Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych

Sylabus przedmiotu Utylizacja odpadów i technologie bezodpadowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utylizacja odpadów i technologie bezodpadowe
Specjalność Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,60,30zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL1 10 0,40,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej
W-2Podstawy technologii chemicznej
W-3Podstawy inżynierii chemicznej
W-4Podstawy analizy instrumentalnej, w szczególności metod chromatograficznych i statystycznej oceny wyników analiz

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, ze sposobami zagospodarowania, przerobu i utylizacji odpadów przemysłowych i specjalnych, w tym pochodzących z przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami bezodpadowymi, wykorzystującymi aspekty zielonej chemii, najlepszych dostępnych technologii i zrównoważonego rozwoju stosowanymi w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.
C-3Ukształtownie umiejętności doboru i zastosowania metod analitycznych do monitorowania substancji niebezpiecznych podczas przerobu odpadów oraz interpretacji uzyskanych wyników pomiarów w odniesieniu do obowiazujacych uregulowań prawnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansu materiałowego jako sposobu weryfikacji koncepcji technologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych.3
T-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.3
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.3
T-A-4Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.3
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktu.3
15
laboratoria
T-L-1Oczyszczanie wody ze związków biologicznie aktywnych.5
T-L-2Degradacja związków biologicznie aktywnych.5
10
wykłady
T-W-1Podział, systemy zbiórki, sortowania i deponowania odpadów.2
T-W-2Metody utylizacji i zagospodarowania odpadów przemysłowych i specjalnych.2
T-W-3Spalarnie i spalanie odpadów komunalnych i szpitalnych.2
T-W-4Utylizacja odpadowych leków i środków farmaceutycznych. Deponowanie odpadów pod ziemią oraz ich głębinowe zatłaczanie.2
T-W-5Odpady czy surowce – zagadnienia zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.3
T-W-6Technologie mało i bezodpadowe w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnepo zakończeniu wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu systemów zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, metod utylizacji i zagospodarowania odpadów przemysłowych i specjalnych
TCH_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
TCH_2A_D03-08_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju oraz wpływu tych technologii na środowisko.
TCH_2A_W05C-2T-W-5, T-W-6M-1S-1
TCH_2A_D03-08_W03
Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna, charakteryzuje i objaśnia metody obliczeniowe bilansu materiałowego prowadzące do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów zgodnie z zasadami zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
TCH_2A_W05C-4T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-3S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić analizę metod składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, funkcjonowania rozwiązań technologicznych hybrydowych i zintegrowanych w aspektach ograniczania odpadów lub ich unikania, potrafi dokonać oceny przydatnosci i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych i badawczych, potrafi zidentyfikować i scharakteryzować aspekty środowiskowe związane z działalnością produkcyjną organizacji i określić ich wpływ na środowisko.
TCH_2A_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1
TCH_2A_D03-08_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu oraz interpretować wyniki analiz i dokonywać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
TCH_2A_U05C-3T-L-1, T-L-2M-2S-2, S-3, S-4
TCH_2A_D03-08_U03
Potrafi wykorzystać obliczeniowe metody bilansu materiałowgo do weryfikacji technologii bezodpadowych, w szczególności oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów stosując się do zasad zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. Potrafi rowiązywać zadania problemowe z zakresu technologii, obliczać i przedstawiać bilans materiałowy oraz wyznaczać wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
TCH_2A_U05C-4T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-3S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu systemów zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, metod utylizacji i zagospodarowania odpadów przemysłowych i specjalnych
2,0
3,0Student zna zaledwie kilka z metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-08_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju oraz wpływu tych technologii na środowisko.
