Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Technologie wytwarzania nawozów mineralnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie wytwarzania nawozów mineralnych | ||
Specjalność | Technologia chemiczna nieorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologia nieorganiczna |
W-2 | Podstawy technologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technologiami wytwarzania nawozów mineralnych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń bilansowych operacji i procesów jednostkowych koniecznch do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bilans materiałowy wybranych procesów i operacji jednostkowych wykorzystywanych w technologiach otrzymywania nawozów mineralnych | 4 |
T-A-2 | Bilans cieplny wybranych procesów i operacji jednostkowych wykorzystywanych w technologiach otrzymywania nawozów mineralnych | 4 |
T-A-3 | Bilans materiałowy i cieplny całego procesy wytwarzania wybranego nawozu mineralnego | 6 |
T-A-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie i charakterystyka kompleksowych nawozów mineralnych NPK w granulatorze bębnowym | 5 |
T-L-2 | Otrzymywanie KH2PO4 w procesie podwójnej wymiany | 5 |
T-L-3 | Otrzymywanie specjalnych nawozów mineralnych – nawozy płynne | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rynek nawozów mineralnych w UE i Polsce, regulacje prawne, wyzwania dla producentów | 2 |
T-W-2 | Typy i formy nawozów mineralnych | 1 |
T-W-3 | Nawozy na bazie azotanu amonu i mocznika | 2 |
T-W-4 | Nawozy wieloskładnikowe na bazie kwasu fosforowego. Technologie wytwarzania | 4 |
T-W-5 | Superfosfaty i nawozy wieloskładnikowe na bazie superfosfatów, nawozy na bazie częściowo rozłożonych fosforytów i mączek fosforytowych, nawozy na bazie mocznikowego superfosfatu | 3 |
T-W-6 | Nawozy płynne- klarowne, zawiesinowe | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia, czytanie literatury przedmiotowej | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia sprawdzające |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdania |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-01_W01 Definiuje i objasnia szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wcbodzące w skład ciągu technologicznego związanego z otrzymywaniem produktów chemii nieorganicznej w tym nawozów mineralnych | TCH_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-01_U01 Posiada umiejętności wykonywania obliczeń bilansowych operacji i procesów jednostkowych koniecznch do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu. Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu i wskazać na wady i zalety tych metod pod kątem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości uzyskanego produktu i wpływu na środowisko | TCH_2A_U01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-01_W01 Definiuje i objasnia szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wcbodzące w skład ciągu technologicznego związanego z otrzymywaniem produktów chemii nieorganicznej w tym nawozów mineralnych | 2,0 | |
3,0 | Definiuje procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego związanego z otrzymywaniem trzech produktów chemii nieorganicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-01_U01 Posiada umiejętności wykonywania obliczeń bilansowych operacji i procesów jednostkowych koniecznch do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu. Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu i wskazać na wady i zalety tych metod pod kątem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości uzyskanego produktu i wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu i wskazać niektóre wady i zalety tych metod pod kątem materiałochłonności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E. Borte, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa
- K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa
- Praca zbiorowa, Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa
- St. Kucharski, J. Słowiński, Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej