Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Praca magisterska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca magisterska
Specjalność Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 20,0 ECTS (formy) 20,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD3 0 20,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student dokonał wyboru tematu pracy magisterskiej zgodnie z regulaminem studiów
W-2Student posiada deficyt punktów nie większy niż to wynika z regulaminu studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie przez studenta wieloaspektowego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w pracy magisterskiej
C-2Pogłębienie umiejętności dokonywania oceny i analizy źródeł literatury naukowej, selekcjonowania i porządkowania wiedzy pod kątem tematyki pracy magisterskiej
C-3Pogłębienie umiejętności wykorzystania specjalistycznej wiedzy do interpretacji wyników i formułowania wniosków
C-4Uświadomienie konieczności samodzielnej, rzetelnej i terminowej realizacji zadań własnych, dzielenia się wiedzą, podejmowania dyskusji i precyzyjnego wyrażania swojego stanowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praca dyplomowa
T-PD-1ustalenie założeń do pracy magisterskiej, harmonogramu przygotowania pracy magisterskiej, układu pracy dyplomowej oraz opracowanie całości pracy i przygotowanie się do egzaminu dyplomowego0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Wyszukiwanie materiałów źródłowych, związanych z tematyką pracy magisterskiej100
A-PD-2Analiza doniesień literaturowych związanych z tematem pracy magisterskiej, zwięzłe opracowanie ich w formule części literaturowej pracy70
A-PD-3Opracowanie części eksperymentalnej pracy, przedstawienie ogólnej metodyki badań, stosowanych metod analitycznych, charakterystyki surowców i odczynników, sposobu prowadzenia doświadczeń i ich kontroli analitycznej70
A-PD-4Opracowanie i omówienie wyników eksperymentów, opisanie i zestawienie wyników w tabelach, na wykresach, schematach; szczegółowa analiza i dyskusja wyników i sformułowanie wniosków140
A-PD-5Opracowanie formy pracy magisterskiej60
A-PD-6Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego i przygotowanie prezentacji pracy magisterskiej (założenia, rezultaty, wnioski)30
A-PD-7Konsultacje z promotorem30
500

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Indywidualne dyskusje merytoryczne studenta z promotorem dotyczące pracy magisterskiej i postępów w jej przygotowaniu; wyjaśnianie problemów badawczych, wskazywanie sposobów opracowania i prezentacji wyników badań własnych
M-2Samodzielna praca studenta z literaturą dotyczącą tematu pracy magisterskiej, w tym niezbędną do interpretacji wyników i przygotowania dokumentacji wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena terminowości realizacji harmonogramu i samodzielności przygotowania pracy magisterskiej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena doboru źródeł literatury naukowej i sposobu porządkowania informacji źródłowych; ocena ilości i jakości wyników pracy studenta, sposobu analizy i interpretacji wyników badań własnych po przedłożeniu końcowej, pisemnej wersji pracy magisterskiej zawarte w recenzji pracy magisterskiej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-20_W01
Rozumie zasady tworzenia i wieloaspektowość podejścia przy przygotowaniu pracy magisterskiej, jako samodzielnego dzieła
TCH_2A_W07C-1T-PD-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-20_U01
Student gromadzi i weryfikuje informacje przydatne do poznania określonego zagadnienia, łączy i uogólnia informacje pochodzące z różnych źródeł, potrafi w sposób syntetyczny i krytyczny opracować zgromadzone informacje; opracowuje wyniki i wyciąga wnioski ze swoich badań; przygotowuje pisemne opracowanie na wybrany temat naukowy
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U03, TCH_2A_U04, TCH_2A_U06, TCH_2A_U07, TCH_2A_U08, TCH_2A_U09, TCH_2A_U10C-1, C-2, C-3T-PD-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-20_K01
Student postrzega przygotowanie pracy magisterskiej jako zadanie własne, bierze za nie odpowiedzialność; rozumie wpływ własnego zaangażowania, rzetelności i terminowości na końcowy wynik swojej pracy; podejmuje dyskusję, przedstawia swoje stanowisko
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02, TCH_2A_K03, TCH_2A_K04C-4T-PD-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-20_W01
Rozumie zasady tworzenia i wieloaspektowość podejścia przy przygotowaniu pracy magisterskiej, jako samodzielnego dzieła
2,0
3,0Student przygotowuje pracę magisterską z uwzględnieniem wszelkich zasad tworzenia prac dyplomowych, jednak wymaga ciągłej weryfikacji postępów oraz wskazówek, wyjaśnień, poprawek ze strony promotora pracy, by te zasady spełnić
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-20_U01
Student gromadzi i weryfikuje informacje przydatne do poznania określonego zagadnienia, łączy i uogólnia informacje pochodzące z różnych źródeł, potrafi w sposób syntetyczny i krytyczny opracować zgromadzone informacje; opracowuje wyniki i wyciąga wnioski ze swoich badań; przygotowuje pisemne opracowanie na wybrany temat naukowy
2,0
3,0Student gromadzi informacje przydatne do poznania zagadnień związanych z pracą magisterską przy dużej pomocy opiekuna, w niewielkim stopniu samodzielnie łączy i uogólnia informacje z różnych źródeł, tworząc syntetyczny opis; opracowuje wyniki i wyciąga prawidłowe wnioski z dużą pomocą opiekuna
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-20_K01
Student postrzega przygotowanie pracy magisterskiej jako zadanie własne, bierze za nie odpowiedzialność; rozumie wpływ własnego zaangażowania, rzetelności i terminowości na końcowy wynik swojej pracy; podejmuje dyskusję, przedstawia swoje stanowisko
2,0
3,0Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w rzetelną i terminową realizację kolejnych etapów przygotowania pracy magisterskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Literatura z obszaru dotyczącego tematyki pracy dyplomowej - projektu inżynierskiego - publikacje, monografie, podręczniki, patenty
  2. 0, Bieżąca literatura w zakresie tematu pracy dyplomowej, w tym podręczniki akademickie, podręczniki tematycznie, orginalne publikacje naukowe
  3. A. Zejc, M. Gorczyca, " Chemia Leków", PZWL, Warszawa, 1998, I
  4. Instrukcje aplikacji komputerowych, wykorzystywanych do opracowania formy pracy dyplomowej - projektu inżynierskiego
  5. A.I. Vogel, Preparatyka Organiczna, WNT, Warszawa, 2006, III
  6. W. Zieliński, A. Rajca, "Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych", WNT, Warszawa, 2000
  7. A. Kleemann, J. Engel, "Pharmaceutical Substances. Syntheses, Patents , Applications", Thieme, Stuuttgard, 2001, IV

