Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Electric drives:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Electric drives | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl>, Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Physics recommended. |
W-2 | Finished courses on “electrical engineering” and “fundamentals of control systems”. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course gives basic knowledge on drives equipped with electrical motors (motors and their control systems – rules of functioning and technical solutions, selection of the motor and the drive controller). |
C-2 | Students get practical experience in drive modelling, basic design calculations and measurements. |
C-3 | Students can effectively work in a team. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Servo-drive testing. Drive efficiency and power losses. Testing positioning accuracy. Tool path errors. Stepping motors. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Electric drives – basic characteristics, rated values. Fundamental information on DC, AC and stepping motors – types, construction, static and dynamic characteristics, heating, limitations, speed control, acceleration and braking. Servo-drives – structure, transfer functions, dynamic response, control quality, static and dynamic errors. Power units, drive control units – thyrystor controller, PWM converter, vector control, drive safety. Position and displacement measuring systems – encoder, resolver, inductosyn, laser systems. Linear drives – motors, features, technological problems. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in laboratories | 15 |
A-L-2 | Studying literature | 20 |
A-L-3 | Preparation of reports | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Taking part in lectures | 30 |
A-W-2 | Reading literature | 10 |
A-W-3 | Preparation to exam. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture and laboratory. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Oral exam, test and laboratory reports. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Observation of student's work. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_W01 Students have knowledge on working principles, characteristics and properties of drives equipped with electrical motors and their control systems – rules of functioning and technical solutions, motor and controller selection. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_U01 Students can use information about drive load and elestrical motor data for the motor and controller selection, can carry out simple measurements in the drive, can recognize typical failures. | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_K01 Students can cooperate in a team. | — | — | C-3 | T-L-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_W01 Students have knowledge on working principles, characteristics and properties of drives equipped with electrical motors and their control systems – rules of functioning and technical solutions, motor and controller selection. | 2,0 | |
3,0 | Students possessed basic knowledge in the subject. | |
3,5 | ||
4,0 | Student understands rules and methods used in the subject. | |
4,5 | ||
5,0 | Student understands rules and methods used for solving problems. Student can choose optimal ways to solve them. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_U01 Students can use information about drive load and elestrical motor data for the motor and controller selection, can carry out simple measurements in the drive, can recognize typical failures. | 2,0 | |
3,0 | Student can correctly solve at least 65% of problems given at the test and the exam. | |
3,5 | ||
4,0 | Student can use basic rules and methods for solving practical problems. During the test and the exam solved at least 75% of problems. | |
4,5 | ||
5,0 | Student can solve theoretical and practical problems using optimal methods. During the test and the exam solved at least 90% of problems. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_K01 Students can cooperate in a team. | 2,0 | |
3,0 | Student effectively cooperates | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student effectively cooperates in the group and can take a role of the leader. |
Literatura podstawowa
- Harter J., Electromechanics. Principles, concepts and devices, Prentice Hall, 2001
- Rashid M.H., Power electronics, Pearson Ed. – Prentice Hall, London, 2004
- Paul Krause, Oleg Wasynczuk, Scott D. Sudhoff, Analysis of Electric Machinary and Drive Systems, Wiley Interscience, 2002
Literatura dodatkowa
- Bartelt Terry, Industrial automated systems - Instrumentation and motion control., Delmar. Cengage Learning., New York, 2011