2,0
3,0Student zna kilka z omawianych technologii bezodpadowych. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-08_W03
Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna, charakteryzuje i objaśnia metody obliczeniowe bilansu materiałowego prowadzące do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów zgodnie z zasadami zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
2,0
3,0Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna i objaśnia jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego prowadzącą do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić analizę metod składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, funkcjonowania rozwiązań technologicznych hybrydowych i zintegrowanych w aspektach ograniczania odpadów lub ich unikania, potrafi dokonać oceny przydatnosci i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych i badawczych, potrafi zidentyfikować i scharakteryzować aspekty środowiskowe związane z działalnością produkcyjną organizacji i określić ich wpływ na środowisko.
2,0
3,0Student z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów. Prowadzi ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących rozwiązań technologicznych. Identyfikuje niektóre aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-08_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu oraz interpretować wyniki analiz i dokonywać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
2,0
3,0Student z pomocą prowadzącego potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D03-08_U03
Potrafi wykorzystać obliczeniowe metody bilansu materiałowgo do weryfikacji technologii bezodpadowych, w szczególności oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów stosując się do zasad zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. Potrafi rowiązywać zadania problemowe z zakresu technologii, obliczać i przedstawiać bilans materiałowy oraz wyznaczać wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
2,0
3,0Student potrafi rowiązywać proste zadania problemowe z zakresu technologii. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zastosować w praktyce jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego do weryfikacji prostych technologii oraz poprawnie obliczyć wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. G. Lewandowski, A. Wróblewska, E. Milchert, Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
  2. A. Jędrczak, Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2007
  3. B. Bilitewski, G. Hardtle, K. Marek, Podręcznik gospodarki odpadami, Wydawnictwo Seidel-Przywecki Sp.z o.o., Warszawa, 2004
  4. M. Bartkowiak, E. Milchert, G. Lewandowski, Kierunki rozwoju technologii przemysłu chemicznego, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2015
  5. E. Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych, Wydawnicywo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  6. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2007
  7. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1998
  8. P. Konieczko, J. Namieśnik [red.], Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, WNT, Warszawa, 2007
  9. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszwa, 2011
  10. J. Handzlik, J. Ogonowski, Ćwiczenia tablicowe z technologii organicznej, ZGPK, Kraków, 1995

Literatura dodatkowa

  1. P. Ambrożewicz, Zwarty system zagospodarowania odpadów, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
  2. F. Juran, Kompleksowa gospodarka odpadami w gminie, ARP-Poligrafia, Warszawa, 1998
  3. E. Klimuk M.Łebkowska, Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych.3
T-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.3
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.3
T-A-4Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.3
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktu.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oczyszczanie wody ze związków biologicznie aktywnych.5
T-L-2Degradacja związków biologicznie aktywnych.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział, systemy zbiórki, sortowania i deponowania odpadów.2
T-W-2Metody utylizacji i zagospodarowania odpadów przemysłowych i specjalnych.2
T-W-3Spalarnie i spalanie odpadów komunalnych i szpitalnych.2
T-W-4Utylizacja odpadowych leków i środków farmaceutycznych. Deponowanie odpadów pod ziemią oraz ich głębinowe zatłaczanie.2
T-W-5Odpady czy surowce – zagadnienia zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.3
T-W-6Technologie mało i bezodpadowe w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-08_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu systemów zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, metod utylizacji i zagospodarowania odpadów przemysłowych i specjalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05Absolwent posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą ochrony środowiska, gospodarki odpadami i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, ze sposobami zagospodarowania, przerobu i utylizacji odpadów przemysłowych i specjalnych, w tym pochodzących z przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego.
Treści programoweT-W-1Podział, systemy zbiórki, sortowania i deponowania odpadów.
T-W-2Metody utylizacji i zagospodarowania odpadów przemysłowych i specjalnych.
T-W-3Spalarnie i spalanie odpadów komunalnych i szpitalnych.
T-W-4Utylizacja odpadowych leków i środków farmaceutycznych. Deponowanie odpadów pod ziemią oraz ich głębinowe zatłaczanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnepo zakończeniu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zaledwie kilka z metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-08_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju oraz wpływu tych technologii na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05Absolwent posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą ochrony środowiska, gospodarki odpadami i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami bezodpadowymi, wykorzystującymi aspekty zielonej chemii, najlepszych dostępnych technologii i zrównoważonego rozwoju stosowanymi w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.
Treści programoweT-W-5Odpady czy surowce – zagadnienia zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
T-W-6Technologie mało i bezodpadowe w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnepo zakończeniu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna kilka z omawianych technologii bezodpadowych. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-08_W03Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna, charakteryzuje i objaśnia metody obliczeniowe bilansu materiałowego prowadzące do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów zgodnie z zasadami zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05Absolwent posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą ochrony środowiska, gospodarki odpadami i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansu materiałowego jako sposobu weryfikacji koncepcji technologicznej.
Treści programoweT-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych.
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.
T-A-4Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktu.
T-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna i objaśnia jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego prowadzącą do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-08_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić analizę metod składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, funkcjonowania rozwiązań technologicznych hybrydowych i zintegrowanych w aspektach ograniczania odpadów lub ich unikania, potrafi dokonać oceny przydatnosci i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych i badawczych, potrafi zidentyfikować i scharakteryzować aspekty środowiskowe związane z działalnością produkcyjną organizacji i określić ich wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U05Absolwent potrafi zastosować poszerzoną wiedzę dotyczącą  zasad ochrony środowiska, gospodarki odpadami  i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, ze sposobami zagospodarowania, przerobu i utylizacji odpadów przemysłowych i specjalnych, w tym pochodzących z przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami bezodpadowymi, wykorzystującymi aspekty zielonej chemii, najlepszych dostępnych technologii i zrównoważonego rozwoju stosowanymi w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.
Treści programoweT-W-1Podział, systemy zbiórki, sortowania i deponowania odpadów.
T-W-2Metody utylizacji i zagospodarowania odpadów przemysłowych i specjalnych.
T-W-3Spalarnie i spalanie odpadów komunalnych i szpitalnych.
T-W-4Utylizacja odpadowych leków i środków farmaceutycznych. Deponowanie odpadów pod ziemią oraz ich głębinowe zatłaczanie.
T-W-5Odpady czy surowce – zagadnienia zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
T-W-6Technologie mało i bezodpadowe w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnepo zakończeniu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów. Prowadzi ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących rozwiązań technologicznych. Identyfikuje niektóre aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-08_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu oraz interpretować wyniki analiz i dokonywać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U05Absolwent potrafi zastosować poszerzoną wiedzę dotyczącą  zasad ochrony środowiska, gospodarki odpadami  i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga.
Cel przedmiotuC-3Ukształtownie umiejętności doboru i zastosowania metod analitycznych do monitorowania substancji niebezpiecznych podczas przerobu odpadów oraz interpretacji uzyskanych wyników pomiarów w odniesieniu do obowiazujacych uregulowań prawnych.
Treści programoweT-L-1Oczyszczanie wody ze związków biologicznie aktywnych.
T-L-2Degradacja związków biologicznie aktywnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomocą prowadzącego potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-08_U03Potrafi wykorzystać obliczeniowe metody bilansu materiałowgo do weryfikacji technologii bezodpadowych, w szczególności oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów stosując się do zasad zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. Potrafi rowiązywać zadania problemowe z zakresu technologii, obliczać i przedstawiać bilans materiałowy oraz wyznaczać wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U05Absolwent potrafi zastosować poszerzoną wiedzę dotyczącą  zasad ochrony środowiska, gospodarki odpadami  i zagrożeń związanych z realizacją procesów chemicznych, w tym z zakresu studiowanej specjalności oraz zagrożeń i dylematów jakie ona za sobą pociąga.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansu materiałowego jako sposobu weryfikacji koncepcji technologicznej.
Treści programoweT-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych.
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.
T-A-4Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktu.
T-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rowiązywać proste zadania problemowe z zakresu technologii. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zastosować w praktyce jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego do weryfikacji prostych technologii oraz poprawnie obliczyć wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0