Literatura dodatkowa

  1. Tomasz Przechlewski, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
  2. Kazimierz Pawlik, Radosław Zenderowski, Dyplom z internetu : jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, CeDeWu, Warszawa, 2010
  3. Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2008, 4

Treści programowe - praca dyplomowa

KODTreść programowaGodziny
T-PD-1ustalenie założeń do pracy magisterskiej, harmonogramu przygotowania pracy magisterskiej, układu pracy dyplomowej oraz opracowanie całości pracy i przygotowanie się do egzaminu dyplomowego0
0

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Wyszukiwanie materiałów źródłowych, związanych z tematyką pracy magisterskiej100
A-PD-2Analiza doniesień literaturowych związanych z tematem pracy magisterskiej, zwięzłe opracowanie ich w formule części literaturowej pracy70
A-PD-3Opracowanie części eksperymentalnej pracy, przedstawienie ogólnej metodyki badań, stosowanych metod analitycznych, charakterystyki surowców i odczynników, sposobu prowadzenia doświadczeń i ich kontroli analitycznej70
A-PD-4Opracowanie i omówienie wyników eksperymentów, opisanie i zestawienie wyników w tabelach, na wykresach, schematach; szczegółowa analiza i dyskusja wyników i sformułowanie wniosków140
A-PD-5Opracowanie formy pracy magisterskiej60
A-PD-6Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego i przygotowanie prezentacji pracy magisterskiej (założenia, rezultaty, wnioski)30
A-PD-7Konsultacje z promotorem30
500
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-20_W01Rozumie zasady tworzenia i wieloaspektowość podejścia przy przygotowaniu pracy magisterskiej, jako samodzielnego dzieła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W07Absolwent posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych uwarunkowań, w tym zasady ochrony w własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studenta wieloaspektowego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w pracy magisterskiej
Treści programoweT-PD-1ustalenie założeń do pracy magisterskiej, harmonogramu przygotowania pracy magisterskiej, układu pracy dyplomowej oraz opracowanie całości pracy i przygotowanie się do egzaminu dyplomowego
Metody nauczaniaM-1Indywidualne dyskusje merytoryczne studenta z promotorem dotyczące pracy magisterskiej i postępów w jej przygotowaniu; wyjaśnianie problemów badawczych, wskazywanie sposobów opracowania i prezentacji wyników badań własnych
M-2Samodzielna praca studenta z literaturą dotyczącą tematu pracy magisterskiej, w tym niezbędną do interpretacji wyników i przygotowania dokumentacji wyników
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena doboru źródeł literatury naukowej i sposobu porządkowania informacji źródłowych; ocena ilości i jakości wyników pracy studenta, sposobu analizy i interpretacji wyników badań własnych po przedłożeniu końcowej, pisemnej wersji pracy magisterskiej zawarte w recenzji pracy magisterskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotowuje pracę magisterską z uwzględnieniem wszelkich zasad tworzenia prac dyplomowych, jednak wymaga ciągłej weryfikacji postępów oraz wskazówek, wyjaśnień, poprawek ze strony promotora pracy, by te zasady spełnić
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-20_U01Student gromadzi i weryfikuje informacje przydatne do poznania określonego zagadnienia, łączy i uogólnia informacje pochodzące z różnych źródeł, potrafi w sposób syntetyczny i krytyczny opracować zgromadzone informacje; opracowuje wyniki i wyciąga wnioski ze swoich badań; przygotowuje pisemne opracowanie na wybrany temat naukowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie narzędzi informatycznych niezbędną do modelowania, planowania, projektowania i optymalizacji technologicznych procesów przemysłowych oraz zna metody analizy i sposoby opracowywania wyników badań eksperymentalnych
TCH_2A_U03Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i potrafi wskazać możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki mając na uwadze poznane modele zarządzania jakością
TCH_2A_U04Absolwent potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w zakresie podstawowej komunikacji i specjalistycznej terminologii
