Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu Computer System Architecture:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Computer System Architecture
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Digital design. Basics of Electronics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Processor programming on different architectures.
C-2Knowledge of history and concepts of current processor and computer design.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1PC Mainboard.2
T-L-2Assembler language for x86 processor - native program.4
T-L-3Assembler for x86 - stack and mixing C and assembler.4
T-L-4Communication port programming (Visual Studio).2
T-L-5Sound card programming.4
T-L-6Camera programming.2
T-L-7ARM processor programming2
T-L-8FPGA programming (as an alternative to von Neumann processor).2
T-L-9Project.6
T-L-10SSE and vector units.2
30
wykłady
T-W-1Von Neumann machine and history of computer architectures.2
T-W-2Execution and control unit functionality (on example of x86 and PIC architecture).5
T-W-3Memory hierarchy and cache memory (its influence on efforts on program code optimization in particular)2
T-W-4ARM architecture and low power designs (like palmtops, smartphones)4
T-W-5Protected mode and its influence on modern operation systems, driver design for MS Windows and Linux systems2
T-W-6Instruction Level Paralellism (especially superscalar and VLIW/DSP architectures)4
T-W-7Modern PC microprocessors5
T-W-8Supercomputers and networks of computers aimed to solve particular problems2
T-W-9Reconfigurable systems and modern alternatives to von Neumann machines.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Laboratories.30
A-L-2Individual work45
75
wykłady
A-W-1Lectures30
A-W-2Individual work20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lectures
M-2Laboratories
M-3Project

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratories project.
S-2Ocena formująca: Laboratory raports.
S-3Ocena podsumowująca: Exam.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WI_1-_??_W01
Student knows fundamental processor structures and can describe them.
C-2T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WI_1-_??_U01
Student can programm basic codes in the assembler language.
C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-2S-2, S-1
WM-WI_1-_??_U02
Student can program code for basic peripheral devices.
C-1T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-10M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WI_1-_??_W01
Student knows fundamental processor structures and can describe them.
2,0
3,0Student knows fundamental processor architectures and can describe their basic components.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WI_1-_??_U01
Student can programm basic codes in the assembler language.
2,0
3,0Student can write programm based on the selected instructions of the assembler language.
3,5
4,0
4,5
5,0
WM-WI_1-_??_U02
Student can program code for basic peripheral devices.
2,0
3,0Student can write program for selected basic peripheral devices.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Stallings, Computer Organization and Architecture, Prentice Hall, 2003
  2. J. Stokes, Inside the Machine, No Starch Press
  3. J. Silc, B. Robic, T Ungerer, Processor Architecture From Dataflow to Superscalar and Beyond, Springer Verlag, 1999
  4. K. Kaspersky, Code Optimization: Effective Memory Usage, A-List Publishing

Literatura dodatkowa

  1. W. Oney, Programming the Microsoft Windows Driver Model, Microsoft Press
  2. P. Raghavan, A. Lad, S. Neelakandan, Embedded Linux System Design and Development, Auerbach Publications

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1PC Mainboard.2
T-L-2Assembler language for x86 processor - native program.4
T-L-3Assembler for x86 - stack and mixing C and assembler.4
T-L-4Communication port programming (Visual Studio).2
T-L-5Sound card programming.4
T-L-6Camera programming.2
T-L-7ARM processor programming2
T-L-8FPGA programming (as an alternative to von Neumann processor).2
T-L-9Project.6
T-L-10SSE and vector units.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Von Neumann machine and history of computer architectures.2
T-W-2Execution and control unit functionality (on example of x86 and PIC architecture).5
T-W-3Memory hierarchy and cache memory (its influence on efforts on program code optimization in particular)2
T-W-4ARM architecture and low power designs (like palmtops, smartphones)4
T-W-5Protected mode and its influence on modern operation systems, driver design for MS Windows and Linux systems2
T-W-6Instruction Level Paralellism (especially superscalar and VLIW/DSP architectures)4
T-W-7Modern PC microprocessors5
T-W-8Supercomputers and networks of computers aimed to solve particular problems2
T-W-9Reconfigurable systems and modern alternatives to von Neumann machines.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Laboratories.30
A-L-2Individual work45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Lectures30
A-W-2Individual work20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_1-_??_W01Student knows fundamental processor structures and can describe them.
Cel przedmiotuC-2Knowledge of history and concepts of current processor and computer design.
Treści programoweT-W-9Reconfigurable systems and modern alternatives to von Neumann machines.
T-W-3Memory hierarchy and cache memory (its influence on efforts on program code optimization in particular)
T-W-2Execution and control unit functionality (on example of x86 and PIC architecture).
T-W-5Protected mode and its influence on modern operation systems, driver design for MS Windows and Linux systems
T-W-7Modern PC microprocessors
T-W-8Supercomputers and networks of computers aimed to solve particular problems
T-W-4ARM architecture and low power designs (like palmtops, smartphones)
T-W-6Instruction Level Paralellism (especially superscalar and VLIW/DSP architectures)
T-W-1Von Neumann machine and history of computer architectures.
Metody nauczaniaM-1Lectures
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Exam.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student knows fundamental processor architectures and can describe their basic components.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_1-_??_U01Student can programm basic codes in the assembler language.
Cel przedmiotuC-1Processor programming on different architectures.
Treści programoweT-L-3Assembler for x86 - stack and mixing C and assembler.
T-L-2Assembler language for x86 processor - native program.
T-L-1PC Mainboard.
Metody nauczaniaM-3Project
M-2Laboratories
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratory raports.
S-1Ocena formująca: Laboratories project.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student can write programm based on the selected instructions of the assembler language.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_1-_??_U02Student can program code for basic peripheral devices.
Cel przedmiotuC-1Processor programming on different architectures.
Treści programoweT-L-6Camera programming.
T-L-9Project.
T-L-8FPGA programming (as an alternative to von Neumann processor).
T-L-5Sound card programming.
T-L-7ARM processor programming
T-L-4Communication port programming (Visual Studio).
T-L-10SSE and vector units.
Metody nauczaniaM-3Project
M-2Laboratories
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratory raports.
S-1Ocena formująca: Laboratories project.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student can write program for selected basic peripheral devices.
3,5
4,0
4,5
5,0