy katalityczne z wykorzystaniem cieczy jonowych, jako katalizatorów i/lub ropuszczalników
Metody nauczaniaM-2Dyskusja merytoryczna ze studentem.
M-1Ćwiczenia laboratoryjne i bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta z zagadnień teoretycznych związanych z ćwiczeniem i zapoznania się z instrukcją do ćwiczenia na podstawie ustnej dyskusji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności, samodzielności studenta i poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w przygotowanie do ćwiczenia i jego wykonanie;
3,5
4,0
4,5
5,0