TCH_2A_U06Absolwent w oparciu o właściwe źródła literaturowe potrafi rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w obszarze wybranych zagadnień technologii chemicznej
TCH_2A_U07Absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii i znanych technik informacyjno-komunikacyjnych w obszarze technologii chemicznej oraz potrafi prowadzić dyskusję naukową – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska
TCH_2A_U08Absolwent potrafi planować pracę własną oraz organizować prace zespołowe
TCH_2A_U09Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych
TCH_2A_U10Absolwent potrafi korzystać z zasobów bibliograficznych oraz wykorzystać je w sposób twórczy do interpretacji i prezentacji wybranych informacji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studenta wieloaspektowego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w pracy magisterskiej
C-2Pogłębienie umiejętności dokonywania oceny i analizy źródeł literatury naukowej, selekcjonowania i porządkowania wiedzy pod kątem tematyki pracy magisterskiej
C-3Pogłębienie umiejętności wykorzystania specjalistycznej wiedzy do interpretacji wyników i formułowania wniosków
Treści programoweT-PD-1ustalenie założeń do pracy magisterskiej, harmonogramu przygotowania pracy magisterskiej, układu pracy dyplomowej oraz opracowanie całości pracy i przygotowanie się do egzaminu dyplomowego
Metody nauczaniaM-1Indywidualne dyskusje merytoryczne studenta z promotorem dotyczące pracy magisterskiej i postępów w jej przygotowaniu; wyjaśnianie problemów badawczych, wskazywanie sposobów opracowania i prezentacji wyników badań własnych
M-2Samodzielna praca studenta z literaturą dotyczącą tematu pracy magisterskiej, w tym niezbędną do interpretacji wyników i przygotowania dokumentacji wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena terminowości realizacji harmonogramu i samodzielności przygotowania pracy magisterskiej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena doboru źródeł literatury naukowej i sposobu porządkowania informacji źródłowych; ocena ilości i jakości wyników pracy studenta, sposobu analizy i interpretacji wyników badań własnych po przedłożeniu końcowej, pisemnej wersji pracy magisterskiej zawarte w recenzji pracy magisterskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student gromadzi informacje przydatne do poznania zagadnień związanych z pracą magisterską przy dużej pomocy opiekuna, w niewielkim stopniu samodzielnie łączy i uogólnia informacje z różnych źródeł, tworząc syntetyczny opis; opracowuje wyniki i wyciąga prawidłowe wnioski z dużą pomocą opiekuna
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-20_K01Student postrzega przygotowanie pracy magisterskiej jako zadanie własne, bierze za nie odpowiedzialność; rozumie wpływ własnego zaangażowania, rzetelności i terminowości na końcowy wynik swojej pracy; podejmuje dyskusję, przedstawia swoje stanowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do stałego poszerzania wiedzy, w tym do samodzielnego jej uzupełniania.
TCH_2A_K02Absolwent ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotowy do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
TCH_2A_K03Absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, poszanowania różnorodności poglądów i kultur, dbałości o środowisko naturalne.
TCH_2A_K04Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym do podtrzymywania etosu zawodu i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie konieczności samodzielnej, rzetelnej i terminowej realizacji zadań własnych, dzielenia się wiedzą, podejmowania dyskusji i precyzyjnego wyrażania swojego stanowiska
Treści programoweT-PD-1ustalenie założeń do pracy magisterskiej, harmonogramu przygotowania pracy magisterskiej, układu pracy dyplomowej oraz opracowanie całości pracy i przygotowanie się do egzaminu dyplomowego
Metody nauczaniaM-1Indywidualne dyskusje merytoryczne studenta z promotorem dotyczące pracy magisterskiej i postępów w jej przygotowaniu; wyjaśnianie problemów badawczych, wskazywanie sposobów opracowania i prezentacji wyników badań własnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena terminowości realizacji harmonogramu i samodzielności przygotowania pracy magisterskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w rzetelną i terminową realizację kolejnych etapów przygotowania pracy magisterskiej
3,5
4,0
4,5
5,0