Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)
Sylabus przedmiotu Embedded systems:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Embedded systems | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Computer systems architecture |
W-2 | Programming basics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The ability to classify, describe and build microcontroller based embedded systems |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Arduino as a popular embedded system. | 2 |
T-L-2 | Selected application for Arduino board. | 2 |
T-L-3 | AVR microcontroller family. Develpment environment and assembler in embedded systems | 2 |
T-L-4 | AVR microcontroller family. Introduction to C programming using selected microcontroller platform. | 2 |
T-L-5 | LEDs and LED display handling | 2 |
T-L-6 | Switches, keyboard and debouncing. | 2 |
T-L-7 | ARM Cortex-M family. Toolchain. Programming using selected evaluation boards using available peripherals (displays, audio, networks etc.) | 6 |
T-L-8 | Implementing RTOS components. | 4 |
T-L-9 | Building own system using peripheral modules like UART, LCD display, a/c and c/a converters, audio input/output etc. | 6 |
T-L-10 | Assessment. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to embedded systems: real time issues, power consumptions, software architectures. | 2 |
T-W-2 | Popular microcontroler families and their architectures (e.g. AVR, ARM) | 4 |
T-W-3 | Main peripheral modules used in microcontrollers (timer/counter, UART, interrupt controller, ADC, etc.) | 6 |
T-W-4 | Selected input/output devices (displays, keyboards, a/c and c/a converters, motors, sensors) and communication interfaces. | 4 |
T-W-5 | Buses used in embedded systems (SPI, I2C, I2S, 1W) | 2 |
T-W-6 | Embedded operating systems. Selected RTOSes. Operation principles. Programming examples. | 8 |
T-W-7 | Reconfigurable devices in embedded control and compputing. | 2 |
T-W-8 | Assessment. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Labs attendance | 30 |
A-L-2 | Reports and projects preparation | 45 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Lecture attendance | 30 |
A-W-2 | Self-study | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture with presentations |
M-2 | Laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam |
S-2 | Ocena formująca: Lab reports |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WI_1-_??_W01 The students is able to describe, classify and analyze embedded systems based on selected microcontrollers with or without operating systems. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WI_1-_??_U01 The student can implement and build simple embedded systems due to the functional requirements. | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-10 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WI_1-_??_W01 The students is able to describe, classify and analyze embedded systems based on selected microcontrollers with or without operating systems. | 2,0 | |
3,0 | The student has basic knowledge about microcontrollers, embedded systems, desingining methods and tools. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WI_1-_??_U01 The student can implement and build simple embedded systems due to the functional requirements. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to implement simple embedded systems based on microcontroller with or without operating system using required peripherals. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Joseph Yiu, The Definitive Guide to ARM Cortex-M3 and Cortex-M4 Processors, Elsevier, 2014
- Edward A. Lee, Sanjit A. Seshia, Introduction to embedded systems. A cyber-physical systems approach., MIT Press, 2017
- Microcontroller vendors, Documentation of selected microcontrollers, 2011